ANNONS
Annons

dpi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grubban

Aktiv medlem
Jag ska bränna ut några bilder och skicka in dom till en fototävling och bilderna ska ha en upplösning på 300dpi. Hur gör jag för att bilderna ska få den upplösningen? Ändrar man det i photoshop genom "bild->bildstorlek->upplösning"? Det står nämligen pixlar/tum i photoshop, men är det samma sak som dpi? Vill vara på säkra sidan så alla inte blir fel:/

Kort svar: Den som skrivit kraven för tävlingen har inte en aning om vad han/hon pratar om.

Finns en artikel här på FS som reder ut begreppen.

Anton, har du en länk som visar kraven? Precis som Anders skriver, så vet nog inte de som skrivit kraven vad de pratar om, så det vore intressant att se vilka de är.

Förmodligen menar de ppi, alltså pixlar per tum. Dpi betyder dots per inch och används främst inom tryckning. Exempelvis kan en skrivare ha en upplösning på dpi, dvs. punkter/droppar per tum. En skärm och en digital bild har istället upplösningen i pixlar per tum.

WFS) (Graylingman skrev:
Men även om de menar ppi så är det fullständigt irrelevant så länge bilden är i digital form.

Nu står det ingenstans att det var en digital fototävling. Är det en tidning som ev. ska visa bidragen i tryckt form så är det inte alls irrelevant att tänka på pixeltätheten.. under förutsättning att fler mått anges.

Kolla allts vad som mer krävs. Om de anger 300 dpi, så bör nog även bildstorleken i centimeter el. motsvarande också anges. Därefter kan du anpassa din bild till kraven. Kanske står det nåt i stil med "Kortaste sidan får inte vara mindre än 5 cm och bildupplösningen ska vara minst 300 dpi"

Märkligt att man kan avgöra om någon vet vad han/hon pratar om enbart genom att ta del av en kort spec.

Bilderna kanske ska printas, och då är upplösningen avgörande för att kvalitén ska bli ok.

300 dpi är en vanlig standardupplösning för print/tryck. Bilden ska då vara i rätt storlek (i mm räknat).

Just det! Om man bara talar om att bilden ska vara i en viss dpi och inget annat så vidhåller jag att man då inte vet vad man pratar om. Om man däremot också talar om att den vid 300 dpi ska hålla en viss storlek så är det en helt annan sak.

Ofta används dock ppi/dpi synonymt och benämns i "dagligt tal" som dpi. Även om det som nämnts egentligen avser två saker..

300 dpi i sig säger dock inte mycket om det inte åtföljs av ett mått. Man kan säga att bilden ska hålla för en helsida i 300 dpi, men inte bara att den ska vara i 300 dpi för då kan den i princip vara hur liten som helst.

Jag jobbar med två musikmagasin och det är ofta man får bilder levererade till sig som inte alls håller måttet och när man påpekar att de ska skicka högupplösta bilder så säger de "ja, men jag skickade ju i 300 dpi". Men då kanske bilden höll för 4x7 cm el liknande och inte alls var särskilt högupplöst.

Att man vill ha bilder i 300 dpi beror ju på att man ofta använder 150 lpi som rastertäthet och då bör upplösningen vara ungefär 2x.

Men som sagt; 300 dpi(ppi) utan andra parametrar säger egentligen ingenting.

För att besvara din sista fråga så jo, pixlar/tum är ppi (dpi).

WFS) (Graylingman skrev:
Finns det flera krav? Då vet du mer än jag...
Sorry.. Jag var otydlig (därför tog jag bort mitt inlägg).

Anton ställer en fråga om DPI och att det nämns att bilden ska ha 300 dpi av tävlingsarrangörerna. Vad jag menar är att jag inte förstår varför de "inte vet vad de pratar om" när du inte sett helheten?

Guran99 skrev:
Sorry.. Jag var otydlig (därför tog jag bort mitt inlägg).

Anton ställer en fråga om DPI och att det nämns att bilden ska ha 300 dpi av tävlingsarrangörerna. Vad jag menar är att jag inte förstår varför de "inte vet vad de pratar om" när du inte sett helheten?

Okej, jag formulerar om mig:

Om det enda krav som ställs på bilderna är att de ska vara i 300 dpi vet den som ställt kravet inte vad han/hon pratar om.

dJb skrev:

Jag jobbar med två musikmagasin och det är ofta man får bilder levererade till sig som inte alls håller måttet och när man påpekar att de ska skicka högupplösta bilder så säger de "ja, men jag skickade ju i 300 dpi". Men då kanske bilden höll för 4x7 cm el liknande och inte alls var särskilt högupplöst.

Det där problemet känner man igen som grafisk formgivare :) Ibland får man in bilder i 72 dpi, men när man tittar på storleken är de kanske 60 cm breda. Om man skickar en sådan bild till tryck blir de bra ändå eftersom rippen kan omvandla förhållandet storlek/upplösning.

Någon hävdar att dpi är upplösning på en skrivare och PPI är upplösning på en bild. En printer som skriver i 300 dpi skulle bli ett katastrofalt dåligt resultat.

Dpi och Ppi är samma sak!

Den här typen av frågor brukar bli evighetsdiskussioner här på forumet, så det här blir mitt sista inlägg i frågan.

iBoat skrev:
Någon hävdar att dpi är upplösning på en skrivare och PPI är upplösning på en bild. En printer som skriver i 300 dpi skulle bli ett katastrofalt dåligt resultat.

Dpi och Ppi är samma sak!

Den här typen av frågor brukar bli evighetsdiskussioner här på forumet, så det här blir mitt sista inlägg i frågan.

Inte vidare klokt att säga att det blir sista inlägget, när man ger faktafel i sitt sista inlägg! :)

Dpi och ppi är inte samma sak. Ppi finns enbart i digitalt form. Skrämmande när yrkeskolleger påstor det motsatta! ;) Och dpi är förvisso upplösningen för en skrivare. Och för nästan alla andra maskiner också, som gör grafiska trycksaker/utskrifter (lpi är ett annat, men låt oss inte blanda in det också). Men ingen har sagt att skrivare bara kan ha 300 dpi i upplösning. Visst, det finns alldeles säkert sådana skrivare också, men till och med laserskrivarna brukar idag ha åtminstone det dubbla, dvs. 600 dpi.

iBoat skrev:

Du har du tyvärr rätt i attdetta blir långa diskussioner. Jag föreslår att de som INTE tycker att följande beskrivning stämmer, korrigerar Wikipedia, därifrån jag hämtat texten.

"Pixels per inch (PPI) or pixel density is a measurement of the resolution of a computer display, related to the size of the display in inches and the total number of pixels in the horizontal and vertical directions. This measurement is often referred to as dots per inch, though that measurement more accurately refers to the resolution of a computer printer. PPI may also be used to describe the resolution of an image scanner or digital camera; in this context, it is synonymous with samples per inch."

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Pixels_per_inch

Tack för era svar. Har kikat efter i annonsen igen och det står bara att man ska skicka bidragen på en CD-skiva med en upplösning på 300dpi. Jag får helt enkelt bara skicka bilderna som dom är då. Det kan inte vara så att dom vill ha bilderna i 300dpi för att om dom vill publicera bilderna i en tidning så kanske 300dpi passar bäst till den storleken dom tänkt sig?

Grubban skrev:
Tack för era svar. Har kikat efter i annonsen igen och det står bara att man ska skicka bidragen på en CD-skiva med en upplösning på 300dpi. Jag får helt enkelt bara skicka bilderna som dom är då. Det kan inte vara så att dom vill ha bilderna i 300dpi för att om dom vill publicera bilderna i en tidning så kanske 300dpi passar bäst till den storleken dom tänkt sig?

Jovisst, men då måste de ju säga hur stora bilderna ska vara också! "10x15 cm i 300dpi" eller något sådant, och då kunde de ju lika gärna ha sagt (ung) 1200x1800 pixel, vilket väl hade varit tydligare för de flesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar