Annons

dpi..?? Behöver ett snabbt svar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag ska maila en bild som ska användas till en tidningsannons. 170 dpi skulle den vara. Hur kan jag veta att den är 170 dpi?

Och en annan sak... Har för mig att jag sett någon slags rekomenderad "prislista" för vad man bör ta för foton som används komersiellt. Var hittar man den (om man nu gör det)?

Tacksam för svar!
/cj

Om du har photoshop (eller något annat program) går du in under Bild - storlek på bild och anger 170 dpi.
Prislistan köper du från Blf för 150:- - www.blf.se - jag vet ej om den finns på nätet.

Tack för ditt svar! Dessvärre hittar jag inget fält man kan välja dpi i?

Och... Det vore hyggligt om någon kunde upplysa mig om vad blf´s prislista rekomenderar för en mindre tidningsannons?

Det heter ppi

Nu ska jag vara jobbig.Det heter ppi - pixlar per tum. Det är viktigt eftersom dpi betyder punkter per tum. En skrivare använder punkter. Ofta flera stycken för att skriva en pixel. Ofta skriver man ut i 200 ppi bildupplösning på med en skrivarupplösnning på 1440 dpi..

Bock ur den nedersta rutan i "storlek på bild" så att det översta fältet där antal pixlar anges släcks och låses. Sedan skriver du in 170 ppi där det nu står något annat och så fördelar programmet om pixeltätheten. Om du inte bockar ur den nedersta rutan riskerar du att plocka bort pixlar.

Hmm.. Jaja, jag skickar dom den i orginalupplösningen.

Blfs pris vet jag fortfarande inte?

Tack för er hjälp!

Vet tyvärr ingenting om rek priser.

Grattis får man väl säga! Cirkus 15 år och får en bild publicerad i en tidning. Tycker jag verkar väldigt ungt.

För jag antar att det är din bild?

Tack! Ja, jag är faktiskt ganska stolt... Även om det inte direkt var på mittuppslaget i DN :D.

(Var f.ö en reklambild till Hugos Kaffe och Deli i uppsala, reklam för nypressad jos. Kan ses på http://www.fjun.com/carljohan/juicereklam/ , själva bilderna är inget jag skryter med kanske... men uppdragsgivaren blev i varje fall nöjd!)

Jag tycker det var bra bilder. Speciellt 3:an. Och så länge man som glad amatör får sådana uppdrag och dessutom lyckas tillfredsställa uppdragsgivaren tycker jag man ska vara nöjd. ;)

håller med john!! 3:an e klockers!! man behöver inte krångla till det så mycket!! enkelt och snyggt!! bra jobbat! Pris vetefan, glömde prislistan hemma, men vet inte om det ska anses som ett reklamjobb eller redaktionellt, men jag anser reklamjobb och du kan ju då nästan bli rik!! haha!! vågar inte utala mig, man kan bli fett påhoppad här om man skulle komma ihåg fel...

Rille

Tack för alla svar och hjälp!

Bilden finns nu att beskåda i lokalgratisnöjestidningen (långt och fint ord) Nollarton i Uppsala. På sidan 15 eller något sånt. Kampanj för Hugos nypressade jos...

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar