Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dom som inte vill bli fotograferade

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har det motsatta "problemet" fredde! :)
Hon vill vara med på kort hela tiden och kommer med egna förslag och teman.. mer eller mindre seriösa ;)

bjanha skrev:
Tror du på det själv? Du har ju t o m startat en tråd om "problemet" så för dig är det nog rätt viktigt.

doh! .. Ja, jag tror själv på det faktum att jag respekterar min partners önskemål.

viktigt, och viktigt.. det finns små och stora problem här i livet. Det här är väl knappast ett jag ligger sömnlös över. Det handlar snarare om tips för att få någon som känner sig obekväm framför kameran att kunna göra det i framtiden. Hon vet att jag är seriös i mitt fotografernade, herregud jag släpar ju med mig ett halvt ton utrustning var vi än ska...

LeadHead skrev:
Pröva att visa henne ett porträtt som du har spegelvänt i datorn!

Tydligen ska det vara så att vi är vana att se på oss själva så som vi ser ut i spegeln och därför ibland regerar negativt för att något undermedvetet inte stämmer.
Jag har dock inte haft tillfälle att testa det själv.

Detta har jag funderat på. Jag avskyr också att bli fotad pga av att jag inte gillar hur jag ser ut på bilden. Jag tycker alltid att jag ser konstig ut ;-)
När jag ser mig själv i spegeln ser jag annorlunda ut än på ett foto.
Jag har läst någonstans att vi inte har symmetriska ansikthalvor. Tar man ena halvan, spegelvänder den och sätter ihop med den andra halvan blir det ett annat ansikte ;-)

Det stämmer, vårat ansikte är inte symetriskt. Prova själv att mixtra i PS med ett proträtt av dig själv, man ser ut som någon helt annan. Det har med att hjärnan tolkar bilden av oss själva lite felaktigt.

tar man riktigt bra bilder kan man få vara med om att helt förändra en tjejs syn på sig själv, till det bättre.
jag blir alldeles glad varenda gång det händer! :eek:D
men man måste vara envis och kanske ibland hålla sig på avstånd (men förstås tala om efteråt att man tagit kort.. inga hemligheter).

ser jag att tjejen är vacker så skyr jag inga medel att visa henne att hon inte ska ha så låga tankar om sig själv.

Estethia skrev:
tar man riktigt bra bilder kan man få vara med om att helt förändra en tjejs syn på sig själv, till det bättre.
men man måste vara envis och kanske ibland hålla sig på avstånd (men förstås tala om efteråt att man tagit kort.. inga hemligheter).

ser jag att tjejen är vacker så skyr jag inga medel att visa henne att hon inte ska ha så låga tankar om sig själv.

Varför måste du photoshoppa då?

Inget mot det i sig alltså, att använda photoshop, bara undrar...

Estethia skrev:

Du har inte tänkt på att låta de vara ifred som inte vill bli fotograferade. Bara för att vi ät foto-intresserade här på fotosidan så innebär det inte att alla är det. De flesta människor vill inte ha foto eller bli modeller som hobby, och det har inget med att förändra tjejers syn på sig själva att göra.
Vill du bli tvingad att spela handboll, fiska eller sammla frimärken bara för andra gillar det.

Lars Johnsson skrev:
Du har inte tänkt på att låta de vara ifred som inte vill bli fotograferade. Bara för att vi ät foto-intresserade här på fotosidan så innebär det inte att alla är det. De flesta människor vill inte ha foto eller bli modeller som hobby, och det har inget med att förändra tjejers syn på sig själva att göra.
Vill du bli tvingad att spela handboll, fiska eller sammla frimärken bara för andra gillar det.

fantastiskt vad missförstådd jag blev helt plötsligt.
nåja, jag är en skit på att skriva men bra på att fota, och tur är väl det eftersom jag har fått många tjejer att för allra första gången se själva hur vackra dom egentligen är.
hängde du med i vad jag menade nu då?
låter man bli att visa dom det, kanske dom går vidare (i värsta fall) i resten av sitt liv och tror att dom är fula.

ditt exempel har inget med det jag menar, att göra.

Estethia skrev:
varför står man i mörkrummet?

Mörkrum eller ps, struntsamma. Det var inte så jag menade.
Jag tolkade bara det ungefär som " Du är vacker och blir visst bra på kort. Vänta ska jag bara redigera dig"

Fast du kanske menade nåt annat med "photoshoppa"

ariadne skrev:
Mörkrum eller ps, struntsamma. Det var inte så jag menade.
Jag tolkade bara det ungefär som " Du är vacker och blir visst bra på kort. Vänta ska jag bara redigera dig"

Fast du kasnke menade nåt annat med "photoshoppa"

så klart. :eek:)
bilder ur kameran må vara bra, men man går ju in i mörkrummet för att göra dom bättre.
annars kunde man ju nöja sig med dom råkopior man får från fotoquick eller liknande.

ofta får man ta i lite extra för att foto-ointresserade människor verkligen ska kunna se det vackra med bilden. lite som att "peka på" det som är fint i bilden.
(ungefär som större text i boken för dom som inte gillar att läsa)
och om personen på bild dessutom har fått för sig att hon är ful, då räcker sällan en råkopia för att övertyga henne om motsatsen.
jag pratar inte om att lägga på 15 kilo neat image eller förminska näsor eller fläska till läpparna.
jag pratar om ren bildförbättring.

Estethia skrev:
så klart. :eek:)
bilder ur kameran må vara bra, men man går ju in i mörkrummet för att göra dom bättre.
annars kunde man ju nöja sig med dom råkopior man får från fotoquick eller liknande.

ofta får man ta i lite extra för att foto-ointresserade människor verkligen ska kunna se det vackra med bilden. lite som att "peka på" det som är fint i bilden.
(ungefär som större text i boken för dom som inte gillar att läsa)
och om personen på bild dessutom har fått för sig att hon är ful, då räcker sällan en råkopia för att övertyga henne om motsatsen.
jag pratar inte om att lägga på 15 kilo neat image eller förminska näsor eller fläska till läpparna.
jag pratar om ren bildförbättring.

Okaj!

Estethia skrev:
fantastiskt vad missförstådd jag blev helt plötsligt.
nåja, jag är en skit på att skriva men bra på att fota, och tur är väl det eftersom jag har fått många tjejer att för allra första gången se själva hur vackra dom egentligen är.
hängde du med i vad jag menade nu då?
låter man bli att visa dom det, kanske dom går vidare (i värsta fall) i resten av sitt liv och tror att dom är fula.

ditt exempel har inget med det jag menar, att göra.

Men skall man gå vidare om de säger att de inte vill bli fotograferade............

Lars Johnsson skrev:
Men skall man gå vidare om de säger att de inte vill bli fotograferade............
ja det menar jag, eftersom det oftast rör sig om en felaktig kroppsuppfattning.
och den vill jag förändra!
som jag sa tidigare så kan man hålla sig på avstånd ifall det behövs. jag menar inte att alla klarar en kamera upp i näsan.
men man ska, som sagt, aldrig vara hemlig bara för att man håller sig på avstånd.

en tjej kanske väger 180 kilo eller mer... och hon kanske har världens vackraste leende!
då är det det man ska plåta så man kan visa henne att hon inte bara ska identifiera sig med ordet "tjock". hon måste få se att andra människor ser förbi det och dessutom själv se sina egna vackra sidor som hon tror hon inte har.

dom allra flesta tjejer som inte vill bli fotograferade har dåligt självförtroende och har någon eller flera utseende-komplex. och det kan jag nosa mig till som en hund eftersom jag själv vet hur det är.
däremot tror jag att dom allra flesta märker om det är något mer än så, ifall tjejen har råkat ut för fotografiska övergrepp tex.
men skillnaden är enorm.
dåligt självförtroende är en börda och kan man få någon att släppa åtminstone ett komplex ur den mentala ryggsäcken, har man gjort gott.

jag kan ta hur många exempel som helst från verkligheten, ang det jag säger om ändrad självuppfattning...
behövs det, så säg bara till.

Estethia skrev:
ja det menar jag, eftersom det oftast rör sig om en felaktig kroppsuppfattning.
och den vill jag förändra!
som jag sa tidigare så kan man hålla sig på avstånd ifall det behövs. jag menar inte att alla klarar en kamera upp i näsan.
men man ska, som sagt, aldrig vara hemlig bara för att man håller sig på avstånd.

en tjej kanske väger 180 kilo eller mer... och hon kanske har världens vackraste leende!
då är det det man ska plåta så man kan visa henne att hon inte bara ska identifiera sig med ordet "tjock". hon måste få se att andra människor ser förbi det och dessutom själv se sina egna vackra sidor som hon tror hon inte har.

dom allra flesta tjejer som inte vill bli fotograferade har dåligt självförtroende och har någon eller flera utseende-komplex. och det kan jag nosa mig till som en hund eftersom jag själv vet hur det är.
däremot tror jag att dom allra flesta märker om det är något mer än så, ifall tjejen har råkat ut för fotografiska övergrepp tex.
men skillnaden är enorm.
dåligt självförtroende är en börda och kan man få någon att släppa åtminstone ett komplex ur den mentala ryggsäcken, har man gjort gott.

jag kan ta hur många exempel som helst från verkligheten, ang det jag säger om ändrad självuppfattning...
behövs det, så säg bara till.

De flesta som inte vill vara med rör sig inte om en felaktig kroppsuppfattning. Det är bara så enkelt som att de är inte intresserade av foto. Det finns 1000 andra intresse och hobbys som inte jag är intresserad av. Jag skulle inte vilja bli tvingad till något av dem.
Du tror väl inte på fullt allvar att alla som inte vill bli fotade har fel kroppsuppfattning...

Det börjar tidigt nu för tiden. Tioåriga flickor suckar..- Jag måste börja banta. Då suckar jag också, fast jag behöver inte banta.

Lars Johnsson skrev:
De flesta som inte vill vara med rör sig inte om en felaktig kroppsuppfattning. Det är bara så enkelt som att de är inte intresserade av foto. Det finns 1000 andra intresse och hobbys som inte jag är intresserad av. Jag skulle inte vilja bli tvingad till något av dem.
Du tror väl inte på fullt allvar att alla som inte vill bli fotade har fel kroppsuppfattning...
Det finns 1000 hobbys som jag är helt ointresserad av oxå, men om jag skulle träffa någon vänlig människa som skulle fråga mig om jag var nyfiken på att prova, så skulle jag kanske testa. Det beror på vad för förutfattad mening jag har. Ta hästar som ett exempel. Jag är (förutom helt sjukt allergisk mot hästar) helt galet ointresserad av hästar. Men om jag träffade en tjej som höll på med ridning och som frågade mig om jag var sugen på att följa med någon gång. Då skulle jag utifrån mina förutfattade meningar antagligen säga nej. Men det går alltid att göra ett försök så länge jag inte har några förutfattade meningar om att "hästar är skittråkigt". Det går att hitta alternativa lösningar. Man kan titta på hästar på TV.
Det jag menar om fotografering är samma sak. Om tidigare nämnd kille frågar tidigare nämnda tjej om hon är intresserad av att vara med på bild. Då kommer hennes förutfattade meningar att säga (utifrån att hon kanske inte är nöjd med sitt utseende) att hon inte vill vara med på bild. Men man kan ju iaf försöka vara med på bilder då personerna är på en semester el likn. Jag kan förstå personer som inte vill stå i en "full-kittad" studio och posera, men man kan iaf vilja att hon står framför en staty i Prag och ser vardaglig ut.
Därför ställer jag mig på Christels sida om att i de flesta fall (INTE alla) så är det självbilden och den förutfattade synen som gör att man inte trivs framför en kamera.
Mitt råd till trådskaparen är att försöka stärka hennes självbild UTAN att blanda in fotografering. (Fast det kanske är svårt. Måste tänka efter...)

Hoppas ni förstod vad jag menade...

/Fredrik (som respekterar att man inte vill vara med på bild)

Nog försöker man lite extra när det gäller ens livskamrats "hobby"... eller?

Och med det menar jag inte att man måste gilla eller ställa upp, bara att jämnförelsen med 1000 andra hobbies var lite skev.

Jag försöker i alla fall lära mig så mycket som möjligt om min älskades musikalintresse, detta till trots att jag varit rätt antimusikal innan.

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
enligt varierande statistik (olika kvinno- och hälsotidningar) så har 90-95% av alla kvinnor nånting som dom skulle vilja ändra på i sitt utseende.
30-35% är nöjda med sitt utseende.
70-85% har något utseende-komplex.

jag vet ingen av alla tjejkompisar eller tjejbekanta jag har, som inte har något i sitt utseende som dom ogillar.
och då pratar jag om allt från vardagliga till übervackra tjejer.

att vara intresserad av foto och vilja vara med på bild är två helt skilda saker.
att vara ointresserad av foto innebär inte att man dessutom absolut inte heller vill vara med på bild.

att plåta någon är inte att tvinga på denna person sitt intresse.
däremot, om jag satte en kamera i handen på någon och sa att denna person måste ta kort... då tvingar jag på mitt intresse på någon annan.

att likställa ett försök att visa någon hur vacker denna person är, när densamme är övertygad om motsatsen (vilket hon ofta är), med att tvinga på någon sitt intresse är för mig en gåta.

jag säger inte att 100 tjejer av 100 har konstig kroppsuppfattning.. men kanske 80 tjejer har det.
och det är ingen otrolig siffra.
snarare bara ett resultat av synen på skönhet i media och samhälle.
och många tjejer jämför dom vackra bilderna av modellerna i tidningar och jämför dessa med amatörbilder på sig själva.
det är lätt att bli besviken.
tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar