Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dokumentera ungdomar?

Produkter
(logga in för att koppla)

volodja

Avslutat medlemskap
det känns inte som om det finns så mycket seriös dokumentation av ungdomar. deras engagemang. vanliga sysslor. alltifrån svarthuvade arga personer som slår in skallen på nazister till ungdomar som hoppat av gymnasiet och bara sitter hemma vid datorn.

idéer. hjälp. forum. diskussion. vill du också?

Bara ut på fältet och möt verkligheten!

Det kan vara rätt tufft men man känner sig jäkligt nöjd när man har vågat ta kontakt med folk och satt igång att plåta. Om du inte har gjort något liknande innan så försök att hålla dig lugn och bry dig inte så mycket om slutresultatet om du fotograferar tuffa ungdomar du inte känner första gången. Jag vet inte riktigt vad du vill göra? Hela reportage med text också att sälja, bara bilder att ställa ut eller bilder mest för din egen skull. Beroende på vilket måste man kanse nischa sig och gå lite djupare istället för att täcka hela ungdomskulturen.

lycka till, det verkar skitkul!

vänsterungdomar.

är nog det som ligger närmast. men tyvärr händer det inte så mycket där jag bor. i skövde. och jag saknar lite inspiration. jag är otroligt trögstartad.

mm. så är det.

Varför inte invandrarungdomar som efter skolan får hjälpa till i familjen med hushållsarbete och ta hand om syskon och inte bara som svenska ungdomar slappa. Det vore nog intressant för många att se.

Sydsvenskan I Lund följde livet på en studentkorridor. Det blev också spännande och intressant.

Svartluvade antinazister

Även om det inte händer så mycket i skövde så lär det väl en eller annan gån vara demonstrationståg eller liknande i närheten. där kan man hitta många bra bilder. tog själv en bild som jag är ganska nöjd med på ett antifaschistiskt demonstrationståg i sommar. gå gärna in o kolla och kommentera! =)

Bättre att ge andra publicitet. Varför inte helt vanliga småstadspojkar som drömmer om trimkit till sina moppar.

Håller verkligen med David, måste det vara ytterligheter. Varför kan det inte handla om vanliga killar och tjejer. Hur ser livet ut för en normal tonåring i skövde? Vad gör dom? Vilka tv-program tittar dom på? Var/hur roar dom sig? Hur klär dom sig? Hur transporterar dom sig? Osv, osv. Dessa grupper dokumenteras sällan.

.
Hur hittar man en "vanlig" tonåring? Haffar nån på stan?

Ja det kan man faktiskt göra. Annars kan man t ex besöka skolor, föreningar eller ungdomsgårdar och helt enkelt berätta vad man håller på med. Det största hindret, i alla fall för mig, är den egna självcensuren. Tar man väl kontakt med folk så är de allra flesta väldigt trevliga och ställer upp, det gäller bara att vara ärlig och säga vad man håller på med och inte smyga, det är då folk blir misstänksamma

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar