Annons

Dogma 07-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
mannbro skrev:
Tur att polfilter inte är tillåtna enligt Dogma 2007 då, annars hade det varit svårt att komma så billigt undan ;-)

Lite mer seriöst; det handlar inte om att snåla om summor, det handlar om en kul grej; att skaffa en dogma-utrustning för i princip inga pengar alls.

Dogma 07-tanken är ju att sätta upp en mängd artificiella begränsningar för sig själv. Inte för att man måste utan för att man vill.

På samma sätt har jag satt en begränsning i att jag vill kunna göra det med en utrustning som är skrattretande billig...det är en kul grej som jag tycker är i linje med Dogma 07-tänket.

okok, då är jag med.

mvh

Hmm, man kanske skulle damma av analogprylarna och köra en rulle eller två? Det var några år sedan...

Vad tror ni om en Ricoh XR2s med ett Pentax M 50/1.7?

Arne S skrev:
Hmm, man kanske skulle damma av analogprylarna och köra en rulle eller två? Det var några år sedan...

Vad tror ni om en Ricoh XR2s med ett Pentax M 50/1.7?

Funkar säkert utmärkt. Välkommen till dogma-sällskapet!

Härligt att höra grabbar. Det är faktiskt min första systemare, ägs egentligen av min brorsa nu men jag lånar den på obestämd tid.

Någon som minns hur man laddar en kamera med film och som kan guida mig? :)

Erik: Visst är det Hi-Tec! Den är från slutet av 70-talet och det finns flera knappar och vred att leka med. Men allt är mekaniskt! Roligast är att trycka av, det känns som att någon dammar till huset med en hammare! Och det hörs nästan så också... ;)

/Arne

Utan att ha läst Dogmerna:

Ska man plåta svartvitt rekommenders tyska objektiv före japanska, ger framför allt bättre kontrast.

Vill man komma billigt undan rekommenderas t.ex en gammal Praktika med Zeiss Jena optik eller Exakta. Hög mekanisk ock optisk kvalitet, funkar den när du köper den kan dina barnbarn också använda den.

FED-2 250 kr på Ebay, sedan kan man köpa ett jupiter 50/1,5 för 600.
Finns även 21-24-28 mm.

BjörnN skrev:
Utan att ha läst Dogmerna:

Ska man plåta svartvitt rekommenders tyska objektiv före japanska, ger framför allt bättre kontrast.

Vill man komma billigt undan rekommenderas t.ex en gammal Praktika med Zeiss Jena optik eller Exakta. Hög mekanisk ock optisk kvalitet, funkar den när du köper den kan dina barnbarn också använda den.

Det här kan nog bli en rolig tråd;)

Iofs går det lika bra ned färg, men då får man hålla sig till det hela tiden. Och vad gäller svartvitt så var väl en japansk Nikon F med svartvit 400 ISO film standard för pressfotografer på 60-70-talen? Dessutom har svartvitnördarna i Japan nu kommit på att om man håller sig till den gamla enskiktiga antireflex-behandlingen (den som ger lite lägre kontrast och mjukare skuggåtergivning) så blir de svartvita bilderna mycket bättre. Därför tillverkar Cosina i Japan en Classic 40mm Nokton med single-coated behandling. Och denna japanska läckerbit har bl.a Bengt Björkbom valt att sätta på sin tyska Leica som Dogma-optik! Inte för att jag vet om det blir någon skillnad, men ändå...

KLADUNK!!!!

Arne S skrev:
Härligt att höra grabbar. Det är faktiskt min första systemare, ägs egentligen av min brorsa nu men jag lånar den på obestämd tid.

Någon som minns hur man laddar en kamera med film och som kan guida mig? :)

Erik: Visst är det Hi-Tec! Den är från slutet av 70-talet och det finns flera knappar och vred att leka med. Men allt är mekaniskt! Roligast är att trycka av, det känns som att någon dammar till huset med en hammare! Och det hörs nästan så också... ;)

/Arne

Om det varit möjlig att posta en ljudfil på FS...... Jag har slutareljud från alla mina Canoner (15) nånstans.
Från "click" i Canonet'en via "klunk" i Canonflexen til ljuvliga "slalam" i F1'an..........digitalisert analogi :)

Ang. film i Dogma -07

Jag undrar på Ilford XP-2 eller Fuji Neopan 400CN båda för C-41 process. (snabbare framkallning)
Men vilka krav till scanning?
Jag använder Nikon (fy) 50V och Vuescan.
Här är ju båda nödvendiga och onödvändiga innställningar; bl.a ICE.
//Erik J

Re: Ang. film i Dogma -07

fujicanon skrev:
Jag undrar på Ilford XP-2 eller Fuji Neopan 400CN båda för C-41 process. (snabbare framkallning)
Men vilka krav till scanning?
Jag använder Nikon (fy) 50V och Vuescan.
Här är ju båda nödvendiga och onödvändiga innställningar; bl.a ICE.
//Erik J

Tror inte det finns några särskilda krav för scanningen? För min egen del är jag hänvisad till en enkel flatbäddare med lampa i locket men det funkar. Låter programmet sköta inställningarna och ser det inte bra ut drar jag lite i kontrast/ljusreglagen innan bilden scannas av till datorn. Annars gör jag mest bilderna i mörkrummet och scannar/digitalfotar sedan den färdiga bilden men här ska det vara enkelt och rakt utan krusiduller.

Intressant!

Vid årets Dokumenta i Kassel - som hade miljontals besökare från hela världen - knallade förvånansvärt många asiater omkring med urgamla japanska spegelreflexkameror på magen.

Graal skrev:
... Dessutom har svartvitnördarna i Japan nu kommit på att om man håller sig till den gamla enskiktiga antireflex-behandlingen (den som ger lite lägre kontrast och mjukare skuggåtergivning) så blir de svartvita bilderna mycket bättre. ... ...

Re: Hi-tech

Gillar iden med Dogma som ger en utmaning.
Jag funderar på att använda min F100 med en 24 mm optik och T-Max 400. Mörkrumsprylarna står fortfarande i en låda på vinden.

Vill man komma billigt undan med en begagnad systemkamera skulle jag också titta på Chinon som var en budget Pentax.

Funderar på att kasta mig in i leken, dogmatiken. Nikon FA, 24mm 2,8 och svartvit film.

Har framkallat Tri-x mest, men har tre rullar T-Max. Spelar detta någon roll egentligen, vilken film jag kör med. Jag kommer inte se någon skillnad och min begränsade och ringrostiga erfarenhet av frakallning gör att skillnaderna lika mycket kommer bero på min okunnighet.

Hur hårda är reglerna? Behöver jag hålla mig till en utav dessa filmer?

Det är ju ändå bildinnehållet som räknas eller?

alex.odman skrev:
Hur hårda är reglerna? Behöver jag hålla mig till en utav dessa filmer?

Egentligen kanske det inte spelar någon roll, men reglerna är ju till för ens egen skull, så man lurar ju ingen annan än sig själv.

Tanken är ju att man ska hålla sig till en kamera, ett objektiv, en film, och börjar man tulla på reglerna är det ju lätt att det börjar glida iväg.

Jag tycker att man ska hålla på reglerna oavsett om värdarna för poolen kommer att vara hårda och kasta ut bilder som fuskar eller inte. Som sagt; man lurar ju egentligen ingen annan än sig själv.

Reglerna...

..är ofattbara...men idén är god!
Stativ ---IS; i hel?%¤#vte; varför inte?
Filter ...va`??? När har vi fotat utan?
Jag hittar inga förnuftiga sammanhang; och har backat ur tills vidare.....

Som FS alltid; handla först; tänka efteråt......

Re: Reglerna...

fujicanon skrev:
..är ofattbara...men idén är god!
Stativ ---IS; i hel?%¤#vte; varför inte?
Filter ...va`??? När har vi fotat utan?
Jag hittar inga förnuftiga sammanhang; och har backat ur tills vidare.....

Som FS alltid; handla först; tänka efteråt......

Vad har hänt med gamla goa Erik som alltid är positiv och skojar och skämtar...nu bara gnäll och klagomål överallt...nu vill vi allt se den glada Erik igen :)

En bra men billig helmekanisk kamera är väl Canon FTb, objektiv till den jag kan rekomendera är FD 24/f2.8 (men troligen svår att hitta billigt) eller FD 28/f2.8, men det skall vara dom äldre FD med metallring inte dom nyare plastiga FDn.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar