Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dogma 07-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Har precis gått med i Dogma 07-gruppen då jag tilltalas av tänket.

Till att börja med kommer jag att använda min digitalsystemare men jag har en liten idé om att verkligen ta ett steg bort från det moderna och gå på upptäcktsfärd i det minimalistiska.

Det jag är på jakt efter är en analog (helmanuell, batterioberoende) kamera med ett skarpt objektiv (24 eller 28 mm). Vilket system det är spelar egentligen ingen roll, då jag bara kommer att ha ett objektiv på kameran och inga andra tillbehör.

Det finns naturligtvis mängder av sådana kameror på Blocket, Tradera och här på annonsmarknaden till bra priser, men nu till själva idén. Jag vill göra detta på absolut billigaste sätt möjligt.

Inte för pengarnas skull, men för grejjen i sig.

Det är alltså inte någon toycam jag vill ha, jag vill ha tag på en kamera som jag kan ta riktigt bra och skarpa bilder med, men jag vill göra det på en budget som är löjligt liten. Så liten att folk inte tror att det är möjligt :)

Så min fråga är; vad finns det för alternativ och hur lite pengar är överhuvud taget möjligt att komma undan med för en fungerande kamera med ett skarpt och bra vidvinkelobjektiv? Är det loppmarknader man ska leta på eller lägga bud på kameror på Tradera när de bara är uppe i några tior och hoppas att man har tur att auktionen stannar på någon av dem? Vad ska man i så fall leta efter för att få mest valuta för nästan ingenting?

Helmekaniska systemkameror i metall med en 24 eller 28mm brukar inte vara jättebilliga. I så fall lite äldre modeller av Minolta, Pentax, Konica m.fl. Mekaniska Canon, Nikon, Leica brukar vara mera eftertraktade. Däremot kan man få elektroniska modeller i plast av senare slag jättebilligt. Där finns det nog en uppsjö av olika alternativ?

fujicanon skrev:
Fin Kamra; men batteriberoende :-(
Priset är f.ö. OK ....ennu...

Heh, jo...det är väl risk att det sticker iväg...

Finns en XG-2 också för några tior mer, den verkar enligt beskrivningen vara helt batterioberoende bortsett från ljusmätningen...det kanske är ett bättre alternativ?

Den har ingen bjudit på (än)

MattiasL skrev:
Hade jag sökt en kamera efter dina kriterier hade det blivit en Nikon FM och 28/2,0

Jo, jag har funderat i de banorna...och det vore väl det vettigaste alternativet egentligen...men nu har jag fått en fix idé att göra detta så billigt som möjligt - eller ännu billigare än vad som borde vara möjligt, och en Nikon FM verkar omöjligt att få tag på för under 500 kr, och optiken minst lika mycket...

Visst, jag vet att jag då får mer för pengarna iom att jag kan använda all min nuvarande (förutom DX eller G-optik) på den...men en fix idé är en fix idé :)

Graal skrev:
Helmekaniska systemkameror i metall med en 24 eller 28mm brukar inte vara jättebilliga. I så fall lite äldre modeller av Minolta, Pentax, Konica m.fl. Mekaniska Canon, Nikon, Leica brukar vara mera eftertraktade. Däremot kan man få elektroniska modeller i plast av senare slag jättebilligt. Där finns det nog en uppsjö av olika alternativ?

Jo, det är lite därför jag kollat en del på Minolta...optiken verkar ju vara billig också, har bl.a. hittat en Tokina 28/2.8 för 49:-

Det skulle i så fall innebära att man har chans att hamna under 200:- (eller kanske till och med mindre än 100:) om man inte räknar med frakten.

Gamla Minoltor är fina grejer, det är bara att köpa. Men vore det jag skulle jag försöka hitta något äldre med mer känsla i, t ex en SR-T 101.

Tokinas 28/2,8 är skarpt och fint. 49 kr är det definitivt värt :)

(Köper du Minolta kan du få ett Tokina 200/3,5 av mig mot fraktkostnad/upphämtning, för användning vid mindre dogmiga tillfällen).

mannbro skrev:

Finns en XG-2 också för några tior mer, den verkar enligt eskrivningen vara helt batterioberoende bortsett från ljusmätningen...det kanske är ett bättre alternativ?

Den har ingen bjudit på (än)

Säljaren är nog medlem här........borde vara ett kvalitätsstämpel!!
Om Jim sponsar objektiv; så sponsar jag batteri.
//Erik J

mannbro skrev:
Jo, jag har funderat i de banorna...och det vore väl det vettigaste alternativet egentligen...men nu har jag fått en fix idé att göra detta så billigt som möjligt - eller ännu billigare än vad som borde vara möjligt, och en Nikon FM verkar omöjligt att få tag på för under 500 kr, och optiken minst lika mycket...

Visst, jag vet att jag då får mer för pengarna iom att jag kan använda all min nuvarande (förutom DX eller G-optik) på den...men en fix idé är en fix idé :)

1000kr kostar ju ett pol-filter till en vanlig kamera. Verkar så sjukt onödigt att hålla på att snåla om summor som knappt existerar bara för sakens skull.

Tack för era tips, råd och erbjudanden Jim och Erik! Nu har jag lagt bud på XG-2:an och tokinat, så får vi se hur det går:)

Det är samma säljare på båda.

Håller tummarna

Månne jag skall Dogma med Canonflexen och Ilford B/W????
Inte är jag dogmatiker, men det är min 1:a Canon från -63

ESS skrev:
1000kr kostar ju ett pol-filter till en vanlig kamera. Verkar så sjukt onödigt att hålla på att snåla om summor som knappt existerar bara för sakens skull.

Tur att polfilter inte är tillåtna enligt Dogma 2007 då, annars hade det varit svårt att komma så billigt undan ;-)

Lite mer seriöst; det handlar inte om att snåla om summor, det handlar om en kul grej; att skaffa en dogma-utrustning för i princip inga pengar alls.

Dogma 07-tanken är ju att sätta upp en mängd artificiella begränsningar för sig själv. Inte för att man måste utan för att man vill.

På samma sätt har jag satt en begränsning i att jag vill kunna göra det med en utrustning som är skrattretande billig...det är en kul grej som jag tycker är i linje med Dogma 07-tänket.

Re: Håller tummarna

fujicanon skrev:
Månne jag skall Dogma med Canonflexen och Ilford B/W????
Inte är jag dogmatiker, men det är min 1:a Canon från -63

Det tycker jag verkligen att du ska göra!

Själv ska jag nog köra Tri-X, det är den enda film jag själv slabbat i mörkrum med en gång i tiden på högstadiet, så traditionen får bestämma det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar