iSolen.se
Guest
Varför tycker och tror du det?
Kanske för att det står i domen självt att den handlar om länkning (till fritt material).
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför tycker och tror du det?
Det skrev jag ju, det står i domen att domen handlar om länkning. Läs speciellt slutsatsen.
Ja, domen handlar om länkning, men den likställer länkning med andra typer av överföringar genom att konstatera att länkning är överföring.
Ingenstans i domen står att domen exklusivt gäller för länkning men inte för andra typer av överföringar.
Att länkning explicit nämns på ett flertal ställen, bl.a. i slutsatsen, beror på att det aktuella fallet gäller länkning, men ingenstans i resonemanget som leder till slutsatsen (så vitt jag kan se) särskiljs länkning från andra typer av överföringar på ett sätt som antyder att resonemanget endast är applicerbart på länkning.
Resonemanget torde alltså vara applicerbart även på andra överföringsmetoder, vilket torde medföra att slutsatsen blir densamma.
Kanske för att det står i domen självt att den handlar om länkning (till fritt material).
Varsågod att åberopa den domen och börja stjäla bilder
Ha det gott!
Jag kanske ska förtydliga att jag inte på något sätt försöker tolka lagen i eget syfte eller är intresserad av att stjäla några bilder.
Dock kan ju den här domen få ganska stora konsekvenser, och om (vilket är så jag tolkar det), resonemanget kan appliceras på andra sätt att överföra än länkning, så kan den få ganska stora konsekvenser.
Publicerar man bilder öppet på nätet, så bör man vara medveten om att det i.o.m. domen kan vara så att andra kan ha rätt att använda sig av ens bilder på ett sådant sätt som få hade förutsett innan domen kom.
Det kan vara bra att vara medveten om det och kanske vara lite försiktig med öppen publicering om man lever av att sälja sina bilder.
Hollywood, fotografer, musikmakare, skivbolag, artister, och alla bildbyråer skulle få det knapert och omedelbart gå under. Det skulle ju bara gå att sälja ett exemplar sen vore det fritt att "överföra" som du kallar piratkopieringen
Inte alls. Det framgår tydligt av domen, på flera ställen, att den handlar om "överföring till allmänheten ... på trådbunden eller trådlös väg" och överföring via internet. Alltså inte publicering på papper.Nja. Det aktuella fallet rörde förvisso länkning, som ju inte är applicerbart på papperstidningar, men kontentan där är ju att det likställs med överföring (som är teknikneutralt).
Vet inte vem på DN du har varit i kontakt med, men om jag var du skulle jag skriva en faktura och mejla den till redaktionschefen Caspar Opitz. Eller ansvarig utgivare Peter Wolodarski. DN har gjort fel, den här typen av misstag gör slarviga tidningar gång på gång, men normalt betalar de för sig när de inser misstaget.Får jag inget imorrn så vet jag inte vad jag ska göra. Maila igen? Maila nån annan? Försöka hitta ett telefonnummer att ringa? Ge upp? :\
'Inte alls. Det framgår tydligt av domen, på flera ställen, att den handlar om "överföring till allmänheten ... på trådbunden eller trådlös väg" och överföring via internet. Alltså inte publicering på papper........................
.
Vet inte vem på DN du har varit i kontakt med, men om jag var du skulle jag skriva en faktura och mejla den till redaktionschefen Caspar Opitz. Eller ansvarig utgivare Peter Wolodarski. DN har gjort fel, den här typen av misstag gör slarviga tidningar gång på gång, men normalt betalar de för sig när de inser misstaget.
Som Expressens sida Omtalat där vattenstämplarna på bilderna fortfarande ligger kvar?Förhoppningsvis är det så.
Vore värre om de satt i system och "chansade" på att stjäla lämpliga bilder på internet, och bara betala när de blir påkomna av en och annan uppmärksam fotograf.
Det första är seriösare. Det andra kanske rent ekonomiskt lönar sig för dem i längden.
skicka nu en räkning till DN , arkivbildspris 850:- x 2 svårare än så är det inte, hittade för några år sedan en av mina bilder i en tidning som saluför Sverige utomlands, det blev enligt SFF prislista 4500:- x 2 och inga problem med betalningen
Nej, så är det inte. För att domen ska vara applicerbar måste upphovsrättsinnehavaren ha lagt upp den fritt på nätet.
Säljer du ett exemplar, så är det köparen som är publik, och alla på Internet är då "ny publik".
Men det är klart, när skivbolag släpper låtar fritt på t.ex. YouTube, så torde det vara OK att sprida vidare som en konsekvens av domen...
Som sagt: tills det här klarnar så bör väl de som värnar sina digitala tillgångar iaktta försiktighet med hur man gör material tillgängligt på Internet. Det finns ju inget "erase and rewind" på Internet. Är det ute så är det och efter det har man inte längre någon personlig kontroll över vart bilderna eller texterna tar vägen.
Om man lägger ut en bild till allmänt beskådande på internet så förstår jag inte att man kan bli upprörd över att den bilden vidarepubliceras!? Den är ju redan tillgänglig för kreti o pleti.