Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

djur foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Driva

Medlem
Jag blir så matt på folk som klagar på att djur (oftast hästar) inte har öronen framåt på bild... det är ju int eöronen som gör bilden elr har jag fel?

Det kan kanske bero på att folk tycker att en häst som ser glad ut blir bättre på bild?

Fast det verkar urbota korkat att klanka ner på en bild för att öronen ligger bakåt, om det funkar i bilden...allt beror ju på vad det är för bild.

Öronspel

Öronen spelar kanske roll vid en direkt porträttbild av djur, men annars beror det som sagt på vad det är för bild.

Bilagor

• friends.jpg
    friends.jpg
    28.2 KB · Visningar: 551
Re: Öronspel

Erkkilä skrev:
Öronen spelar kanske roll vid en direkt porträttbild av djur, men annars beror det som sagt på vad det är för bild.

Det stämmer bra tycker jag. En social bild som den du visar här har ju ingen som helst betydelse om öronen är fram eller sidan eller bak.

Porträtt bör alltid öronen vara framåt, om man inte eftersträvar något annat.

Jag gillar den här bilden skarpt, och den har inte öronen framåt.

Men ett vanligt porträtt där man visar hur stark, fjärr och fri en häst ser ut ska ha öronen framåt tycker jag

Bilagor

• kopia liten.jpg
    kopia liten.jpg
    48.1 KB · Visningar: 536
Jag visste inte om de skulle vara bak eller fram på zebror, men det löste sig ändå! ;-)

Bilagor

• zebra.jpg
    zebra.jpg
    48.4 KB · Visningar: 416
Personligen tycker jag hästar för det mesta ser oerhört sura och griniga ut om de har bakåt öronen på bild. Även om det inte behöver VARA att hästen är sur så ser det i alla fall ut så.

Så ja, jag tycker faktiskt öronen är rätt avgörande om det blir en bra bild eller inte.

Men det är även skillnad på att ha bak öronen och att ha bak öronen. Att ha öronen ÅT SIDAN som fjordingen i inlägget före mitt (tror jag det var) så ser det bara "fjordingaktigt" ut. Gulligt helt enkelt. För övrigt var bilden på de två hästarna fin. Men en bild på en häst, kanske rakt framifrån, med bakåt öronen!? Näe usch, det är (oftast) inte alls vackert...

---Nu är det ju så att öronen på en häst är ett mycket viktigt objekt för det valda formatet!!
Vad är hästen i de flesta bilder som är fotade någorlunda nära?---Jo hästen är huvudmotivet eller i alla fall ett dominerande element i bilden. Vad i hästens form bryter linjerna och den organiska formen, JO just öronen! Om öronen ligger sträckta bakåt längs huvudet så upplevs det fort som en förlängning av huvudet vilket säkerligen kan påverka betraktarens upplevelse!

Att hästens öron står naturligt så är det ofta som dessa i "fina" bilder liksom står för en myyycket viktig del av linjerna och formernas vibrationer inom och för formatet!

En digrition bara, MEN en viktig sådan....

Mvh Niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar