Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Diverse
- Trådstartare stbose
- Start datum
msjolund
Medlem
Dum fråga kanske men jag kör ändå; Nån som vet vilken förstoringsgrad i M5 som motsvarar 100% i ACR eller PS? Om jag vrider ratten till x10 är det 100% eller är x14 = 100%?
Borde gå att dela upplösningen på sensorn med upplösningen på kameraskärmen: 16M / 480K ~ 33
Så, vid 33X så borde en pixel på skärmen mosvara en pixel på sensorn, förutsatt att de räknar sin multiplikator på totala antalet pixlar. Räknar de bara bredden blir det 5,76X.
Om jag nu förstod frågan rätt...
stbose
Aktiv medlem
Hmm, nej jag fattar nog inte det svaret. Skulle jag inte se en enda pixel då på min kamera LCD?
Anyway... vad jag menar är att en redan tagen bild som jag skall kolla in på min LCD kan i kameran zoomas in till x14. Det känns som att den är för detaljerad jämfört med samma zoomning av en bild I PS. Så frågan är om jag zoomar in den tagna bilden på min LCD till x10, är det då lika med att zooma in samma bild I 100% i PS?
Anyway... vad jag menar är att en redan tagen bild som jag skall kolla in på min LCD kan i kameran zoomas in till x14. Det känns som att den är för detaljerad jämfört med samma zoomning av en bild I PS. Så frågan är om jag zoomar in den tagna bilden på min LCD till x10, är det då lika med att zooma in samma bild I 100% i PS?
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Förstoringen torde räknas linjärt i vilket fall ca 5,76 eller 6x på kameran borde vara samma som 100% på datornskärmen.
Daniel Cederberg
Aktiv medlem
Läste just något fantastiskt intressant. Vi vet ju att Canon hade det svårt med sitt lilla spegellösa system, så nu förhandlar de med Olympus om att göra kameror för micro four thirds! Kul om det blir så
Erik Schalin
Aktiv medlem
Konstiga svar o frågor.
100% i PS innebär att en pixel i kameran visas med hjälp av en pixel på skärmen.
Då hänger det givetvis bildens förstoring på vilken upplösning skärmen har.
Med en 4K skärm jämfört med HD får du ju en 4 ggr mindre bild OM skärmarna har samma fysiska storlek.
Men jag kanske har fått ngt i frågeställningen helt om bakfoten.
100% i PS innebär att en pixel i kameran visas med hjälp av en pixel på skärmen.
Då hänger det givetvis bildens förstoring på vilken upplösning skärmen har.
Med en 4K skärm jämfört med HD får du ju en 4 ggr mindre bild OM skärmarna har samma fysiska storlek.
Men jag kanske har fått ngt i frågeställningen helt om bakfoten.
Agent00soul
Aktiv medlem
Läste just något fantastiskt intressant. Vi vet ju att Canon hade det svårt med sitt lilla spegellösa system, så nu förhandlar de med Olympus om att göra kameror för micro four thirds! Kul om det blir så
April april...
Daniel Cederberg
Aktiv medlem
inspirerad av pranket med Panasonic lägger ner m43 och satsar på FF (jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen)