Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hva med Sigma 17x35EX? Er ikke det også et meget godt objektiv? Pris ca 5000, i allefall her i Norge.

Frank
 
At AF er så innmari dårlig på d-60 er ikke helt riktig. Den hoder i massevis for de aller fleste. I følge Foto`s egen test for under et år siden ble det sskrevet at AF var rask og presis. Den har like rask af som eos 300. Også det i følge svenske Foto.
Tror nok neppe d-60 bør byttes ut med 10d fordi det er så mye bedre. Er du proff så velger en neppe verken d-60 eller 10d.
Ikke bytt ut din d-60 med en 10d bare for å bytte. D-60 er et utrolig godt instrument. Men bevares, 10d er jo også det et smykke, tviler ikke et sekund på det.
 
Nja.. det är ju så att AF'en funkar bra när det är någorlunda ljust ute.. Det som är bättre på 10D är att den även klarar av att fokusera i dålig belysning. DiGiC-processorn är bättre (snabbare), något förbättrad CMOS och 7-punkters AF är väl i stort sett det som är de väsentliga ändingarna....

Ja, just.. Magnesiumlegeringen oxå :)
 
frankgi skrev:
...Den har like rask af som eos 300...

Detta är definitivt inte korrekt. Jag har en EOS 300 och gjorde en direkt jämförelse med en (tillfälligt hyrd) D60 i höstas.

Även fast jag gav D60n fördelen av att ha en bra 70-200/2.8 mot EOS300s riktigt usla Sigma 28-105 så var D60n märkbart långsammare. Den hade dessutom mycket stora problem att hitta fokus i situationer med lite ljus.

/Micke
 
Jeg bare henviser til Foto nr 6. 2002 side 50-51
Jeg siterer Foto: Autofokusen er snabb och noggrann. I norske Fotografi er hastigheten på af målt til samme hastighet som på eos 300. Men da med samme objektiv.
Dette er ikke ment til å skape en diskusjon. Men legger bare fram fakta etter instrumentmålinger som er blitt utført.
Den som tror han får et så mye bedre kamera med en 10d tar nok feil. De er supre begge to ;-) 10d er nok bare marginalt bedre. Bildekvaliteten er så godt som helt lik. Den som ser forskjell ser nok bedre enn de aller fleste.
 
Vad gäller bildkvalite´n så är den klart bättre på 10D över 400ISO, mycket mindre brus än D60,
under 400ISO är skillnaden marginell.
att AF är klart mycket snabbare är det ingen tvekan om.
magnesiumhöljet anser jag vara en stor fördel för slitstyrkan och inte minst känslan.
sen har den en rad mindre förbättringar oxå..inte minst priset.
 
Frankgi, jag menade inte att jag tvivlade på det du sade, utan jag försökte bara tala om mina erfarenheter av kameran. Det är förstås fullt möjligt att den D60 jag hyrde var defekt för autofokusen var verkligen det sämsta jag någonsin varit med om.

/Micke
 
Jag har inte haft något problem med min D60s fokuseringsprecision, däremot var hastigheten otroligt långsam. Framförallt var det ett problem vid fokusering i svagt ljus eller när jag försökte fotografera något som rörde på sig. AI servon var otroligt dålig. Detta är ordentligt förbättrat på 10D:n, så har man behov av att fotografera rörliga föremål så anser jag att detta i sig är en anledning till att uppgradera.

För 95 procent av min fotografering så spelar detta ingen roll, men för de övriga 5 procenten slet jag mitt hår med D60:an. Jag använde AI servo eller försökte med manuell fokusering, men uppskattningsvis mindre än 20% av bilderna blev skarpa oavsett slutartid. Det lilla jag hittills har provat med 10D:n (bilar som kör förbi mitt hus :)) är mycket bättre.

Min erfarenhet av 10D (efter att ha ägt en D60 i nio månader) är att det är mer än en marginell uppgradering. Bildkvaliteten är ungefär densamma, men i övrigt känns allt bättre och autofokusen är en stor uppgradering.
 
Jag tog mina första 10D-bilder på lunchen idag med olika objektiv. Jag slogs av hur svårt det var med skärpan. Jag är 90% säker på att det var skakningsoskärpa. Har någon problem med 'front focusing' eller dylikt? Jag misstänker starkt att det är ett fotograffel, dvs. en övningssak. Brännvidderna går ju upp 60% och därmed skakningsoskärpan...
Annars verkar den helt underbar. Helgen är räddad!
 
bugkiller skrev:
Jag har inte haft något problem med min D60s fokuseringsprecision, däremot var hastigheten otroligt långsam. Framförallt var det ett problem vid fokusering i svagt ljus eller när jag försökte fotografera något som rörde på sig. AI servon var otroligt dålig. Detta är ordentligt förbättrat på 10D:n, så har man behov av att fotografera rörliga föremål så anser jag att detta i sig är en anledning till att uppgradera.

För 95 procent av min fotografering så spelar detta ingen roll, men för de övriga 5 procenten slet jag mitt hår med D60:an. Jag använde AI servo eller försökte med manuell fokusering, men uppskattningsvis mindre än 20% av bilderna blev skarpa oavsett slutartid. Det lilla jag hittills har provat med 10D:n (bilar som kör förbi mitt hus :)) är mycket bättre.

Min erfarenhet av 10D (efter att ha ägt en D60 i nio månader) är att det är mer än en marginell uppgradering. Bildkvaliteten är ungefär densamma, men i övrigt känns allt bättre och autofokusen är en stor uppgradering.

tänk jag då, fotograferar till 95% saker som rör sig.. =)
 
Har du skärpt upp bilderna med t ex unsharp mask i Photoshop? Från kameran är bilderna väldigt "mjuka" och måste oftast skärpas upp. (Kanske inte lika mycket med jpeg, är osäker eftersom jag bara kör raw).

På mitt exemplar tycker jag dessutom att fokusprecisionen inte är 100%-ig. Det kan skilja en centimeter i fokus från två meters avstånd mellan två avtryck från samma position med ett 70-200 2.8. Det innebär att den ena bilden blir knivskarp medan den andra bilden inte blir det... Med större bländaröppning är inte det ett problem.
 
Bilderna är lite 'mjuka' ja men det är aliasing-filtret framför sensorn som ställer till det. Det går att ordna i PS. Ren oskärpa är det värre med. Det syns väldigt tydligt. Det blir att testa med stativ och annat i helgen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.