Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Af'en är bra, min 1N är bättre. Har ingen aning om hur "dålig" AF'en var på D60 när du använde den i mörker. Men 10D behöver bara en liten ljuspunkt med lite linjer i så fokuserar den. Fokushjälpen suger, somvanligt...Det är ju tom så att en blind frågar vad det var som blixtrade. Men det är ju en sak som en extern blixt löser.
 
Är det bara jag som tycker att alla de här människorna som lägger till "10D" efter sina nicks är bara löjliga?

Det känns som de är sådana som äger den sensate kameran bara för att den är ny.

När en ny kamera släpps så byter de nick så att det passar den nya kameran och blir härmed hela andra människor. Eller så är det så att de måste berätta det för hela världen "jag har en 10D! Titta på mig! Titta på mig! Jag har en 10D! Jag är någon!".

I dunno. Känns så.

// Edward - som alltid har varit, och kommer att vara, Edward.
 
EdwardH skrev:

När en ny kamera släpps så byter de nick så att det passar den nya kameran och blir härmed hela andra människor.

hehe..javisst, jag är en helt ny människa nu.
finns inte en chans att känna igen mig längre.
 
Jag håller med. Att sätta en billig zoom på en 10D är som att sätta en Folkamotor i en Ferrari. Det finns dock gott om prisvärda objektiv. En tumregel är att akta sig för billiga och/eller extrema zoomar. Canons 28-105 och 28-135IS är dock erkänt skarpa och ganska billiga. Normalgluggen 50/1.8 är ett klipp för bara en dryg tusing. Skarpare och kontrastrikare än vilket zoom som helst.
Köp kvalitet eller bli besviken!
 
Glugg frågor igen då...

Om jag fotograferar natur,människor,porträtt,arkitektur samt lite närbilder och inte vill hålla på att byta glugg för ofta (vad jag fotar går på känsla inte planering)
Jag har en !0D och 28-135 men vill ha ett med mer skärpa och vidvinkel vad i hela friden ska man då ha, Jag har fått flera förslag förut men kan inte bestämma mig riktigt,Kostnad för glugg har ingen betydelse utan bara en professionell värdering tack.

16-35/2,8L USM

eller

14mm f/2,8L USM

eller

50mm f/1,4 USM

Ge mig ett bra råd så ska jag inte fråga nåt mer.

;-) MVH Nicke PIC-ke Pö bodde på en ö
 
smedberg skrev:
Kan detta vara nått för en 10D?
Canon EF 24-85/3,5-4,5 USM
www.photographyreview.com är en guldgruva om man vill läsa vad andra användare tycker om gluggen. 47 st. har tyckt till om just den gluggen.
Objektivvalet är oftast mycket svårare än att välja kamerahus.

Alltför många kommentarer, typ nedanstående gör att man bör dra öronen åt sig...

"using this lens for more than 3 years, i have used this lens on EOS 500N and EOS 5 and tried many rolls of films. i can never get a "wow!" result picture. not sharp enuf and medium saturation. just better than a crap."
 
Re: Glugg frågor igen då...

PIC-ke skrev:
Jag har en !0D och 28-135 men vill ha ett med mer skärpa och vidvinkel vad i hela friden ska man då ha,

...

16-35/2,8L USM
eller
14mm f/2,8L USM
eller
50mm f/1,4 USM


Hur kan du vilja ha mer vidvinkel och sedan föreslå en 50mm? Du vet att 50mm är > än 28mm?

Men men... Personligen, hade jag haft cash rinnandes ur alla kroppsöppningar, hade jag lätt skaffat 16-35:an. f2.8 hela vägen är skitbra (ifall man ska ute på natten och fotografera nattdemonstrationer där en blixt hade varit exremt opassande) och sen har man det lilla zoomområdet som kan hjälpa till att komponera ihop något vettigt vid behov.

// Edward - som fortfarande väntar på en 20-500/f2.0 IS.
 
I Tisdags ringde Scandinavianfoto och skulle skicka min. Idag (Torsdag em.) har jag fortfarande inte sett röken...har någon fått sin 10D av S.F.?
 
Re: Re: Glugg frågor igen då...

EdwardH skrev:
Personligen, hade jag haft cash rinnandes ur alla kroppsöppningar, hade jag lätt skaffat 16-35:an. f2.8 hela vägen är skitbra (ifall man ska ute på natten och fotografera nattdemonstrationer där en blixt hade varit exremt opassande) och sen har man det lilla zoomområdet som kan hjälpa till att komponera ihop något vettigt vid behov.

// Edward - som fortfarande väntar på en 20-500/f2.0 IS.
Vilka idioter demonstrerar mitt i natten? Fyllisar som inte blir insläppta på krogen?

Den nya 17-40/4.0 L verkar ju mer passande än en tung 16-35/2.8 L tycker jag själv. Ljustarka vidvinklar har jag ingen förståelse för. -Tele däremot. Annars är Sigmas 15-30 en kanonoptik.

PS. Du får nog äta rejält med gröt för att kunna orka bära en 500/2.0.
 
Re: Re: Re: Glugg frågor igen då...

matnyttige skrev:
Vilka idioter demonstrerar mitt i natten? Fyllisar som inte blir insläppta på krogen?

Sådana nattdemonstrationer där folk går runt på stan hållandes ljus eller whatever. Då har man ju inte speciellt mycket ljus att jobba med, så man får ta det ljusstarkaste man har.

Ljustarka vidvinklar har jag ingen förståelse för.

Du älskar att använda blixt, va?

Tänk dig: fotografera folk på natten utan blixt. Hur gör du då?
 
Re: Re: Re: Re: Glugg frågor igen då...

EdwardH skrev:
Du älskar att använda blixt, va?

Tänk dig: fotografera folk på natten utan blixt. Hur gör du då?
Ja. Jag älskar att fotografera med blixt. Tar nästan alla mina bilder med blixt. Det ger mer knorr åt bilderna. Prova det någongång så får du se!
Om man inte vill använda blixt så kan man ju ta stativ, ha en ljuskänsligare film eller dra upp ISO-inställningen på digitalkameran.
 
En idé om man gillar vidvinkelzoomar kan vara att hålla utkik efter föregångaren till 16-35/2,8L, alltså 17-35/2,8L som man kan hitta begagnad för 7-10000 kr i fint skick.
Jäkligt mycket glugg för pengarna.
Är själv på gång att köpa ett sånt.
 
Köpte ett 28-135/3,5-5,6 IS USM begagnat till min 10D men jag kan inte riktigt komma underfund med om jag gillar det eller inte...
Skärpan är ju ok (men inte jätteskarp) och zoomomfånget likaså även om jag skulle velat ha mer vidvinkel. IS är ju en bra grej men köper man tex en 28-70/2,8L så kan man ju ändå fota handhållet under samma ljusförhållanden men man får en mycket skarpare bild och en snabbare slutartid.
Visst, en 28-70 kostar 8-10kkr begagnad jämfört med hälften för en 28-135 men frågan är om det inte är värt det ändå med tanke på den bättre bildkvaliteten. Känns ju som om man vill få ut så mycket av sin 10D som möjligt.
Ska nog sälja 28-135an trots allt och satsa på begagnade ljussatrka L gluggar i stället.
Nån som vill sponsra? ;)

Vilken jäkla virrig enmannadebatt det där blev.. ;)
 
EdwardH skrev:
När en ny kamera släpps så byter de nick så att det passar den nya kameran och blir härmed hela andra människor.

Det är ju bara ens nick som ändras, inte ens riktiga namn ;)
Fånigt jag vet, men vaddå...det måste man väl få vara ibland.
Jag skyller på Kim, det var han som började med det hela en gång i tiden ;)
 
Re: Re: Re: Glugg frågor igen då...

matnyttige skrev:
Annars är Sigmas 15-30 en kanonoptik.

Kan bara hålla med. Kanske lite mjuk vid full bländaröppning men bländar man ner ett par steg blir det riktigt bra resultat.

Priset (7500 på Cyber) är rätt lågt jämfört med Canons 16-35/2,8 som kostar runt 20000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.