julgus
Aktiv medlem
Hej
är det som du säger så är det illa för Canon.
Anledningen till mitt svar är att jag under flera år följt flera forum till olika digitalkameror (har nu ägt 5 st - nuvarande är en S2PRO) och att man ofta ser att många rapporterar om oskärpa precis då kamerorna släppts för att sedan lära sig hur de skall hanteras, då minska/upphör denna frågeställning.
Sedan, som jag sa, är det säkert så att en del är felaktiga och måste rättas till. Har Canon större antal feljusterade kameror så har de naturligtvis ett problem, både kort och långsiktigt.
Mvh
Johan
www.motljus.com
är det som du säger så är det illa för Canon.
Anledningen till mitt svar är att jag under flera år följt flera forum till olika digitalkameror (har nu ägt 5 st - nuvarande är en S2PRO) och att man ofta ser att många rapporterar om oskärpa precis då kamerorna släppts för att sedan lära sig hur de skall hanteras, då minska/upphör denna frågeställning.
Sedan, som jag sa, är det säkert så att en del är felaktiga och måste rättas till. Har Canon större antal feljusterade kameror så har de naturligtvis ett problem, både kort och långsiktigt.
Mvh
Johan
www.motljus.com
herminator1Ds skrev:
nja, min 300/2.8 fokuserar ca 1 meter framför på 30 meter, jag kan lova dig att man ser det rätt ordentligt på en bild.
De flesta fall på 1D osv handlar nog inte om okunskap, ser väldigt ofta bilder i dagstidningarna där skärpan ligger helt galet, och jag vågar påstå att det inte är fotografens fel. Såg t.ex. en bild från nobelfesten(?) där skärpan låg perfekt vid besticken på bordet men ej på drottningen
min återförsäljare pratade om att det sitter i mattskivan på kameran som inte är helt perfekt justerad.
Har nyss hört att min kamera är OK så jag har just skickat in mitt 300 för kalibrering.
Hörde att det inte är helt lätt för canon att fixa fokuseringsfel i kameran heller eftersom justeringen är väldigt dum gjord, man ändrar, skruvar, tar en testbild (detta tar ett par timmar), ändrar man tillbaka till samma justering blir inte resultatet detsamma..