Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

är det som du säger så är det illa för Canon.

Anledningen till mitt svar är att jag under flera år följt flera forum till olika digitalkameror (har nu ägt 5 st - nuvarande är en S2PRO) och att man ofta ser att många rapporterar om oskärpa precis då kamerorna släppts för att sedan lära sig hur de skall hanteras, då minska/upphör denna frågeställning.

Sedan, som jag sa, är det säkert så att en del är felaktiga och måste rättas till. Har Canon större antal feljusterade kameror så har de naturligtvis ett problem, både kort och långsiktigt.

Mvh
Johan
www.motljus.com



herminator1Ds skrev:
nja, min 300/2.8 fokuserar ca 1 meter framför på 30 meter, jag kan lova dig att man ser det rätt ordentligt på en bild.

De flesta fall på 1D osv handlar nog inte om okunskap, ser väldigt ofta bilder i dagstidningarna där skärpan ligger helt galet, och jag vågar påstå att det inte är fotografens fel. Såg t.ex. en bild från nobelfesten(?) där skärpan låg perfekt vid besticken på bordet men ej på drottningen :)

min återförsäljare pratade om att det sitter i mattskivan på kameran som inte är helt perfekt justerad.

Har nyss hört att min kamera är OK så jag har just skickat in mitt 300 för kalibrering.

Hörde att det inte är helt lätt för canon att fixa fokuseringsfel i kameran heller eftersom justeringen är väldigt dum gjord, man ändrar, skruvar, tar en testbild (detta tar ett par timmar), ändrar man tillbaka till samma justering blir inte resultatet detsamma..
 
många pressfotografer bryr sig inte om felfokuseringen, de får ändå sälja bilder och många har nog inte ens tänkt på att skärpan hamnar på fel ställe.
I vissa fall är det dock alldeles för uppenbart för att ignorera imo.
 
julgus skrev:
Anledningen till mitt svar är att jag under flera år följt flera forum till olika digitalkameror (har nu ägt 5 st - nuvarande är en S2PRO) och att man ofta ser att många rapporterar om oskärpa precis då kamerorna släppts för att sedan lära sig hur de skall hanteras, då minska/upphör denna frågeställning.

Nu är det ju så att felet inte bara förekommer i digitala hus. Även eos3 mfl har haft denna "bugg". Däremot har D30/D60 klarat sig undan, trots att de har ett "dåligt" af-system.
 
Var och en får bedöma skillnaden mellan olika kameror/optik men om någon bedömning ska kunna göras måste två separata och okomprimerade/oredigerade bilder, som tagits under samma förhållanden, presenteras. Bilderna i mitt exempel är filerna direkt tagna från kameran. Kom gärna med flera sådana exempel så kan det vara meningsfullt att fortsätta diskussionen. Var och en kan ta dessa filer till sin dator, redigera dem som man vill och skriva ut eller trycka eller vad som och jämföra resultatet. Beträffande färgskillnader så är vitbalansen manuellt inställd i båda exemplen och därför kan denna jämförelse inte göras. Men färg/vitbalans kan lätt justeras i de flesta bildredigeringsprogram.
Hälsningar Nils.
 
Senast ändrad:
Det är meningslöst att påstå att bildkvalitén är bättre eller sämre med den ena eller andra kameran så länge man inte kan presentera några jämförbara bildexempel som kan ge några belägg för vad man påstår. Exemplet http://home.rochester.rr.com/morton/comparison3.JPG är inte användbart eftersom endast en bildfil visas och vi inte har någon information om bilderna. Dessutom ser den del av bildfilen som ska representera kompaktkameran ut att vara något förstorad.
 
Graal skrev:
Exemplet http://home.rochester.rr.com/morton/comparison3.JPG är inte användbart eftersom endast en bildfil visas och vi inte har någon information om bilderna. Dessutom ser den del av bildfilen som ska representera kompaktkameran ut att vara något förstorad.
Båda bilderna är förstorade 300% i Photoshops redigeringsläge om man tittar i fönstertitlarna. Det bildexemplet visar är väl att D30 har mycket mjukare färgövergångar och nästan helt avsaknad av brus.
 
Så ska det se ut. Här ser man en tydlig slillnad till D30:s fördel. I mitt exempel tycker jag skillnaden är mindre. Ser man på övriga bilder på den sida som exemplet är från är dock skillnaden inte lika uppenbar. Testkartan t.ex ser minst lika skarp och detaljrik ut för DSC-P1 om man bortser från att det finns ett visst brus. Kanske är de bästa EF-objektiven använda i exemplen du hänvisar till. I mitt exempel användes ett nytt EF35-50mm eller ett äldre EF 35-135mm tror jag. Det framgår inte vilket som använts till vilken bild. Sedan kanske skillnaden blir mindre eller rent av obefintlig när bilderna skrivs ut i "normala" storlekar eller minskas ned för webvisning. För proffesionell användning, tryck mm bör dock D30 vara ett betydligt bättre alternativ. Nu kan ni fortsätta diskutera den andra kameran som det från början gällde.
Hälsn, Nils.
 
Senast ändrad:
Vänta bara tills 10D-orna börjar droppa in i Sverige. Räkna med en hel del 10D-tjat här på fotosidan då...:)
 
Kan fresta lite med att det går rykten om att UK ska få sina kameror redan i slutet av denna veckan. Det som oroar mig lite är att canon.se inte har skrivit ut ungefär när kameran kan tänkas levereras, dessutom har de tagit bort rek-priset.
 
Nu har min 10D kommit in till Fotokungen! Ska dit och hämta den på lunchen! Får väl ta resten av dagen ledigt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.