Re: Re: Re: "Mindre stress med analog process, hehe!"
Niclasfoto skrev:
För det första så finns det en komplett tjusning i att sitta vid ljusbordet med lupp, en helt annan upplevelse än att kika på en skärm,,,,Kanske är jag enbart nostalgisk Men jag menar att det slår den dyraste och största skärm i hästlängder!
Då kan man ju med fördel fota dia?
Varför vill man fota digitalt för att sedan få en sämre kopia än det digitala originalet på dia.
Jag vill inte vara "sån", men det känns lite som att du är konservativ och teknikfientlig och inte har riktigt koll på vad som är möjligt vad gäller att förvara bilder digitalt.
Att det är en "annan grej" att sitta med lupp vid ett ljusbord köper jag. Det är givetvis en smaksak vilket man gillar. Jag tycker det är bökigt och omständigt att handha filmstrippar och diaramar. Betydligt osmidigare än att bara klicka runt bland "hur många bilder som helst" med några musklick. Det är tack vare att jag kunnat slippa allt jobb med film och framkallning osv som mitt fotointresse öht vaknade.
Du tycker kanske tvärt emot och det är du i din fulla rätt till.
Fast det är ju inte det diskussionen handlar om.
Att digitalt på något sätt skulle vara sämre som arkiveringsform köper jag dock inte.
Jag ser endast fördelar/möjligheter faktiskt.
du?"----> Så menar jag att man inte vet eller ser vad som påverkar ens digitala filer i neg riktning,, Tex,, jag vet vart mina dias ligger brandsäkert förvarade och att de knappt går att stjäla osv,, OM jag hade digitala motsvarigheter så skulle jag visst också veta tt de var där men INte med samma säkerhet att de finns där i samma förfatning som när jag lämnade dem där sisst.
Varför skulle det inte vara det?
Bränn två kopior, det tar högst 15min (lite längre kanske, om det är DVD som bränns), och förvara dem i samma brandsäkra skåp. *tada*
Bilderna kommer ALLTID att vara exakta kopior av det du brände, till skillnad mot dia, som faktiskt åldras efter hand, om än väldigt långsamt vid rätt förvaring. Skulle en skiva strula på någon fil har du den andra.
Har du ett speciellt rum hemma med halongassläckare (de är väl förbjudna nu, men det finns en motsvarighet) för att säkra dem mot brand? Även om man har ett "brandsäkert" skåp så fördröjer det ju bara förloppet lite. Det blir varmt där åxå.
Jim:
På sätt och vis ÄR det ju en digitals vs analogt-diskussion, eftersom det, bland annat, är analog resp digital slutlagring av bilderna som diskuteras.