Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
För 10-15 tusen får du i stort sett vilken DSLR som helst med ett eller två objektiv.
Ska du utveckla ditt intresse för porträtt och dokumentära bilder eller kan du se dig själv fotografera lite vad som helst?

Åk runt i Stockholm och kläm på lite olika modeller av kända märken och ta den du tycker känns bäst. Alla olika kameror har både för och nackdelar, så den finns ingen som kan säga "en sån här ska du ha, den är bäst". Det är helt och h¨ållet du som avgör om du trivs med den eller inte.
 
Caroline_Solna skrev:
Jag hade tänkt att fota barn och porträttbilder. Jag har själv 3 barn som är svårt att få på samma bild.

Okej,då behöver du inte någon som är jättesnabb.
Canon EOS 350D,Nikon D50,KonicaMinolta D5D är alla vettiga kameror och funkar jättebra till det du tänkt fotografera.
 
enghell skrev:
Okej,då behöver du inte någon som är jättesnabb.
Canon EOS 350D,Nikon D50,KonicaMinolta D5D är alla vettiga kameror och funkar jättebra till det du tänkt fotografera.

Min slutsats av ditt påpekande är att de kamror du nämner inte är jättesnabba. Du hade inte kunnat utveckla det påpekandet något ytterliggare? På vilket sätt är de långsammare än andra kamror?
 
Andy-Pandy skrev:
Min slutsats av ditt påpekande är att de kamror du nämner inte är jättesnabba. Du hade inte kunnat utveckla det påpekandet något ytterliggare? På vilket sätt är de långsammare än andra kamror?

Vid t ex sportfoto är de inte snabba nog (det beror såklart också på fotografen, men vid sportfoto efterfrågas snabbhet mer). Men för vanlig hobbyfotografering är snabbheten mer än tillräcklig.
 
Walski skrev:
Vid t ex sportfoto är de inte snabba nog (det beror såklart också på fotografen, men vid sportfoto efterfrågas snabbhet mer). Men för vanlig hobbyfotografering är snabbheten mer än tillräcklig.

Är det alltså slutarfördröjningen("shutterlag") vi pratar om här? Dvs tiden från det att avtrycket görs till det att fotot tas?

Ligger inte tiden i praktiken på runt 100ms för de flesta systemkameror men att t.ex. auto-fokuseringen påverkar detta. Med andra ord har typen av objektiv en stor betydelse?
 
Andy-Pandy skrev:

Ligger inte tiden i praktiken på runt 100ms för de flesta systemkameror men att t.ex. auto-fokuseringen påverkar detta. Med andra ord har typen av objektiv en stor betydelse?

Så har jag också förstått saken, jag skulle tro att snabbheten här avser hastigheten för seriebildstagning. De nämnda kamerorna ligger runt 3 bilder per sekund, vilket i sportsammanhang kan anses vara långsamt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.