Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera i kyrka?

Produkter
(logga in för att koppla)

joppepoppe

Ny medlem
Hej!
Behöver en digitalkamera som skall kunna ta bra bilder i ljusslukande miljöer t.ex. i kyrkor.
Har testat Canon Powershot A400 men den har för svag blixt.
Även Minolta Dimage XT är för svag.

Några bra tips?

Räcker det med inbyggd blixt?

Jag tror inte att det finns någon kamera med så stark inbyggd blixt så att det räcker till med de avstånd det här blir fråga om. Då får du nog tänka dej en sparat blixt.
Mvh. G

Det billigaste torde vara att köpa ett stativ. Om det sen är praktiskt med de bilder du vill ta är en annan fråga.

OK tack för svaren, Då får jag se om jag kollar vidare på någon modell som kan använda separat blixt.
Priset lär väl gå upp också... suck!!

Hejsan !

Jag plåtar mycket bröllop i bl.a kyrkor där det är väldigt mörkt och ljusslukande miljöer.

Jag använder oftast ingen blixt i kyrkan, dels för att inte störa självaste vigseln.
Jag kör med en Eos 10D samt Canon 50mm 1.8, 20-35mm 2.8, Canon 70-200 2.8 samt Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR. Det blir mycket bra bilder.
Ofta med ganska hög iso 400-1600 beroende på vilken tidpunkt på dagen och om det är sol eller mulet utomhus.

MVH
Ricke

Bilagor

• img_6792_1_liten.jpg
    img_6792_1_liten.jpg
    46.5 KB · Visningar: 328
stativ i kyrkan

Jag föredrar att försöka undvika blixten i kyrkan. Jag har med fördel använt mitt enbensstativ (Manfrotto). Smifigare än treben. Sedan, om omständigheterna krävde, det, använt min Olympus C3000 i stället för min annars helt utmärkta EOS300D. Bara för att den är helt tyst (utan spegel). Om jag använt film, så är Rolleicorden tyst och fin.

ANNONS