ANNONS
Annons

Digitalfotografer är sämre fotografer!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vaddå för lätt att ta bilder ???

Befängt att påstå något dylikt och att som grundtes ange att det är för lätt att ta bilder med digkamera, jävlas kan det göra oavsett om kameran är "analog eller digital"

Provar just nu en digkamera , inte faen är det lättare att ta samma bilder som tidigare...men mycket lättare och roligare att få in dem i datorn.

:cool:
 
Man blir säkert inte en sämre fotograf. Men man tar sannolikt betydlig fler skräpbilder eftersom man lätt kan radera dem och absolut inte behöver betala för dem även om man väljer att låta dem stanna kvar i hårddisken.
På det viset kanske man skulle kunna dra slutsatsen att innehavet av en digitalkamera medför att man heller inte utvecklas som fotograf.
Eller tvärtom!
Möjligheten att kunna plåta obegränsat kan ju också betyda att man vågar exeprimentera mer. Personligen tror jag mest på den här tesen. Vet själv hur värdefull den feedback är som man får av att se sin bild bums på skärmen.
 
Jonas inlägg ligger nära verkligheten.Den som börjar med digitalfototeknik utan att ha utvecklats i rätt riktning på den traditionella vägen, har låååång väg till fotografin.
 
walter-g skrev:
Jonas inlägg ligger nära verkligheten.Den som börjar med digitalfototeknik utan att ha utvecklats i rätt riktning på den traditionella vägen, har låååång väg till fotografin.
Jag vet inte om jag tycker att min väg var speciellt låååång...:eek: :D
 
walter-g skrev:
Jonas inlägg ligger nära verkligheten.Den som börjar med digitalfototeknik utan att ha utvecklats i rätt riktning på den traditionella vägen, har låååång väg till fotografin.

helt fel slutsats..det som är avgörande för om du ska lära dig fotografering rent tekniskt, har med om kameran är helautomatisk att göra..om du inte lär dig manuella inställningar..då fattas det en hel del kunskaper så klart.
men dessa kunskaper kan du lika gärna lära dig på en digitalkamera som en analog!

m.a.o vill du lära dig fotografera går det lika bra med en digitalkamera med möjlighet till helt manuella inställningar, som en analog!

och lika bedrövligt dåligt går det med en (endast)helautomatisk kamera oavsätt om den är analog eller digital!
 
walter-g skrev:
Den som börjar med digitalfototeknik utan att ha utvecklats i rätt riktning på den traditionella vägen, har låååång väg till fotografin.
Det där fattar inte jag heller. Samma "regler", bildsyn, beskärningsteknik, gyllene snitt, färglära, etik, komposition gäller väl även på digitalt? Vadå "rätt riktning på den traditionella vägen, har låååång väg till fotografin"?
Så sade man om småbilds-kamerorna när de kom.

"Inte är väl ett negativ mindre än 6*9 riktig fotografi?"
 
Calle S skrev:
Det där fattar inte jag heller. Samma "regler", bildsyn, beskärningsteknik, gyllene snitt, färglära, etik, komposition gäller väl även på digitalt? Vadå "rätt riktning på den traditionella vägen, har låååång väg till fotografin"?
Så sade man om småbilds-kamerorna när de kom.


:D Eller som att förebrå en miljard kineser för att de "hoppade över" steget med traditionell telefoni och gick direkt på mobiltelefonerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.