fotobollfoto
Aktiv medlem
Man kan tejpa över okularet också - ifall man vill göra det svårare.Man kan ju ställa kameran på manuellt och tejpa över displayen. Sedan skänker man en tia till tysk välgörenhet för varje exponering.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man kan tejpa över okularet också - ifall man vill göra det svårare.Man kan ju ställa kameran på manuellt och tejpa över displayen. Sedan skänker man en tia till tysk välgörenhet för varje exponering.
Själv prövade jag för länge sedan att behålla objektivlocket på. En Leica m3, men resultatet blev dåligt, inget jag rekommenderar med facit i handMan kan tejpa över okularet också - ifall man vill göra det svårare.
<filosofiläge på>Digital fotografi = fotografering där bilden lagras med digital elektronik. Sådan finns.
Analog fotografi = Enligt ovan måste detta vara fotografering där bilden lagras med analog elektronik. Sådan fotografering finns inte, så du finns nog inte heller.</filosofiläge>
Men jag märker ju förstås att min inlärningströskel blir högre och högre med åren - att till fullo eller nästan till fullo behärska den digitala tekniken kräver ju inte bara fotoerfarenhet utan man måste nästan också vara - om inte extremt datorkunnig så väldigt avancerad i detta gebit med datorer och programvaror för bildbehandling, ljussättning i studio med blixt mm, för att inte tala om att ha ett bildseende utöver det vanliga.
Bra poäng. Fast det är i alla fall vedertaget att elektronik som normalt skiftar mellan två olika nivåer, och inte har för avsikt att upprätthålla någon nivå däremellan, den kallas digital. Sådan elektronik representerar istället olika värden genom att använda allt fler sådana digitala bitar, istället för allt fler spänningsnivåer.<filosofläge på>...fast egentligen är det ju digital elektronik som inte finns utan all elektronik är i grunden analog. Därmed bör den rimliga slutsatsen vara att det är digital fotografi som inte finns...</filosfläge>
Att förpassa föråldrad teknik till museum är att visa "respekt och vördnad"! Huruvida det skall kunna leda till någon slags "framgång" får väl filosoferna debattera i något annat forum.Hur vore det om du visade litet respekt för tidigare teknik och dess konstruktörer.?Respekt och vördnad leder ofta till framgång, är du framgångsrik?
Även filmkameror gick utan batteri. Jag filmade med pappas dubbelåttakameror på sjuttiotalet. Man fällde ut ett vred och vred upp fjädern.Den här tråden blir tydligen lite fladdrig och bladig som många andra. En bild fångad på film finns där. Den behöver bara förstärkas i framkallningen, fixeras, sköljas och torka. Sedan är den där och vi kan betrakta den. Kameran behöver inget batteri eller strömkälla för att ta bilden eller visa bilden. Är filmen positiv så ser man bilden direktefter framkallning-fixering.🏕
En kamera med film kan användas till många filmer och brukas där ingen el finns under flera år. Den behöver heller inte laddas.
En kille sa till mig.-det är sjukt att det fanns klockor förr som gick utan batteri. Man drog upp en fjäder så gick den.
Det finns vinylskivor som sätter en nål i rörelse, rörelsen förstärks på något sätt och en högtalare ger ljud. Behöver heller inte vara elektriskt. Fjädermotor och en tratt till ljudet. Så kallad trattgrammofon.
Vet inte om man ska kalla det analogt. Det är definitivt inte digitalt! Kanske är mekanisk fotografi ett användbart ord? Eller traditionellt foto? Precis som klockor och skivspelare kan vara. Ni som är kloka kan bestämma Sedan går det göra om ljud och bild till digitala filer och betrakta dessa på en skärm. Var och en fotar som den behagar
Även filmkameror gick utan batteri. Jag filmade med pappas dubbelåttakameror på sjuttiotalet. Man fällde ut ett vred och vred upp fjädern.
Men den sortens svårigheter i relation till att idag plocka upp mobilen när jag vill filma är ingenting jämfört med svårigheten att skapa en intressant film med bra foto.
Det finns ingen batteridriven elektronik som väljer scener, perspektiv och utsnitt åt mig. Inte heller får jag hjälp att välja idé.
Allt det svåra är fortfarande kvar.
För oss som har foto som hobby och fritidsintresse - digitalfoto är alldeles för lätt, bara en massa automatik som fixar nästan allt.
Nä tacka vet jag analogt foto, särskilt med tysk finmekanik, där man måste göra allt manuellt...DET är fotografi, det!
/B
För oss som har foto som hobby och fritidsintresse - digitalfoto är alldeles för lätt, bara en massa automatik som fixar nästan allt.
Nä tacka vet jag analogt foto, särskilt med tysk finmekanik, där man måste göra allt manuellt...DET är fotografi, det!
/B
Ser din uppenbara ironi i inlägget Men för fotografiskt okunniga kan det nästan framstå som en seriös åsikt
Välj vilket skapande som helst, alla innehåller automatiska och funktionella tekniska hjälpmedel. Samantaget för samtliga är att automatik skapas först efter en stil,funktion,teknik gjorts brett eftertraktad av unika individer med unika sätt att använda teknik pä. Kontentan är att kravet för att vara unik skapare hela tiden flyttas framåt.
Om man idag tycker en skapelse inte kan bli unik pga att "det är bara att trycka på en knapp" är det sannolikt mer beroende på att man själv hade sin "prime time" kring yngre medelåldern och har haft svårt för att se sig själv förbisprungen och bortglömd...allt annat än vad man själv behärskade är skit och modernt elände
Läskig vore världen om definetionen av "äkta skapande" vore status quo kring efterkrigstiden.
När tågen kom så trodde en del att man skulle få hjärnskador i så hiskeliga hastigheter, andra trodde att själen skulle bli kvar på perrongen...häst och vagn var grejjer det, det var transport på riktigt.
Men fanns. Sony Mavica, tidiga modeller, lagrade bilder med analog elektronik.<filosofiläge på>Digital fotografi = fotografering där bilden lagras med digital elektronik. Sådan finns.
Analog fotografi = Enligt ovan måste detta vara fotografering där bilden lagras med analog elektronik. Sådan fotografering finns inte, så du finns nog inte heller.</filosofiläge>
Jovisst - även jag försöker ta så bra bilder som jag kan, med min kunskap och erfarenhet!
Men jag märker ju förstås att min inlärningströskel blir högre och högre med åren - att till fullo eller nästan till fullo behärska den digitala tekniken kräver ju inte bara fotoerfarenhet utan man måste nästan också vara - om inte extremt datorkunnig så väldigt avancerad i detta gebit med datorer och programvaror för bildbehandling, ljussättning i studio med blixt mm, för att inte tala om att ha ett bildseende utöver det vanliga.
...
/B