Härlig trådstart, jag kan nästan känna aromen från det nästan urdruckna lådvinet!
Det är säkert en trolltråd, men...
Jag håller med i den bemärkelsen att det måste ha varit mycket svårare att ta vissa bilder med 25 år gammal utrustning. Men jag håller inte med om att det skulle betyda att det är lätt idag, bara att det faktiskt går att ta vissa typer av bilder som var mycket svåra eller omöjliga förr. Mycket tack vare dagens autofokus, serietagning och möjlighet till att redigera på ett helt annat sätt. Inte främst manipulera bilder, utan t ex lyfta skuggor och dämpa högdagrar, selektiv brusreducering, alla tillgängliga ISO-hastigheter med en knapptryckning istället för att vara begränsad till den film man har i kameran m.m. Man klarar sig utan så mycket erfarenhet om val av exponering om man fotar RAW, men kunskapen om att pricka rätt första gången kommer också krypande ganska snabbt, det som skiljer idag är att man har möjligheten att missa ett par steg och ändå ofta kunna rädda bilden i efterbehandlingen.
Men att hitta motiven och ljuset har inte blivit lättare, och det gör fortfarande det mesta för bilderna.
Hade det varit för lätt tekniskt idag hade alla bilder också varit tekniskt på topp. Det är de inte på långa vägar. Det är ganska lätt att slanta upp några tiotusingar för en riktigt bra kamera och ge sig ut och fota i Jpeg med Autoprogrammet och kamerans brusreducering på max, men resultatet blir då därefter.
Det tas också mycket meningslösa bilder till t ex Instagram som ger en stor massa att sålla för att hitta bra bilder.
Om något är det väl tveklöst svårare att få bilderna att stå ut från mängden då det finns otroligt många duktiga amatörfotografer idag. Bra foto är inte längre begränsat till mer eller mindre yrkespersoner. Men så blir det inflation i bra bilder vilket påverkar yrkesverksamma negativt.
Och du påstår väl inte att efterbehandling är enkelt...