Jag tycker att jag med vitt svar på Magnus Fröderbergs inlägg i viss mån gjorde ”avbön”, men möjligen är det ganska få som kan läsa mellan raderna och uppfatta ironin i det första inlägget jag skrev i egenskap av TS.
Tvärtom, jag får känslan av att vissa.nästan känner sig närapå lite ”kränkta” (...kanske lite väl tillspetsat uttryckt) av min helomvändning i svaret till Magnus.
I klartext är ju det jag menar - att Fs har länge varit på väg åt ”fel håll” som jag ser det - prylsnacket och köpfesten breder ut sig på bekostnad av bildskapandet. Vilken teknik man själv använder sig av, analogt eller digitalt är ju av underordnad betydelse enligt min mening. Jag använder själv båda teknikerna, digitalt såväl som analogt, och tycker att det analoga fortfarande är väldigt roligt och intressant, utan att för den skull dissa det digitala.
Kontakterna med likasinnade ”analognördar” här på Fs ger mig ju ju chansen till att utveckla mitt eget analogkunnande från 60- och 70-talet - då med tillgång till ett välutrustat mörkrum som fotoklubben hade.
Även jag spenderar ju en hel del tid i datorn på att digitalisera gamla analoga foton, och gillar det också. Jag läser ibland här på Fs inlägg med innebörden att ”analogt, nej fy, aldrig mer, att slabba i mörkrum med diverse miljöfarliga vätskor för att få till något som den digitala tekniken för länge sedan har passerat...nä, inte för mej!”....men smaken är ju som baken, alltså delad som sagts. Det är ju helt frivilligt att välja i det avseendet!
Kanske mina egna inlagda bilder här på Fs, i synnerhet de analoga (vilket jag alltid bemödar mig om att ange när jag lägger in mina bilder) inte är så mycket att komma med bildmässigt, men jag vet att många med mig ser tjusningen i att fota analogt, intresserar sig för de gamla kamerorna, och vill lära sig mer om den analoga tekniken.
Oavsett vilken teknik vi väljer, borde diskussionerna om bilders form och innehåll ges mera utrymme - jag skulle verkligen önska det, konstruktiva bildkommentarer i de olika intressepoolerna kan det aldrig bli för många av!