Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digital nytändning

Produkter
(logga in för att koppla)

Millacamilla

Aktiv medlem
Jag har noterat att många medlemmar har fotograferat mycket tidigare, har sedan under en lång tid inte hållit på med det alls, för att sedan få intresse för det på nytt när digitalkamerorna kom in i bilden.

Min fråga är då, är fotointresset då bara av teknisk art? Dvs man fotograferar mest för att skapa tekniskt perfekta bilder/alt gillar tekniska prylar.

Millacamilla skrev:
Min fråga är då, är fotointresset då bara av teknisk art? Dvs man fotograferar mest för att skapa tekniskt perfekta bilder/alt gillar tekniska prylar.
Visst kan det vara så i viss utsträckning, men för många tror jag att det är något annat. För många så erbjuder den digitala världen på ett enkelt sätt möjlighet att arbeta mer med bilderna, lite så som svartvit-fotografer som pular i mörkrummet. Lägg till det det faktum att resultatet är omedelbart, så har du ett par parametrar som kan vara väldigt stimulerande, även om man inte är teknikfreak.

Millacamilla skrev:
Jag har noterat att många medlemmar har fotograferat mycket tidigare, har sedan under en lång tid inte hållit på med det alls, för att sedan få intresse för det på nytt när digitalkamerorna kom in i bilden.

Det tror jag inte alls. Faktum är att man får några frihetsgrader till med digitalfoto eftersom man kan behandla bilderna direkt. Man får ju också tänka på att väldigt många inte har tillgång till mörkerrum och därför måste lita på framkallningsfirmor vilket medför fördröjningar innan man får se resultatet. Sedan har vi ju det faktum att det nästan är gratis att fota digitalt när väl kameran är inhandlad. Detta gör att man förmodligen experimenterar med med digitalaren än vad man skulle gjort med den analoga kameran även om man får rätt mycket film för mellanskillnaden mellan en digital och en analog systemkamera med liknande prestanda.

Jag tror en stor del beror på att man kan se resultaten mer eller mindre direkt. När man är mitt i livet med familj och arbete så är det inta alltid man hittar tiden att plita ner alla data/inställningar i en svart bok för att sedan plocka fram och i godan ro gå igenom allt när diafilmerna landar någon eller några veckor senare. Någon timme vid datorn vid dagens slut är lättare att hitta. Sen är det ju glädjen att kunna ge bort fotografier direkt efter en utflykt eller liknande....

Millacamilla skrev:

Känner mig träffad...

Kan bara svara för egen del men har man hållit på och gnetat i många år för att försörja sig på frilansfotografering (bildförsäljning) är det svårt att bara helt lägga av.

Skall man fortsätta krävs mycket arbete med det man egentligen inte vill hålla på med. Sälja, bearbeta kontakter osv.
När jag nu slutat kan jag ägna mig åt fotograferingen för nöjes skull och då blir det nog lite tekniskt.

Jag vill lära mig det digitala och nöjer mig med att bilderna blir bra på skärmen. Därför blir det inga dyra investeringar i utrustning utan kanske en nysatsning på videokamera.

Det kommer fler modeller av videokameror som har allt det där jag alltid velat ha på småbildskameran, nämligen en zoom från vidvinkel till supertele. Motsvarande 40-1000mm med bildstabilisator, 2MP stillbilder och ändå liten och lätt.

Dessutom är videokvalitén så bra att man kan sälja till TV om man springer på något unikt.

Det här är lite funderingar jag haft den senaste tiden. Jag har redan 10-tusentals bilder i lådorna så något nytt låter spännande./Rolf

Tack för era svar. Ja, det stämmer nog det ni säger allihop. Det kan ju självklart vara en fördel att det är billigt och med ett direkt resultat. Själv har jag fotat en del med både digitala och analoga kameror och ser oftast inte väntetiden som ett problem. Ofta tar jag god tid på mig att fundera fram en bildidé och då spelar den extra lilla tiden ingen större roll.

Jag brukar för övrigt scanna neg och tycker att det är en bra kompromiss mellan den digitala ocn analoga världen.

Hej Rolf!
Det är inget fel i att vara tekniskt intresserad, men det känns som fotointresset kan bli lite urholkat efter ett tag om det är det enda man bryr sig om är tekniken och inte bilden.

Själv lär jag mig att fota digitalt mest för att kunna ta jobb där det ska gå snabbt och levereras på ett visst sätt. För min egen personliga del, så gillar jag fortfarande film bäst. Den är lagom förlåtande och ger bättre färgåtergivning tycker jag.

Sååå... jag fungerar alltså tvärtemot vad du gör! :) Lycka till med ditt videoprojekt.

Hej Camilla!

Tekniken var nog inte hela sanningen. Men de bilder jag skulle vilja göra kräver teknik. Främst långa telen men också tystnad.

Jag har många ogjorda bilder på däggdjur,som jag framförallt är intresserad av.
Det bildmässiga är a och o men kan ju inte komma i fråga förrän man har grejorna att plåta med.

Tror nog vi är överens på den punkten./Rolf

Mitt svar på frågan efter att haft fotograeferandet i träda i tio år är enkelt uttryckt att snabbhetet och kostnad hålls nere. Tidiagre körde jag dia och det var bara bökigt att titta på bilderna samtidigt som ekonomin inte tillät hur mycket fotograferande och framkallande och ramande som helst. Inlärningsprocessens går attans mycket snabbare med digitalkamera, där resultatet kan studeras ögonblickligen, istället för några veckor senare efter framkallning och ramning. Papperskopior har jag aldrig förstått mig på eftersom jag själv inte har framkallat dessa utan haft ett labb med okänd process emellan som gör som de tycker är bäst.

Tyvärr börjar jag få för många bilder nu och jag måste lära mig att kassta fler, samtidigt som jag minskar mitt fotograferande per motiv, genom att jag återgår till det tänkandet jag hade vid filmbaserad fotografering.

/Roland - fritidsfotograf

ANNONS