RolandM
Aktiv medlem
KGS skrev:
helt klart är det så att digitalt foto vinner i längden, det är därför jag tror att alla kommer att köra digitalt en vacker dag. Det är säkert där de flesta utvecklingspengarna finns också så det kommer att gå fort framåt. Själv kör jag till 100% digitalt för närvarande, men känner ändå inget behov av en särskild tidning för det. Foto som foto liksom. Om jag exponerar bilden på en glasskiva, en silverfilm eller en kiselplatta spelar mindre roll... eller?
Nä, inte riktigt, för principiellt är foto det samma som avbildning och där skulle även avbildning med pensel och oljefärg kunna ingå.
Digitalfotografering är en ny konstart. Egenskaperna hos det ljuskänsliga matrialet är annorlunda. Det finns en annan sorts brus, ett förutbestämnt antal steg av avkänningsbara ljusnivåer. Visserligen blir det bättre, men kommer sannolikt inte att vara oändligt antal mätpunkter mellan inget ljus och fullständig överexponering. Detta endast som exempel.
Digitalkameran är en direktbildskamera och fölusterna vid kopiering finns inte och "utskritften" av bilden kan göras repetetiv så att exemplaren blir lika utan att en kopist behöver fundera och justera varje kopia. Det krävs istället en förmåga att kunna jobba med det digitala mörkrummet, ljusrummet, i datorn.
Skillnaden mellan digital fotografering och klassisk fototeknik är ungefär den samma som skillnaden mellan analog och digital skivinspelning.