Annons

Digital foto för alla (ny tidning)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Efter ett längre toabesök

KGS skrev:
eh, jag menar djupare genomläsning har jag upptäckt att redaktionen på Allt om Digital Foto har bra omdöme när de väljer ut läsarnas bästa bilder... Numrets vinnare är Tomas Hedström med två fina barnbilder som jag genast kände igen...

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=9205

och vår medlem

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=17766

har också fått med två bilder!

/kg som gratulerar!

Trevligt att du tyckte om bilderna. Väntar fortfarande på värdechecken. Har inga höga tankar om tidningen efter kommentarer som "De nya generationen digitalkameror, inklusive Canon D60..." Hallå, det var ju flera år sedan den var ny.

Kommer inte att köpa blaskan som är fylld med felaktigheter någon fler gång. Misstänker också att många tester och artiklar köps in från nån engelsk tidning då en del bildtexter står på engelska.

Hoppas det kommer nån mer seriös tidning för digitalfoto, eller att FOTO utökar eller förändrar innehållet mera mot den digitala tekniken.

Tomas Hedström

Jag fick faktiskt besked om att minst en av mina bilder kommer med i nästa nummer av "Digital foto för alla" (Bonniers). Ett minneskort vinner man tydligen. Skickade in två bidrag, varav detta lär publiceras:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=123976

Gällande tidningens kvalitet, är det som sagt layouten som är lite tveksam, samt alla "kompakt-digital-tester" som ni tidigare påpekat. Den tidning jag prenumererar på för tillfället är Digital Foto (First publishing..), vilken jag tycker är en riktigt bra tidning.

grattis Magnus, oavsett tidningens status ere väl kul att vara vinnare ;-) jag kan nog inte avhålla mej från att köpa tidningarna så länge de finns kvar... räknar med att de slås ut en efter en o så blir bara FOTO kvar som vanligt, men det är bra med konkurrens.

Och visst är det engelska artiklar som översätts, ibland lite halvhjärtat, det finns en uppsjö av engelska tidningar som ser nästan likadana ut som de nya svenska digitaltidningarna. Köper dem med emellanåt... nåja, omslagen brukar vara fina...

121an skrev:
sedan då den nu har gått över till digital fotografering med dessa kompaktkameror de testar gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång

Dom testade faktiskt kompaktkameror ganska så mycket även innan det digitala kom in i bilden... Men helt klart så är det mer nu vilket dock är ganska så förståeligt, dom flesta som kör digitalt använder ju sådana.

För övrigt så har jag tappat intresset för testerna i foto, läser mest reportagen. Tester hittar jag på nätet så långt innan så att det känns ointressant med fotos tester.

Har en känsla av att vi kanske inte skulle klaga så mycket på foto om webben inte fanns, nu finns ju så mycket att hitta här...

Tack KGS! Jo, givetvis är det kul att "vinna", oavsett hur högt ett bidrag i "läsarnas galleri" klassas.. Men alla har börjat någonstans! ;)

KGS skrev:
helt klart är det så att digitalt foto vinner i längden, det är därför jag tror att alla kommer att köra digitalt en vacker dag. Det är säkert där de flesta utvecklingspengarna finns också så det kommer att gå fort framåt. Själv kör jag till 100% digitalt för närvarande, men känner ändå inget behov av en särskild tidning för det. Foto som foto liksom. Om jag exponerar bilden på en glasskiva, en silverfilm eller en kiselplatta spelar mindre roll... eller?
Det är uppenbart en fruktansvärd skillnad. Med digitalkamera m å s t e du ju enligt den citerade blaskan ha Z_O_O_M-optik för att kunna ta porträtt. Tur inte alla kända och fantastiska porträtfotografer vi haft genom åren hade digitalt, för då hade varit tvungna att lägga av.
Det måste vara Z_O_O_M.
Du har väl z-o-o-m?
Kul när kunnigt folk ger ut tidningar.......
Us

Ja, det är min uppfattning också, därför undviker jag dem, men en mindre schysst (standardzoom) förändrar den mera. Och en bra fast optik förändrar minimalt, den återger världen som den är.....fast tvådimensionellt förstås.
Us

Jag hoppas du inte tror att jag köper tidningarna för nåt annat än ett gott skratt o ett vackert omslag ;-)

Inte ens den ohöljda hyllningen till Aette väger särskilt tungt när den framförs i en dylik publikation... fast visst tyder det på lite gott omdöme ;-) Liksom de som valt ut vinnarbilderna i senaste numret o belönat flera av fotosidan.se´s medlemmar... way to go!

KGS skrev:
Jag hoppas du inte tror att jag köper tidningarna för nåt annat än ett gott skratt o ett vackert omslag ;-)

Inte ens den ohöljda hyllningen till Aette väger särskilt tungt när den framförs i en dylik publikation... fast visst tyder det på lite gott omdöme ;-) Liksom de som valt ut vinnarbilderna i senaste numret o belönat flera av fotosidan.se´s medlemmar... way to go!
Vad jag sett av dina bilder visar att du har ungefär samma behov av den tidningen som en abborre har av ett piano.
Men.....skulle det inte räcka att tjuvläsa den hos tidningsförsäljaren......??;-))
Us

Jag ser på mina arbetskamrater som inte är speciellt bevandlade i foto att tidningen helt klart fyller en funktion, synd bara att den innehåller sakfel...

Tror dock inte att sakfelen är så våldsamma så att någon av dem blir sämre fotografer.

Ang. att man måste ha zoomoptik för att ta porträtt är lite ryckt ur sitt sammanhang. Dom vänder sig faktiskt till största del till digitalkompaktanvändare & inte DSLR eller mellanformatsanhängare. Dessutom så sa dom inte måste, utan bör ha zoom...

/Larsa som inte har en aning om varför han helt plötsligt börjar försvara skräpet!

KGS skrev:
(t ex "inte ens en skicklig mästerfotograf kan ta snygga närbildsporträtt med en kamera utan zoom")

Så var det ja, tror dock fortfarande att man snackar enbart om digitalkompakter men man irriterar sig ju nåt kopiöst på dessa dumma uttryck.

Mitt citat e förstås helt ordagrant och korrekt, när jag citerar låter jag t o m felstavningar kvarstå, själv stavar jag aldrig fel... ;-)

Sonnaren skrev:
Vad jag sett av dina bilder visar att du har ungefär samma behov av den tidningen som en abborre har av ett piano.
Men.....skulle det inte räcka att tjuvläsa den hos tidningsförsäljaren......??;-))
Us

Åh, jag ber... varje gång tänker jag att nångång SKA jag gå igenom några av deras PS-skolor som även följer med på CD, men det verkar aldrig bli av. O så ere så kul att sprida citaten här, så jag bara måste köpa tidningarna. Räknar med att de inte överlever särskilt länge. Åtminstone 2 av de 3 digitaltidningarna borde slås ut i lilla Sverige. En konkurrent till FOTO kan aldrig skada...

KGS skrev:
Räknar med att de inte överlever särskilt länge.

Jag undrar om dom har några större förväntningar på att bli så långvariga?

Vet inte hur det fungerar i den där branschen idag men får en känsla av att man startar tidningar för att haka på nåt som för tillfället är populärt för att sedan lägga ned dem när försäljningen dalar.

Redaktionen på denna tidning kanske nästa år skriver om knyppling!

FOTO nr 1/2004

innehåller inga vanliga läsarbidrag, men väl resultatet av årets Mästartävlan i Svartvitt där jag hittade ett hedersomnämnande till fotosidans medlem Örjan Fredriksson .

Diane Arbus presenteras som en fotograf som påverkat dagens stora... jag måste nog läsa noga för att förstå varför.

För övrigt test av Olympus E1, en test som visar på Canons storhet... ni får läsa själva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar