Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital foto för alla (ny tidning)

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
helt klart är det så att digitalt foto vinner i längden, det är därför jag tror att alla kommer att köra digitalt en vacker dag. Det är säkert där de flesta utvecklingspengarna finns också så det kommer att gå fort framåt. Själv kör jag till 100% digitalt för närvarande, men känner ändå inget behov av en särskild tidning för det. Foto som foto liksom. Om jag exponerar bilden på en glasskiva, en silverfilm eller en kiselplatta spelar mindre roll... eller?

Nä, inte riktigt, för principiellt är foto det samma som avbildning och där skulle även avbildning med pensel och oljefärg kunna ingå.

Digitalfotografering är en ny konstart. Egenskaperna hos det ljuskänsliga matrialet är annorlunda. Det finns en annan sorts brus, ett förutbestämnt antal steg av avkänningsbara ljusnivåer. Visserligen blir det bättre, men kommer sannolikt inte att vara oändligt antal mätpunkter mellan inget ljus och fullständig överexponering. Detta endast som exempel.

Digitalkameran är en direktbildskamera och fölusterna vid kopiering finns inte och "utskritften" av bilden kan göras repetetiv så att exemplaren blir lika utan att en kopist behöver fundera och justera varje kopia. Det krävs istället en förmåga att kunna jobba med det digitala mörkrummet, ljusrummet, i datorn.

Skillnaden mellan digital fotografering och klassisk fototeknik är ungefär den samma som skillnaden mellan analog och digital skivinspelning.
 
Nåja, nu vet ju alla att analogt ljud är att föredra... förmodar att ingen någonsin har lyssnat på digitalt ljud *s* o de bilder vi ser är också analoga som tur är... det dröjer nog innan vi uppfattar digitalt ljud o bild, men vi kommer nog dit med så småningom med FireWire uttag bakom örat eller nåt.

Var i Uppsala Domkyrka häromdagen o tänkte på att de målningar som finns från Gustav Wasas kröning o annat skoj är mycket detaljerade o färgrika så här 500 år senare... o nånstans är det väl det det hela går ut på, dokumentera o bevara åt eftervärlden. Har nån sett ett foto 500 år efter exponeringen? troligen inte...
 
Nummer fem!

Än lever alla de nya digitalfototidningarna. Fick nummer fem av Digital Foto för alla i lådan igår... de har tagit upp sej en del sedan de första numren, man får inte alls skratta lika högt o hejdlöst som i början.

Men en sak som slår mej är att de ligger hopplöst efter i nyhetsbevakningen. Med en pressläggningstid på kanske 4-6 veckor är de chanslösa i dessa tider.

Det man fått med denna gång är ändå en Nikon D2H som presenteras som "Världens snabbaste kamera" o en presentation av Olympus 4:3 system, nåja några spalter i varje fall.

Månadens bästa tips är att använda en rispåse som stativ...

Det mest utförliga testet jämför Canon G5 med Nikon 5400 och vinnare är...

I nästa nummer lovar de lära dej allt om Photoshop, då det lär väl fraktas hem med gaffeltruck eller nåt...

Summa summarum tidningarna lever så nån köper dem väl förutom jag *S*
 
Jag köpte faktsikt "Allt om digital foto" för nån månad sen (nr.2) Är det en helt annan tidning??
Tycker den var helt OK. Hyfsat vettiga artiklar och rätt många o bra tips med Photoshop. (Lager, markeringar, ändra bakgrund etc.) Snygg layout var det med. Visst...hopplöst för tidningarna att hänga med i dessa internettider.
 
Men, finns det någon BRA tidning inriktad på digitalfoto då? Svensk eller utländsk. Är på gång att köpa mig en D-SLR efter att ha tröttnat på allt framkallande och scannande och kopierande och putsande och arkiverande. Hade varit kul att höra om ni gillar någon tidning mer än någon annan. Och, ja, jag läser redan FOTO.
 
Jag prenumererade på de första numren av Allt om digital foto, men har nu avslutat prenumerationen. Felet är, precis som det uttrycks i flera andra inlägg, att de lägger sig på alldeles för låg nivå. Ett och annat tips kan man ta till sig, men med ett uns av foto- och datavana känns det mesta löjeveckande och nybörjarna kommer ju snabbt att växa ur den och komma till samma slutsats. Min förhoppningen var att den skulle vara mer lik Foto, men med en digital touch. Tack vare att Foto mer och mer styrt över mot digitalt, tror jag att de kommer att sopa banan med de andra.

Nu har jag bränt mig och kommer inte att testa de andra nykomlingarna.
 
Nu har jag svårt att skilja dessa nya tidningar åt men den jag tog en testprenumeration på kom för ett tag sedan & jag bläddrade igenom den på en kvart. Kändes inte intressant för mig i allafall.

Även Foto har fått lite spott & spe här på FS, jag tycker dock att den ryckt upp sig nåt oerhört dom senaste numren & tycker idag att den är förbaskat bra faktiskt. Hoppas bara att det håller i sig.

De senaste kameranyheterna får man dock nu för tiden läsa om på nätet.

Larsa
 
Den lever o frodas, nummer sju ute nu

Har inte brutit plasten än, men ser på framsidan att Canon har släppt den första spegelreflexen för under 13000... nåja, snygg blondin på omslaget, de överlever nog ett nummer till...
 
På det stora hela har tidningen blivit lite bättre sen de första numren, nyttiga tips om hur man jobbar i PS mfl program, en hel del tips om vitbalansering, ISO-inställningar o andra manuella inställningar som många digitalkameraknäppare kanske inte ägnar så mycket tankar i vanliga fall...

Canon EOS 300D skrivs det bara positivt om, även om de nämner en del begränsningar som gör den till en automatkompakt med utbytbar optik. Men vad sägs om inledningen:

"Nästan alla professionella fotografer, som tidigare fotograferade med 35 mm film och spegelreflexkamera, har redan tagit steget och gått över till digitalt."

Nästan alla?
 
Jag känner ett par pressfotografer som gått TILLBAKA från digitala kameror till filmbaserade. De du!

/Joakim
 
Re: Den lever o frodas, nummer sju ute nu

KGS skrev:
Har inte brutit plasten än, men ser på framsidan att Canon har släppt den första spegelreflexen för under 13000... nåja, snygg blondin på omslaget, de överlever nog ett nummer till...

Kan det vara D30 de skriver om? *ironi*
 
Ja, det är inte många spegelreflexer som kostar över 13000... men de räknar väl med att vi alla förstår att det handlar om en digital variant. Som hann gå ner under tio innan tidningen var tryckt o distribuerad...
 
Första gången jag kom i kontakt med digitalkameran var 1998, eller möjligtvis redan 1997. Sedan 2000 har jag kört digitalt i jobbet, dock mycket motvilligt.
 
Min första

egna digitalkamera tillverkades 1994... världens första digitalkamera för privatisar... det ni! *s*

http://www.maclab.dk/dokumentation/quicktake/100/

I still got it... o troligen fungerar den *s* men det var långtifrån den första digitalkameran...

Kostade väl ungefär som en 10D omräknat i dagens penningvärde kanske...
 
Jag har plåtat med digitalkamera på jobbet sen 1995. Den första kameran var en Sony med 450000 rätt sunkiga pixlar. Den gav vi runt 20000 kr för. Idag misstänker jag att Rustas kameror för 199 kr ger bättre kvalitet.
 
Elektronikvärlden 11/2003

Är riktigt läsvärd för fotoentusiaster:

Test av 300D, *ist och Olympus E-1, en test av lagringsmedias beständighet och ett par tänkvärda kåserier/ledare... test av fotoskrivare och laddbara batterier, faktiskt ett riktigt fullmatat nummer för fotoentusiaster. Dock ingen blondin på omslaget!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=144245

/kg som uppmanar till läsning
 
Allt om Digitalfoto (för nybörjare o proffs)

Har begåvat oss med nummer fyra som fortfarande pryds av texten "Ny tidning" och en inte så lite söt blondin.

Den e ju känd för det storstilade analysen "Med en schysst digitalkamera blir även meningslösa motiv roliga". Bjuder på några citat ur det aktuella numret.

"Det starka solljuset gjorde att vi behövde en snabb slutare för att minska problemet med kameraskakningar"

(solsting kanske leder till kroppskonvulsioner...)

"För en kamera i den här prisklassen hade vi gärna sett ett kort på minst 32 megabyte"

(kritisk kommentar om Minolta A1)

"Det är ingen hemlighet att digitalkameran har en bildsensor i stället för film"

(Åh fan...)

"Om du inte ska skriva ut bilder större än A4 är det ingen idé att satsa på en kamera med mer än 3 megapixlar"

(Läs o lär! behöver ni verkligen 6 mega?)


Nä nu ska jag inte vara elak, man har ju ett synnerligen nyanserat test som visar att en viss ny modell från Minolta "levererar" "kristallklara bilder hela tiden"
"inte ett spår av grynighet"

För övrigt är tidningens omslag tryckt på blankt o glättat papper, tappade den två gånger redan i butiken...

Tyvärr har väl mitt inköp av även detta nummer uppmuntrat till uppföljare.

/kg som inte kan låta bli att köpa o le
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.