Annons

Det här varkar vara rätt bransch...foto.

Produkter
(logga in för att koppla)
Men ursäkta så jäkla mycket att jag inte orkat läsa alla inlägg då! Men faktum är att det är det som ÄR skillnaden, rent definitionsmässigt...
 
Proboarder skrev:
måste föresten berätta, vi hade en bröllopskund som var FRUKTANSVÄRT missnöjd med alla bilder, dom va ..

Att kund och leverantör inte var överens om specifikationen innan projektet genomfördes - typ....
 
janc skrev:
................... Av yrkesmannaen (eller kvinnan) förutsätter jag då att det snabbt dyker upp en reservkamera - det är skillnaden...
Sisådärja, jag tar med 3 (tre) bladare till bröllopet jag skall till på lördag. 2 SLR och en SWC.
Ändå är jag amatör, jag lever inte på fotografering.
Ytterligare en definition på proffs i papperskorgen.....;-))
Us
 
Sonnaren skrev:
Sisådärja, jag tar med 3 (tre) bladare till bröllopet jag skall till på lördag. 2 SLR och en SWC.
Ändå är jag amatör, jag lever inte på fotografering.
Ytterligare en definition på proffs i papperskorgen.....;-))
Us

Jag skrev inte att det var en definition av proffs men jag förutsätter - apropå valet av teknisk utrustning - att en yrkesverksam person som har ingått ett avtal om att leverera har tillräckligt med utrustnng för att klara av ett tekniskt missöde.
 
Proboarder skrev:
måste föresten berätta, vi hade en bröllopskund som var FRUKTANSVÄRT missnöjd med alla bilder, dom va skitdåliga faktiskt! Ute va det grönt.. detta kan vi inte skicka till irak sa han, fick förklara att gräsmattan faktiskt såg ut så, dessutom var bilderna skarpa o det kunde dom inte vara.. :)

vad ska man säga? ;)

Du skulle kanske användt det där Tamron 28-300 som hade löst kundens önskemål!

Att uppfylla kundens uttalade och icke uttalade krav och önskemål är professionalism. Ibland kan det vara bra att öppna ögonen på kunden genom att visa andra lösningar och vägar men att förutsätta att kunden vill som man själv vill är amatörmässigt.

Vad det gäller priset så är det ju en del av kundens önskemål. Kan en kund tänka sig att betala 25' eller 50' eller 3' så är det ju något man måste väga in när man itererar fram en krav&önskemål-specifikation.
 
skulle rekommendera att inte ta den texten som ett riktmärke till hur en porträttfotograf sätter priser på sina bröllopsfotograferingar.. den är skriven av brigitte grenfeldt i stockholm som är en av de få, om inte den enda, som tar ut såna priser för sina fotograferingar.. det är inte ett pris man som amatörfotograf kan ta ut och det är YTTERST få yrkesverksamma fotografer som skulle få kunder med såna priser..

fast visst verkar det bekvämt :) i stället för att ha sju brudpar en lördag för att få in samma pengar, har man ett enda i flera timmar..

/m
 
Bekvämt o rättvist, är man duktig så ska man ha bra betalt.

Påminner om en fotograf jag ofta anlitade tidigare i jobbet, han berättade att han tagit betalt per timma när han började jobba som fotograf. Det innebar så småningom att han fick sämre o sämre betalt per uppdrag! Han blev ju med tiden säkrare på att sätta ljus o välja bakgrunder osv osv så tiden för att ta en (bättre) bild blev avsevärt kortare.

Han gick över till fastprisdebitering istället. Ibland "förlorade" han på det, men det var lärpengar som kunden dessutom slapp betala. Han tog rätt bra betalt men var värd varenda krona. Försök själv att fota en rostfri autoklav så får du se hur lätt det är *s*. Som intresserad fotoamatör redan på den tiden försökte jag vid nåt tillfälle "spara pengar" genom att ta en produktbild själv.

Ett experiment som gav respekt för såväl kunnande som prissättning!
 
björn: ha! vad lustigt! du är alltså gift med antingen maria eller anna, no? jag har träffat dem båda vid ett par tillfällen i min än så länge korta karriär inom porträttbranschen.. skrattar lite.. jag tror inte de har en aning om vem jag är, men ändock..
 
Oj!!....det blev en lång diskution det här....men kul ändå att se vad folk tycker....tog mig några timmar att läsa igenom allt då jag inte följt under helgen vad som skrivits.

Slutsats?...det finns inga pengar att tjäna..... ....men man kan få sig ett "namn".......man gör det för att det är roligt....jaja....jag tycker ändå att det låter bra....50.000kr (eller mer) om dagen.

/Patrik
 
En kompis gifte sig 1999 och jag var glad amatör med kamera. Paret fick mina bilder i gåva och var överlyckliga. När den anlitade fotografens bilder kom grät bruden... Bilderna har dålig skärpa, tråkigt ljus, "skumma" skuggor och är ibland aningen sneda. Alla som har sett deras bröllopsbilder tror att mina bilder är den anlitade fotografens och tvärtom. Den anlitade fotografen har fotostudio och har detta som inkomst.

Tja... vad säger man?
//
Nina
 
Proboarder skrev:
=) precis.

måste föresten berätta, vi hade en bröllopskund som var FRUKTANSVÄRT missnöjd med alla bilder, dom va skitdåliga faktiskt! Ute va det grönt.. detta kan vi inte skicka till irak sa han, fick förklara att gräsmattan faktiskt såg ut så, dessutom var bilderna skarpa o det kunde dom inte vara.. :)

vad ska man säga? ;)

Den svenska stilen, rent och avskalat utan nämnvärd retusch, är ganska smal i ett globalt perspektiv. I stora delar av världen förväntar man sig betydligt mer drömlika, softade bilder. Gärna med påkostad rekvisita.

Om man är uppvuxen med det bildidealet så är det nog naturligt att drabbas av en smärre chock vid det första mötet med svensk porträttfotografi. Vad ska de tro därhemma? Att man inte har råd att gå till en fotograf utan skickar ett amatörfoto?

Kulturkrock är ordet.
 
Göran: Det låter som det skulle kunna finnas en marknad för fotografer som gör traditionella Långtbortistanfotografier.
 
Sonnaren skrev:
Fotograferar ett bröllop nu på lördag den 23:e. Stor uppställning, bladare och blixtar, reflektorer och allt som kan önskas, såväl färg som B/W. Och helt gratis för brudparet.
Han är min gudson så det är extrapris.
Svårslaget för dem som skall göra det billigare......

Aj aj. Jag ska också fota bröllop på lördag, med en fjuttig dimage 7i, inte ens gratis.

Stackars brudpar...

Blev tillfrågad & tog detta för 1800 kr.

Brudparet vet ungefär vad som väntar eftersom dom sett bilder från några andra bröllop där jag fotat.

Dom vill ha personliga bilder till ett album som inte behöver ha professionell karaktär.

Ja, jag är nervös som vanligt.

Sonnaren, detta har inget med ditt inlägg att göra utan är en vink till alla som verkar tycka att detta med att ställa upp som bröllopsfotograf utan en massa erfarenhet & häftig utrustning är att överskatta sig själv som fotograf.

Mvh/Larsa som mest är orolig över att digikameran ska lägga sig... Har kompisens E-10 som reserv men kan den trots träning dåligt.
 
Happy Horse skrev:
En kompis gifte sig 1999 och jag var glad amatör med kamera. Paret fick mina bilder i gåva och var överlyckliga. När den anlitade fotografens bilder kom grät bruden... //
Nina

Mina bröllopsbilder ligger djupt begravda i en byrålåda. Skarpa men ack så tråkiga...

Önskar att en duktig intresserad fotograf medverkat på bröllopet, amatör eller proffs.

Larsa
 
Perfekt larsa! hur det än går kan du alltid säga att det är personlig karaktär!!! vill till att de stannar upp under brudvalsen o vid andra tillfällen så du hinner fokusera, annars är det väl inga problem med en 7i va? det blir nog jättebra!
 
KGS skrev:
Perfekt larsa! hur det än går kan du alltid säga att det är personlig karaktär!!! vill till att de stannar upp under brudvalsen o vid andra tillfällen så du hinner fokusera, annars är det väl inga problem med en 7i va? det blir nog jättebra!


Snacka om insikt....;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.