Annons

Det här var snyggt och bra!

Produkter
(logga in för att koppla)
JanOlofHärnström skrev:
Dock är FS mer lik photonet nu än tidigare, det syns bl.a. på profilen.
Jag ser inga likheter mer än i funktion.
Men en grej gillar jag bättre på photonet och det är att man slipper en underlig ruta om man väljer att ine ha profilbild. Den där "Ingen bild" här gillade jag inte och att ladda upp en var inte så lätt fixat det heller..

Weeee, kanon redax!! Var först inne på att man borde få möjlighet att välja de tumnaglar som visas på profilsidan men jag tror en slumpning blir bättre :)

Stefan; menar du att du kollar en medlems kommentarskvot innan du kommenterar en bild?

/Johan

Mycket bra gjort tycker jag. Nu riktas uppmärksamheten mer till fotografens bilder som faktiskt är betydligt mer vesäntligt än att se hur många kommentarer personen fått eller givit.

very cool ;-)

Hoppas att den diminutiva texten på första sidan är nåt som går över efter helgens utveckling... just nu ser jag inte vad som står under aktuellt. Men löser det elegant genom att klicka på rubriken o få upp alla de senaste diskussionerna med samma storlek o stil som förut.

mipert skrev:
Lite synd bara att de artiklar man skrivit inte längre syns på profilsidan...
Ja, mipert har rätt, det vore värdefullt med en sådan förteckning på profilsidan (det var så tidigare, va?).

Profilsidan ser jättesnygg ut, fint med de slumpmässigt (?) visade minibilderna, ger förhoppningsvis läsaren en impuls att klicka vidare och kommentera.

Jag skulle vilja ha tillgång till länken "mottagna kommentarer" på profilsidan utan att vara inloggad. Detta för att lätt kunna ta del av nya kommentarer som jag fått eller för att kunna följa någon bild som jag har under bevakning. Det behöver inte finnas någon siffra som anger hur många kommentarerna är.

Annars har profilsidan fått ett jättelyft med det nya upplägget! :)

/Nonno

nonno skrev:
Jag skulle vilja ha tillgång till länken "mottagna kommentarer" på profilsidan utan att vara inloggad. Detta för att lätt kunna ta del av nya kommentarer som jag fått eller för att kunna följa någon bild som jag har under bevakning.
Men är det jobbigt att logga in menar du?

Det finns inte många communitys i dagens samhälle som ger icke medlemmar (oinloggade) information om medlemmars aktivitet på sajten. Jag tycker det borde vara självklart på alla sajter att värna om medlemmar och inte lämna ut för mycket till icke medlemmar eller gratismedlemmar. Alltså tycker jag det är heltoppen med ändringarna och inskränkningen av information för oinloggade. En upptumme till fotosidan för det!

Jag tycker även det vore det vore toppen om ännu mer (sökningar bl.a) osynliggjordes för icke medlemmar. Anser att vissa andra funktioner också skulle kunna få försvinna helt för alla, samt att vad som visas delvis kan avgöras med nivån för medlemsskap som grund. Detta önskar jag och tycker borde vara viktigt.

cowboy skrev:
Ja, mipert har rätt, det vore värdefullt med en sådan förteckning på profilsidan (det var så tidigare, va?)
Vi hade en sådan lista ja, nu finns bara en "Mina..." "- artiklar" längst ner som tar en till en lista med ens artiklar på.

Målsättningen var att rensa upp informationen på sidan lite och lyfta fram bilder, och skal vi lista artiklar borde vi då också lista recensioner, länkar man tipsat om mm mm. Men vi kan diskutera det.

Instämmer att det blivit ett lyft. Saknar dock möjlighet att få länken till portfolion i färg. Denna läggs tydligen in automatiskt så där kan man ej själv förändra med Html. Undrar om det går att fixa?

Kul med bilder på förstasidan, men jag saknar statestiken. Gillar att mäta allt och det är alltid kul att se sin statestik! Borde man inte kunna se den någonstans? De som inte vill ha den behöver ju inte titta??

//Mari

clindh skrev:
Målsättningen var att rensa upp informationen på sidan lite och lyfta fram bilder, och skal vi lista artiklar borde vi då också lista recensioner, länkar man tipsat om mm mm. Men vi kan diskutera det.
Jag håller inte med. Artiklar är i mitt tycke ett "tyngre" bidrag till fotosidan än recensioner och länkar, tycker därför inte att man kan/ska likställa dessa i dignitet. Jag kan med lätthet recensera alla mina kamerarelaterade prylar här hemma eller ge er den delen av bokmärkeslistan som tar upp fotografi (bered er på ett jordskred med länkar), men att skriva en artikel som mottas är tuffare.

Onödig/saknad information?

Jag saknar att kameraväskan inte längre finns synlig för icke-inloggade medlemmar. Jag vet att diskussionen tidigare gått att tjuvar kan se vad man äger. Samtidigt är inloggningskravet ett "icke-skydd". Tjuvar kan skaffa sig ett konto likaväl som andra, lista inte saker du inte vill att folk ska se att du äger!

Själv använde jag kameraväskan för att lista den fotolitteratur jag äger och som jag rekommenderar. Jag har under min tid på Fotosidan fått flertalet tackbrev från personer som kände att de var behjälpta av den, kan inte säga om alla var medlemmar eller icke. Men denna information delar jag gärna med mig av även till icke-medlemmar.

Så ett förslag kan vara att man för varje objekt i kameraväskan kan välja om det ska vara publikt eller inte, dvs om man måste vara medlem eller ej för att kunna se det. Då får alla som de vill... utom Christer som måste koda lite extra... (Startvärdet skulle kunna vara icke-publikt så får man medvetet säga till att saker ska vara synliga. Medvetna val för att dela med sig av information är bra.)

Jag förstår att ni ville lyfta fram bilder, men jag tror man måste inse att folk kommer till fotosidan av olika skäl. Själv så kunde jag inte bry mig mindre om att dela med mig av mina bilder. Även om fotografi handlar om bilder så är jag på fotosidan främst för att dela med mig och ta del av andras kunskap om bilder. Därav den lite annorlunda kameraväskan. Skulle jag få önska skulle jag inte ha några bilder på min egen profilsida.

Sen kan jag ifrågasätta nyttan av att vem som helst ska kunna se när jag senast loggade in? Finns något sådant starkt behov för icke-medlemmar? Jag kan lätt se att detta är integritetskränkande för många, speciellt med exakt klockslag på minuten när.

Och när man ändå är pratar om informationen på profilsidan så undrar jag om man inte kan få ett fjärde val på "Ser sig som". Ett val som betyder att detta fält inte visas öht. Jag plåtar ibland på uppdrag och får betalt för det. Tar troligen fler bilder under uppdrag än jag gör privat nuförtiden. Men jag vill mycket ogärna sätta en etikett på mig som "frilans", därför jag känner att det inte stämmer. Samtidigt säger inte amatör något speciellt. Jag känner bara att etiketteringen inte fyller något stort syfte i mitt fall. Bättre att folk får läsa det jag skrivit om de vill bilda sig en uppfattning om vad jag kan/inte kan. Eller anses denna information som livsnödvändig av alla?

Några söndagsfunderingar...

Bara en sak jag såg som stör mej...

startsidan - där alla bilder och bildväljare, favoriter, portfolie osv. ligger
Skulle önska att de ligger centrerat i den bannern, just nu är de lite högerställt?
Inte så snyggt... kanske den feta texten blir lite mycke också... såg ett namn som inte fick plats längst ner precis.

hansen2 skrev:

Stefan; menar du att du kollar en medlems kommentarskvot innan du kommenterar en bild?

/Johan

Det kan du lita på, Johan. Innan jag kommenterar någon bild kollar jag in på personens profilsida, både för att få en bild av personens kunskaper så att jag kan lägga kritiken på rätt nivå eller kanske hitta bilder som jag ännu hellre vill kommentera. Ser jag då att personen är en sådan som själv är helt ointresserad av att ge kritik på andras bilder så drar jag slutsatsen att intresset för att få kommentarer inte heller kan vara så brinnande.

Jag vet att många tycker att det här synsättet är uppåt väggarna, men bryr jag mig? Tycker bara att det blir lite jobbigare nu när jag måste klicka ett par gånger till för att få fram informationen jag söker.

ett förslag bara:

Just namnen under portfoliebilder på startsidan (där bilder odyl finns)
dom kanske kunde vara med "smal" text, just för att de finns väldigt lååånga namn så. ;))

Klart trevligare så här, så deffinitivt tummen upp från mig! Särskilt bra är det att det finns några bildexempel på profilsidan och att det är bra att dessa roterar.

Ett annat förslag: exempelbilderna blev riktigt bra, men i bland slumpas stående liggande lite väl osymmetriskt. Kanske två stående (första rad) och två liggande (andra rad) skulle se bättre ut.

jkene skrev:
Ett annat förslag: exempelbilderna blev riktigt bra, men i bland slumpas stående liggande lite väl osymmetriskt. Kanske två stående (första rad) och två liggande (andra rad) skulle se bättre ut.

hehe
En som är mer petnoga än mej. ;))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar