Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med att använda blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag skrev ju inte att man ska låta bli att lära sig gå. Bara att man ska lära sig krypa först.

Jo, fast att hantera en blixt är nog väldigt nära krypstadiet. Att kunna placera blixten var som helst gör det väl nästan enklare. Då får man större frihet att hitta ytor man kan använda som reflexskärm.

Krypstadiet behöver kanske inte vara så länge, nej, men man lär sig bättre om man tar en sak i taget.

Nu talar jag i egen sak, men ändå: Jag har faktiskt en Canon 430ex II som jag säljer tillsammans med den infraröda fjärrkontrollen Canon ST-E2 för 1400:- tillsammans. Det är typ en tusing billigare än vad en sån kombo brukar kosta. Skälet är att blixten är lite ful, med rester av en klisterremsa. Det påverkar på inget vis funktionen. Det är tvärtom en kanonbra blixt.

Jag har även en kanonbillig blixt, en Sigma 500ex Super TTL ii som jag säljer för ynka 300:-. Den kan vara både slav och master. Skälet till att den är så billig är att TTL (dvs exponeringsautomatiken) inte tycks fungera på alla nyare Canon-kameror. Den fungerar t.ex. Med min 6D, men inte tillsammans med M50. Min gissning är att den fungerar med 7D men jag kan inte lova det utan att testa. I manuellt läge fungerar den i alla händelser, både som slav och Master

Är det endast canons blixtar som min 7d kan agera master till?
Satsar på snikvarianten och försöker få så bra blixt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Slipper jag köpa sändare spar jag väl en liten peng. Så kan jag kosta på mig nåt bättre efter hand.

Nej, den fungerar med såna blixtar som är gjorda för att fungera som optisk slav till canons blixtar, men Canons IR-protokoll skiljer sig t.ex från Nikons etc så det går inte att räkna med att vilken blixt som helst funkar, utan den måste vara tillverkad för att stödja just Canon. Däremot är inte Canon enda tillverkaren av såna blixtar. Tvärtom brukar de flesta tillverkare inkludera den funktionaliteten, åtminstone i de lite dyrare TTL-blixtarna, men det är något du bör kolla upp.

I det här fallet använder Canon infrarött ljus för att styra blixten.
Nja, rent tekniskt är det synligt ljus, eftersom det kommer från blixtröret på den blixt som är master. Det är bara om man utnyttjar Canons blixtsändare ST-E2 som det sitter ett rödfilter framför dess blixtrör. Det filtret plockar det mesta av det synliga ljuset i den blixten.
Sen är det förstås en annan sak att det sitter ett filter framför mottagaren på slavblixten också. Men det hindrar inte att ljuset som far från mastern till slaven fortfarande är synligt.

Detta har ingen betydelse för själva användandet, utom i mycket speciella sammanhang. På bilden i den här tråden, där fotografen kom med i spegeln, hade han fått med sin masters styrblixt i spegeln, även om han satt en slavblixt utom synhåll.

Är det endast canons blixtar som min 7d kan agera master till?
Satsar på snikvarianten och försöker få så bra blixt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Slipper jag köpa sändare spar jag väl en liten peng. Så kan jag kosta på mig nåt bättre efter hand.

I princip vilken blixt som helst kan agera slag till din inbyggda blixt.

Då har man kommit till springa-stadiet, och som sagt var så tror jag att det är bra att lära sig använda blixt stegvis, så att man inte behöver lära sig allting på en gång.

Då har man kommit till springa-stadiet, och som sagt var så tror jag att det är bra att lära sig använda blixt stegvis, så att man inte behöver lära sig allting på en gång.

Det fina med manuella inställningar är att man får en direkt återkoppling på de ändringar man gör. Det är så man lär sig på ett effektivt sätt!

Den enkla bilden nedan fotade jag med en radiostyrd blixt och ett reflekterande paraply i guldfärg.

1. Ställ kameran för att exponera bakgrunden, i det här fallet f/2.8, 1/200s, ISO 100 för jag ville ha bakgrunden ur fokus

2. Ställ blixtens effekt, det blir nästan alltid 1/2 eller 1/4.

3. Fota! (inget spring)

Bilagor

• 36389202050_0f21039e23_o.jpg
    36389202050_0f21039e23_o.jpg
    61 KB · Visningar: 12
Att kunna ställa sina blixtar manuellt är bra, att kunna använda TTL är också jättebra. Det ena utesluter inte det andra.

Att kunna ställa sina blixtar manuellt är bra, att kunna använda TTL är också jättebra. Det ena utesluter inte det andra.

Naturligvis är automatik ett utmärkt hjälpmedel i vissa lägen. Vid event, t.ex. bröllop är det till stor hjälp.

Jag tycker det är bäst att lära sig i manuellt läge. Man har också en stor fördel av det även när man fotar TTL och det börjar strula med automatiken.

Det är nog också det enda sättet om man vill hålla budgeten till ett par tusenlappar.

Jag har hållt på med blixtfotografi i 10 år. Jag fotograferar nästa uteslutande porträtt med blixt och jag ställer fortfarande allt manuellt i 90% av fallen.

Jag använder automatik när jag bara har en chans och det är viktigare att ta bilden än att den ser perfekt ut.

Det fina med manuella inställningar är att man får en direkt återkoppling på de ändringar man gör. Det är så man lär sig på ett effektivt sätt!
Det är så man lär sig hur man ställer in blixtar och balanserar blixtljus mot befintligt ljus, men det är inte det första steget i inlärningstrappan för blixtfotografering.

Att gå tillbaka till 1960-talets blixtfotografering med uträkning av bländarinställningen med hjälp motivavstånd och blixtens ledtal är inte det man bör börja med. Visst har man snabbare återkoppling med en digital kamera, men utan att ha kläm på ledtal och avstånd blir det väldigt mycket trial and error i början. Det är bra att ha en förstaapproximation att utgå från. Så småningom lär man sig sin blixt och gör förstaapproximationen utan att behöva tänka så mycket, men inte i början.

Man har bra kontroll över ljuset med manuellt ställda blixtar och det passar bra för motiv som inte rör på sig så mycket, men om motivet flyttar runt en del så hinner man ofta inte med. Då är TTL-blixtmätning bättre.

Så jag vidhåller mitt råd till TS:

Köp en 430 EX (eller EX II) eller en liknande blixt samt en "bouncer" och börja med att använda blixten monterad på kameran. Försök så ofta du kan att studsa ljuset i en vägg eller ett tak.

Använd E-TTL-inställnngen.

Den blixten kan också fjärrstyras av den inbyggda i din kamera. Använd även då den automatiska blixtljusexponeringsautomatiken E-TTL.

När du börjar få kläm på ovanstående kan du börja med manuellt inställd blixt för hyfsat statiska motiv.

Den enkla bilden nedan fotade jag med en radiostyrd blixt och ett reflekterande paraply i guldfärg.

1. Ställ kameran för att exponera bakgrunden, i det här fallet f/2.8, 1/200s, ISO 100 för jag ville ha bakgrunden ur fokus

2. Ställ blixtens effekt, det blir nästan alltid 1/2 eller 1/4.

3. Fota! (inget spring)

Jag förstår inte varför du argumenterar för radiostyrning i samband med att spara pengar. Du räknade ju upp priser tidigare och det blir billigare att bara köpa en begagnad originalblixt istället, eftersom det inte kräver extraprylar. VIll man däremot ha säkrare förbindelse så är radiostyrning förstås en fördel.

Även om man sedan vill köpa en massa manuella blixtar så är det alltid praktiskt att ha en fullt fungerande TTL-blixt.

430 EX II går bara att trigga med en annan EX-blixt (eller jämförbar) som har masterfunktion om man vill använda den som slav mot en annan blixt.
Mitt råd är definitivt att skaffa ett annat märke där blixten kan användas som slav och triggas både av förblixt och huvudblixt "S1 och S2"

Jag har en optisk slavtändare som fungerar på EX-blixtar i manuellt läge.
Den är användbar t.ex om man har en studioblixt eller annan speedlite som huvudblixt i manuellt läge och 430EX som slav.

Du blir mer bunden om du skaffar en Canon EX-blixt från början.
Godox Ving V860 eller TT865 är mer allsidiga och i min mening bättre köp.

Lycka till med blixtrandet, det är kul.

430 EX II går bara att trigga med en annan EX-blixt (eller jämförbar) som har masterfunktion om man vill använda den som slav mot en annan blixt.
Mitt råd är definitivt att skaffa ett annat märke där blixten kan användas som slav och triggas både av förblixt och huvudblixt "S1 och S2"

Jag har en optisk slavtändare som fungerar på EX-blixtar i manuellt läge.
Den är användbar t.ex om man har en studioblixt eller annan speedlite som huvudblixt i manuellt läge och 430EX som slav.

Du blir mer bunden om du skaffar en Canon EX-blixt från början.
Godox Ving V860 eller TT865 är mer allsidiga och i min mening bättre köp.

Lycka till med blixtrandet, det är kul.

David Hobby brukar rekommendera LumoPro LP180.

http://strobist.blogspot.com/2014/09/choosing-lights.html

När jag bodde i Asien var den omöjlig att få tag på så jag började använda Yongnuo YN560 IV som har bra med power och kostar runt 500:-

Radiotriggers är en annan djungel där det är lätt att göra misstag. Lika mycket som jag gillar Yongnuos blixtar, hatar jag deras radio triggers. Undvik! Jag körde länge med Cactus 4 och de fungerade perfekt.

PocketWizard Plus X är ganska bra, men drar iväg mot tusenlappen.

Eftersom jag håller på ganska mycket med det här har jag nu investerat i PocketWizard Flex TT5, men de är ganska dyra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar