Annons

Det här med att använda blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Blixt på kameran har många användningsområden, t.ex. för mingelbilder, eller varje ställe där du inte kan rigga upp belysning. För de tillfällena är du också betjänt av automatik i form av TTL. Finns det tak eller väggar du kan reflektera blixtljuset i slipper du det hårda intrycket som inbyggd blixt ger. Ytterligare flexibilitet kan man nå med handhållen blixt mha förlängningskabel (eller trådlös)

För de tillfällen där du kan rigga upp ljus är TTL av mycket mindre värde (och ibland en nackdel) så där kan du köra manuellt.

Är du inomhus och i samma rum så kan du använda optisk styrning av blixtarna, antingen om du har ett kamerahus med inbyggd blixt som har funktionen att agera som optisk "master", eller med en separat optisk sändare

Canon 430ex fungerar utmärkt både på kameran, men full automatik, eller manuellt, och också som optisk slav, om du har sändare/master enligt ovan.

Fotar du utomhus, på större avstånd etc så är fjärrstyrning via radiosignal mer tillförlitligt, och då behöver du alltid en sändare som du monterar på kameran (men det finns blixtar som monteras på kameran som har inbyggd sändare också). Dessutom behöver du aningen en blixt som har inbyggd mottagare, eller en extern mottagare som du kan montera en blixt på.

För radiobaserade system finns ingen enhetlig standard utan varje blixttillverkare kör sitt race. Canon har sitt eget system, som är bra, men dyrt. Deras radioblixtar har förkortningen "RT" i sitt namn, t.ex. 600ex RT.

Själv har jag börjat övergå till Godox, dels för att de är prisvärda, men framförallt för att jag har både studioblixtar och speedlites från dem, och då kan jag styra allt med samma system/sändare.

Andra "lågprismärken" är t.ex. YongNuo, Nissin, Jinbei etc.

Billigast och enklast är förmodligen t.ex. en begagnad standardblixt från tillverkaren, t.ex 430ex, eller 430ex ii som du styr optiskt, i de all du inte har den på kameran. De tappar heller inte mycket i värde, så tröttnar du, eller vill byta, så kan du göra det utan ngn stor förlust.

Behöver du ett radiobaserat system som du tror att du kommer att bygga ut så råder jag dig att göra lite research, så du har en plan och kan köpa grejer som funkar bra ihop.
 
Kristobal har precis köpt en 7D.
Den inbyggda blixten kan användas för att optiskt styra Canons optiskt fjärrstyrda blixtar med full automatik.
 
Jag har numera en liten omnibouncer-kåpa monterad på den SB-400 som sitter på min Df (i avsaknad av inbyggd upplättningsblixt). Med reflektorn ~45 grader uppåt (inne i kåpan) fås ett hyfsat bra och mjukt ljus för mingelbilder inomhus. Så börja med att komplettera din 'riktiga' blixt med en sådan...

[Visst, tänker inte spånet bakom kameran på förekomsten av blanka ytor från speglar och fönster - så får man oönskade blixtreturer! Just den här gången ledde det till ovanligheten att även jag finns på bild från middagsbordet... ]
 

Bilagor

  • 2018-11-10 19;09 _IMG1026_DxO+Odd_.jpg
    2018-11-10 19;09 _IMG1026_DxO+Odd_.jpg
    70.3 KB · Visningar: 53
Kristobal har precis köpt en 7D.
Den inbyggda blixten kan användas för att optiskt styra Canons optiskt fjärrstyrda blixtar med full automatik.

Tack för alla svar! Hinner inte bemöta alla men suger åt mig som en svamp av all kunskap och info ni delar!

Fotbollsfoto;
Ska nog hur som helst införskaffa en blixt.
Betyder det du säger att jag kan köpa en blixt från Canon och skippa köpa sändare? Vill ju kunna montera blixten på stativ och styra med kameran.

Fast å andra sidan, vill man ha ett prisvärt system att bygga vidare på så är det kanske mer ekonomiskt att satsa på godox från början. För det går väl inte att blanda hur som helst?
Nackdelen är väl att beg. Marknaden för godox är rätt liten medan canons produkter finns lite överallt.
 
Tack för alla svar! Hinner inte bemöta alla men suger åt mig som en svamp av all kunskap och info ni delar!

Fotbollsfoto;
Ska nog hur som helst införskaffa en blixt.
Betyder det du säger att jag kan köpa en blixt från Canon och skippa köpa sändare? Vill ju kunna montera blixten på stativ och styra med kameran.

Fast å andra sidan, vill man ha ett prisvärt system att bygga vidare på så är det kanske mer ekonomiskt att satsa på godox från början. För det går väl inte att blanda hur som helst?
Nackdelen är väl att beg. Marknaden för godox är rätt liten medan canons produkter finns lite överallt.

Japp. Om du exempelvis köper en begagnad 480EX så kan den styras trådlöst från din inbyggda blixt. Och all automatik fungerar av dig själv.

Men den separata blixten måste finnas framför din kamera inom en synvinkel på c:a 80 grader. Och det måste vara fri sikt mellan kamerans blixt och den separata. Du blir alltså lite låst när det gäller möjliga placeringar.

Godox eller annat märke har fördelen att de fungerar med alla(?) kameror. Man köper en Godox radiosändare och sätter på kameran. Sedan kan man styra sina Godox-blixtar. Köper man kamera av annat märke behöver man bara köpa ny radiosändare. Detta borde betyda att begagnatmarknaden faktiskt är större än för Canon-blixtar. Gissar jag.
 
David Hobby, en av världens mest ansedda utbildare på att använda blixt, har jättebra och gratis information om blixtfotografi. Han har också gjort videor med Joe McNally, men de kostar nog ett par dollars.

Jag är en varm anhängare av hans metod, vilket är billiga grejor, lätta grejor och full kontroll genom manuella inställningar.

www.strobist.com

Lighting 101 handlar om en ljuskälla, 102 om flera ljuskällor och 103 om färg.

Bilden nedan är tagen med en Nikon SB-28 som jag köpte begagnad för 500:-, PocketWizards Plus X radio triggers för 1000:-, ett billigt blixtstativ för ca 500:- och ett reflekterande paraply med guld på insidan för ca 250:-. Hemligheten är att balansera det naturliga ljuset i bakgrunden med det artificiella ljuset som träffar modellen. Bilden är tagen i ett båthus vid ett tempel i Kambodja.

Hos den andra bilden är det omvänt, jag använder naturligt ljus på modellen och blixten lyser upp insidan av pagodan.
 

Bilagor

  • 41147745821_8159bf9860_o.jpg
    41147745821_8159bf9860_o.jpg
    51.6 KB · Visningar: 22
  • 37306407851_77f64349fc_o.jpg
    37306407851_77f64349fc_o.jpg
    62.6 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:
Jag har numera en liten omnibouncer-kåpa monterad på den SB-400 som sitter på min Df (i avsaknad av inbyggd upplättningsblixt). Med reflektorn ~45 grader uppåt (inne i kåpan) fås ett hyfsat bra och mjukt ljus för mingelbilder inomhus. Så börja med att komplettera din 'riktiga' blixt med en sådan...

[Visst, tänker inte spånet bakom kameran på förekomsten av blanka ytor från speglar och fönster - så får man oönskade blixtreturer! Just den här gången ledde det till ovanligheten att även jag finns på bild från middagsbordet... ]

Glöm inte bort att kolla bakgrunden efter blanka ytor som osnyggt reflexterar blixten. Ibland går det att redigera bort reflexen men inte alltid.
Eftersom ljuset avtar med avståndet kan man få ljusa upp eller mörka ner delar av bilden etappvis efter avståndet för att få likadant ljus på alla i bilden. Det var några tips om man misslyckas med blixten, som man fått ta till ett antal gånger. :)
 
Japp. Om du exempelvis köper en begagnad 480EX så kan den styras trådlöst från din inbyggda blixt. Och all automatik fungerar av dig själv.

Men den separata blixten måste finnas framför din kamera inom en synvinkel på c:a 80 grader. Och det måste vara fri sikt mellan kamerans blixt och den separata. Du blir alltså lite låst när det gäller möjliga placeringar.

I det här fallet använder Canon infrarött ljus för att styra blixten. Det innebär att blixten som ska styras ser IR ljuset från styrenheten, vilket kan vara ett problem om reflexskärma eller softboxar eller andra ljusmodiferare är i vägen. Dessutom kan funktionalitetn bli lite osäker utomhus när solen skiner. Bättre att använda radiokontrollerad utlösning. Det finns system för radioutlösning som bara just utlöser blixten men också sådana som kan utnyttja kamerans blixtljusmätning och automatik ifall kameran har sådana finesser.

Vad det gäller Godox så säljs deras blixtar även under andra märkesnamn som t.ex Wistro eller Flashpoint i USA så det finns fler namn att söka efter på ebay.

Fördelen med speedlights är att de är små och lätta att montera på kameran vilket kan vara en fördel om man gör någon slags reportage där man springer omkring mycket. Fotograferar man porträtt och använder ljusmodifierare stjäl dessa ljus varför det kan vara bra att ha lite mer kräm i blixten än Canon 480EX. Även om man inte behöver den fulla ljusstyrkan för varje blixt, är en kraftfullare blixt att föredra eftersom man kan då kan få snabbare blixtföljd.

Här några exemple på Godox blixtar: AD200 är en trevlig blixt lyser väl ungefär lika starkt som 3-4 Canon blixtar (kostar förstås mer), men fördelen är kanske ofta inte ljusstyrkan utan att man kan få snabb blixtföljd och inte behöver stå och vänta på att kondensatorn ska laddas upp. Dessutom går de på uppladdningsbara batterier vilket blir billigt i längden och ger snabb blixtföljd. Nackdelen med uppladdningsbara batterier är förstås att man måste komma ihåg att ladda dem, men vi kommer ihåg att ladda kameran, mobiltelefonen, och bärbara datorn så det borde inte vara svårare att komma ihåg blixten och man behöver inte ha hela kameraväskan full med batterier.

Här några videos om Godox blixtsystem:
https://www.youtube.com/watch?v=wHkrpd24pkc
https://www.youtube.com/watch?v=npA7pMmsq5o om V860ii speedlight
https://www.youtube.com/watch?v=SD3UPKnRGmk om de stora AD 600 modellerna
https://www.youtube.com/watch?v=qa1_i3Re63M om kameraenheten
 
Du kan alltså använda bara en 430ex som slav och din inbyggda blixt som optisk master.

Du kan även fortsätta använda den blixten även om du senare börjar bygga (t.ex.) ett Godox-system, t.ex. med X1 sändare och mottagare som du kan montera 430ex på, så att den på sätt och vis blir radiostyrd

https://www.photax.se/product/godox-x1-c-e-ttl-kit-canon

Är det endast canons blixtar som min 7d kan agera master till?
Satsar på snikvarianten och försöker få så bra blixt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Slipper jag köpa sändare spar jag väl en liten peng. Så kan jag kosta på mig nåt bättre efter hand.
 
Är det endast canons blixtar som min 7d kan agera master till?
Satsar på snikvarianten och försöker få så bra blixt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Slipper jag köpa sändare spar jag väl en liten peng. Så kan jag kosta på mig nåt bättre efter hand.

Nja. Godox Ving V860II ska gå att styras från Canons masterblixtar så det bör fungera med 7D.
 
Godox TT685 för Canon kan också styras av 7D. Den är i princip samma som Ving V860 II men drivs av vanliga AA-batterier och är billigare.
 
Man kommer rätt långt med en lös blixt som monteras i blixtskon på kameran och en s.k bouncer (en plastburk som sätt på blixten och som fungerar som en diffusor).
Blixthuvudet ska kunna vridas och vinklas.

Rätt långt jämfört med en inbyggd popup-blixt, alltså.

En sådan lös blixt brukar man också kunna styra trådlöst från kamerans inbyggda blixt, vilket man antagligen vill göra så småningom. En 430 EX (eller 430 EX II) är rätt billig begagnad och är en mycket bra blixt för att komma igång smärtfritt och enkelt.

Det är bra att läsa sig krypa innan man går, och att lära sig gå innan man börjar springa. Att börja med flera fjärrstyrda blixtar som ställs in manuellt är att skaffa sig en rejält hög inlärningströskel.
 
Och så lite fiske efter köpråd.
Canon 430EX hitta är jag för 900 spänn i bra skick. Den ska ju funka som slav när jag väl kommit dit och den är vridbar. Hittat dock ingen info om den går att köra både manuellt och automatiskt. Vet ni?
 
Det är bra att läsa sig krypa innan man går, och att lära sig gå innan man börjar springa. Att börja med flera fjärrstyrda blixtar som ställs in manuellt är att skaffa sig en rejält hög inlärningströskel.

Fast att kunna få bort blixten från kameran och att kunna placera blixten fritt ger rätt mycket större möjligheter att experimentera och därmed lära sig. Kör man trigger med TTL blixtautomatik är det ju inte svårare än om blixten satt på kameran. Kan dock hålla med om att flera blixtar kan vara knepigt i början
 
Och så lite fiske efter köpråd.
Canon 430EX hitta är jag för 900 spänn i bra skick. Den ska ju funka som slav när jag väl kommit dit och den är vridbar. Hittat dock ingen info om den går att köra både manuellt och automatiskt. Vet ni?
Den går att använda både med E-TTL (blixtexponeringsautomatik) och helt manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.