ANNONS
Annons

Det går utför med bildjournalistiken...

Produkter
(logga in för att koppla)
jag tycker inte man först och främst ska satsa på att utbilda journalister i foto, även om det är bättre än ingenting. det viktiga är väl att få tillbaka heltidsanställda, duktiga, proffsfotografer till redaktionerna? i detta fall verkar det som att det inte handlar om att de inte har råd, utan för att de kan spara ännu mer pengar till något annat viktigare kanske, typ ny fet kaffeautomat kanske?? :p

Att tulla på kvaliteten är aldrig hållbart långsiktigt. Då kommer kunderna inte tycka att tidningen är värd sin peng.

Unga har ofta idag svårt att se meningen med en tidning - då är det ännu viktigare att tidningen är bra i alla delar.

Att ha varje lokalredaktion ska ha en fotograf går inte, men man kan ha fotografer som servar lokalredaktionerna med viktigare fotojobb.

Satsningen på digitalkameror har snabbt betalat sig och nu när investeringshetsen lagt sig (finns ingen anledning att byta 1D mot 1D mark II) så borde det lösgöras pengar, men samtidigt har annonsmarknaden gått ner med 20-30 procent.

Jag har inte så stora förhoppningar om att det ska bli fler fotograftjänster i framtiden, tyvärr.

Jag har snart läst i tre år till journalist på Högskolan i Kalmar, och trots att det också är en utbildning i medieproduktion så ingår otroligt nog inte en enda timme foto. Radio gör vi, webb gör vi, TV & video (där ingår förvisso lite komposition och kamerateknik, men det är inte samma sak) gör vi, och en jäkla massa annan skit gör vi också. Men foto...nej där har instutitionen inte ägnat en endaste tanke åt att det kan behövas. Detta trots att de flesta som går ut förmodligen kommer att hamna på lokaltidningar där de blir tvungna att plåta (något flera redan råkat ut för under praktiken och med fasa insett att de inte vet ett skit om foto). Eftersom flera av lärarna är före detta journalister kan man bara konstatera att bilder står lågt i kurs hos landets redaktörer.

När det gäller usla fotografer som blockerar för andra, vilka Magnus nämner, kan jag inte annat än instämma till 100 procent. Extraknäckte på en lokaltidning förra året och en av fotograferna visste inte ens att man kunde ställa (och dessutom borde göra det ibland) vitbalansen manuellt. Dubbelsuck! Dessutom var bildkvalitén överlag så usel att man häpnade. Bildtänket var noll, noll, noll. De var faktiskt inte mycket bättre på att plåta än de skrivande reportrarna. Men fast jobb hade de, och 25 papp i månaden.

Förmodligen är det väl dessa kassa fotografers förtjänst att bildtänket saknas på våra lokalredaktioner. Redaktörerna har helt enkelt aldrig sett vad en bra bild kan göra för en tidning eftersom fotograferna är så rakt igenom värdelösa.

/Joakim

Jag vet inte om jag är ute å cyklar men jag kan tänka mej att en hel del kassa bilder inte har med okunskap utan oengagemang. Om man sitter 20 år på Örkelljungas Allehanda(?) och fotar tanter som vunnit på tipsrunda odl så blir det nog rätt svårt att engagera sig. De större tidningarna har större och intressantare reportage då de täcker ett större område och tipsrundetanter får max en liten notis.
En hel del beror säkert på okunskap men inte allt, det tror jag inte.

PS. Inget ont ment om Örkelljunga eller tipsrundor =)

Senast ändrad:
Askel skrev:
Jag vet inte om jag är ute å cyklar men jag kan tänka mej att en hel del kassa bilder inte har med okunskap utan oengagemang. Om man sitter 20 år på Örkelljungas Allehanda(?) och fotar tanter som vunnit på tipsrunda odl så blir det nog rätt svårt att engagera sig. De större tidningarna har större och intressantare reportage då de täcker ett större område och tipsrundetanter får max en liten notis.
En hel del beror säkert på okunskap men inte allt, det tror jag inte.

PS. Inget ont menat om Örkelljunga eller tipsrundor =)

Nu ska jag vara cynisk. Om man inte tycker det är roligt längre, om man inte har något att ge och bara gör allt på rutin, då är det dags att ta sig en funderare över vad man sysslar med. Kanske borde man då stiga åt sidan och låta andra ta över och inte sitta kvar som en stor j*vla bromskloss.

Ber om ursäkt för det något hetska inlägget, men jag är så innerligt ( i själen) trött på dessa kötthinder! :)

/Joakim

Askel skrev:
Om man sitter 20 år på Örkelljungas Allehanda(?) och fotar tanter som vunnit på tipsrunda odl så blir det nog rätt svårt att engagera sig.

Släpp loss mig på tanterna så ska ni få se... :)

Med rätt coachning från en duktig bildchef kan jobben bli roligare och mycket, mycket bättre.

Frågan är om det är lämpligt att jobba på samma arbetsplats i 20 år om man har ett kreativt jobb.

Som Joakim säger har de anställda det bra med bra lön, semester och ob. Dessutom har många tjänstebil. De byter inte jobb i första taget.

En sak som har slagit mig i och med flodvågs- katastrofen och den stora stormen är att många av tidningar efterfrågar bilder från sina läsare för att kunna illustrera texterna. Känns rätt meningslöst att som fotograf erbjuda sina tjänster mot betalning när Alma Karlsson i Knäckebrödhult tar bilder på samma saker gratis! Säger inte nu att hennes bilder skulle vara lika bra men det skiter ju tidningarna i. Bara dom har nya färska bilder.

Undrar om det finns en site för skrivande reportrar nånstans där man tycker att bilderna tar för mycket utrymme från det viktigaste, texten...

Kan det finnas en sån motsättning på någon tidning någonstans?

Jag har faktiskt på senaste tiden slagits av hur BRA bilder det är i min 'lokalblaska' Östgöta Correspondenten...tagna av deras egna fotografer...en eloge till dom.

HDFS) (KGS skrev:
Undrar om det finns en site för skrivande reportrar nånstans där man tycker att bilderna tar för mycket utrymme från det viktigaste, texten...

Det finns en del äldre läsare som ryggradsmässigt tycker att stora bilder är onödigt men de flesta reportrar brukar förstå hur viktig bilden är för tidningens helhet. Jag brukar möta stor respekt för mitt jobb. Sen finns det alltid undantag i det äldsta gardet.

Den reporter som jag jobbar mest med är lika gammal som jag och hon slåss alltid hårt för att vi ska satsa på bilderna.
En äldre kollega tyckte nog i början att det var lite jobbigt att det kommit en fotograf som styrde och ställde ute på jobb, men nu har hon lärt sig att jag också vill vara med och bestämma.

Min chefredaktör fick nyligen ett argt och osande brev skrivet på maskin från en äldre herre som tyckte i nedsättande ordalag att "tidningen har sjunkit och blivit en bildtidning".
- Kalas, sa både jag och chefen,

froderberg skrev:
Min chefredaktör fick nyligen ett argt och osande brev skrivet på maskin från en äldre herre som tyckte i nedsättande ordalag att "tidningen har sjunkit och blivit en bildtidning".
- Kalas, sa både jag och chefen,

Intressant det där. Finns ju vissa som hävdar att det bara är fotograferna själva, och några övriga, som över huvud taget bryr sig om ifall bilderna är "bra" eller inte ur ett fotografiskt perspektiv. De menar att de flesta läsare inte bryr sig om en bild är snygg, det viktiga är att den visar det den ska.

/Joakim

Liax skrev:
Intressant det där. Finns ju vissa som hävdar att det bara är fotograferna själva, och några övriga, som över huvud taget bryr sig om ifall bilderna är "bra" eller inte ur ett fotografiskt perspektiv. De menar att de flesta läsare inte bryr sig om en bild är snygg, det viktiga är att den visar det den ska.

Fick precis reda på idag om hur omröstningen om årets omslag gått. Av 24 omslag så vann den enda naturbilden... suck... Folk gillar bra reportagebilder, men folk älskar ju natur.. Man kan lungt säga att reportagebilder måste vara väldigt innehållsrika för att beröra en störra andel av läsekretsen. Vanliga nyhetsbilder konsumeras och är sällan något som folk tänker så mycket på.

Men i samtal med läsare i får man en del intressanta åsikter. En äldre kvinna hade en lång utlägning om mina olika omslagsbilder och gillade bäst en bild på en färgad tjej som sparkade en fotboll på volley.

I höstas gjorde jag ett reportage om Sjukhuskyrkan som många skrev till tidningen om.

Det vanliga på en tidning är att man inte får höra nått om tidningen förrän man sitter och fikar med folk. Ingen ringer och knappt någon skrivet mejl eller brev.

Jag försökte en gång berömma en fotograf på vår lokaltidning för några, i mitt tycke, sällsynt bra reportagebilder. Men mailen bara studsade tillbaka :-(

Liax skrev:

/Joakim

Det där fenomenet är ju inte direkt ovanligt...

Visa dina bästa bilder för en person med noll bildkännsla och du får respons NOLL! Sådana maänniskor finns ju...som inte uppskattar en bild...eller en tavla av en berömd konstnär eller vad du vill. Vi som har foto som hobby/jobb ser ju saker ur ett annat perspektiv...kalla det gärna yrkesskadad. Jag tex bedömmer och betraktar saker från min proffession när jag är i andra länder...kan inte låta bli.

HDFS) (KGS skrev:

Post- och Inrikes Tidningar, kanske. Nej, även reportrar gillar att se bilder på ett uppslag. Men arbetsgången som redigerare är ju att lägga in texten först, och sen få en balans med bilderna. Eller "all text och så mycket som möjligt av bilden".

Att folk tittar på bilderna i tidningen är ingen tvekan om. Det finns många studier som visar att man först kollar på bilderna, sedan läser man bildtexten och därefter rubrik och ingress.

Det är sedan en annan sak att folk inte reflekterar så mycket över bilderna och ännu mindre engagerar sig i dem eller kan sätta ord på behållningen av bilderna. Folk konsumerar bilderna rakt upp och ner.

Men att bilder och bildtexter är det mest läsa i tidningen verkar ju inte så många på tidningarna bry sig om...

Kijana skrev:
Men arbetsgången som redigerare är ju att lägga in texten först, och sen få en balans med bilderna. Eller "all text och så mycket som möjligt av bilden".

Och på magasin eller tidskrifter så läggs bilderna in först och så får skribenterna bara skriva så långt som det får plats. Det kallas lay-out-styrd redigering.

Min kompis som jobbar på Auto Motor & Sport skriver direkt i QuarkXpress efter att bilderna lagts in.

Även dagstidningar blir idag mer och mer mallade och då kan det vara lättare för bilden att kräva sin plats.

Helgesson skrev:
Visa dina bästa bilder för en person med noll bildkännsla och du får respons NOLL!

Med all respekt, men jag tror att du tänker lite fel där. Responsen kanske inte kommer i form av ord, men om du visade en sådan person en humoristisk bild (sen är ju humor också en smaksak), eller en sorgsen bild så är jag övertygad om att personen känner något, även om bilden på ett snyggt/estetiskt sätt bara visar "den den ska" utan att vara konstnärligt tillkrånglad.

Sådana människor finns ju...som inte uppskattar en bild...eller en tavla av en berömd konstnär eller vad du vill. Vi som har foto som hobby/jobb ser ju saker ur ett annat perspektiv...kalla det gärna yrkesskadad.

Jag tror dock att de människor som inte uppskattar en bild är i minoritet.Kanske har de bara inte tränat upp sitt bildseende.

Kijana skrev:
Med all respekt, men jag tror att du tänker lite fel där. Responsen kanske inte kommer i form av ord, men om du visade en sådan person en humoristisk bild (sen är ju humor också en smaksak), eller en sorgsen bild så är jag övertygad om att personen känner något, även om bilden på ett snyggt/estetiskt sätt bara visar "den den ska" utan att vara konstnärligt tillkrånglad.

Jag tror dock att de människor som inte uppskattar en bild är i minoritet.Kanske har de bara inte tränat upp sitt bildseende.

Jag kanske tänker fel, säger du...men jag har varit med om det ett antal gånger...har även visat bilder av HBC och folk har undrat vari det fantastika ligger. Många är faktiskt funtade på det sättet, men om man som du sa visar en direkt humoristisk bild...eller en bild från en katastrof eller liknande...så visst...det blir en reaktion. men det jag vill säga är att det finns många utan någon som helst förmåga att se det sköna i en bild...dom fattar helt enkelt inte...precis som jag inte kan se det fantastiska i en blomsterrabatt med div konstiga blommor...

Helgesson skrev:
Jag kanske tänker fel, säger du...men jag har varit med om det ett antal gånger...har även visat bilder av HBC och folk har undrat vari det fantastika ligger. Många är faktiskt funtade på det sättet, men om man som du sa visar en direkt humoristisk bild...eller en bild från en katastrof eller liknande...så visst...det blir en reaktion. men det jag vill säga är att det finns många utan någon som helst förmåga att se det sköna i en bild...dom fattar helt enkelt inte...precis som jag inte kan se det fantastiska i en blomsterrabatt med div konstiga blommor...

Bland en del människor finns ett djupt rotat kulturförakt, för att inte säga ett antiintellektuellt förhållningssätt. Jag har stött på det flera gånger. Det är människor som avskyr modern konst för att de inte förstår vad det föreställer. Därför anser de att alla som tycker om modern konst är idioter som bara försöker vara viktiga och verka smarta. Jag vet inte vad detta beror på. Det har kanske med bakgrunden att göra, att man saknar utbildning och inlevelseförmåga, eller också beror det på att man inte kan tolka abstrakter. Inskränkt är det i vilket fall som helst.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar