Nej jag håller nog fast vid min ståndpunkt, att bilder är intressantast när dom har så lite textinformation som möjligt. En bilds mångtydighet är en del av bildens mystik och stimulerar min kreativitét. En bild kan ju spridas i massupplaga och visas för många, t.ex på internet. Men samtidigt kan den vara en kommunikation mellan bara två personer. Bildmakaren och den som har gjort en alldeles egen och personlig tolkning. Det är då fotografi blir som mest inspirerande och kul.
Texten är en del av kontexten, och kontexten kommer du aldrig ifrån. Texten är, gissar jag, den del av kontexten som är närmast bilden, är mest tydlig, och riskerar att påverka de flesta betraktare mest.
Men för att ta denna delen av diskussionen till sin början: den uppstod väl ändå kring det faktum att medlemmar på Fs inte skriver något till sina bilder? Och här finns det, menar jag, en poäng med att skriva något. Fs handlar om utveckling, och vi kan tala om utveckling av olika slag (teknisk skicklighet och utveckling i kommunikation), och allt som hjälper i det syftet är väl ändå bra; t ex:
- att förklara tekniska val, t ex skärpedjup, för att få kommentarer som utgår från att man faktiskt valde bländare med ett uttänkt syfte;
- att berätta att bilden ingår i en serie som handlar om X, och just den här bildes avser belysa aspekt Y.
Den typen av uppgifter tror jag ger snabba svar och innebär acceleration för fotografens lärande.
Och med det enorma inflödet av bilder, som ständigt och speciellt på sistone kritiserats och behandlats i trådar, det kan ju bara vara positivt för den som vill ha konstruktiv kritik, att ange vad man vill ha synpunkter på?
Apropå att svara på tilltal, fast av annat slag. Fast det är klart, man kan väl svara med en bild
Eller en mim kanske.
Och för att tänka lite längre samt knyta an till trådens huvudtema: jag tror det finns två eller tre större intressen:
- dels att få ställa ut, för att få litet bekräftelse och hjälp på vägen, speciellt när man precis har börjat fotografera;
- dels att få handgripliga tips och råd för att få till en viss bild, bildserie, att finslipa en viss teknik;
- dels att diskutera bildkommunikationen, uttrycket; estetik och intellektuella kvaliteter.
Rimligtvis kan dessa tre inte lätt samsas i samma "rum". Därför utvecklas virtuella rum kring vissa bloggar t ex.
Nu är timmen sen så det är bäst att jag slutar här, men spontant är nog Fotosidans upplägg idag för platt för att tillgodose allas behov på bästa sätt.