Jag väljer också att skriva här istället för bloggen. För att på nått sätt hålla det hela samlat till ett ställe.
Tycker de flesta trådarna som kommit upp har varit en del av ett fotografiskt samtal. Första bilden jag valde kan naturligtvis diskuteras utifrån den bilden och den fotografen. Men den kan också stå som representant för något större, naturfotografi och dess villkor. Vilket jag också tyckte att att debatten mynnade ut i, och som också var syftet med att välja den bilden.
På samma sätt kan tråden om Alexanders bilder ses. Visst kan vi diskutera han och hans bilder med dessa som utgångspunkt och fundera över kopplingar till renässansens måleri. Men vi kan också diskuterar det utifrån något större, som nakenfotografi och dess villkor. Tycker kanske inte att det nådde hela vägen fram men en bra bit iaf. Genre är dock svårare än t ex naturfotografi ur ett betraktarperspektiv så det kan måhända vara förklaringen.
Slutligen om att vara förvirrad på ett högre plan, så beskriver det ungefär hur jag känner efter 2,5år i fotoskola. När folk frågar vad jag har lärt mig så har jag ofta svårt att beskriva det. Naturligtvis kan jag räkna upp en massa saker i photoshop som jag lärt mig men det är inte riktigt det som gör att mina bilder ser annorlunda ut idag än för tre år sen. Folk som känner mig, och som kan bild säger att jag har utvecklats bildmässigt trots att jag själv har lite svårt att se det. Även om jag rationellt kan inse att så borde vara fallet.
På samma sätt kan man nog se dessa fotografiska samtal. Det kommer inte uppstå en situation där någon säger att "så här är det". Eller gör det det så kan man vara rätt säker på att vederbörande antingen är i början av sin utveckling eller att dess utveckling stannat. För mig går det fotografiska samtalet ut på att man får en massa intryck från olika håll, maler det i sin egen kvarn och ut kommer något eget. En utveckling. När man malt tillräckligt mycket så inser man varför en bild på en solnedgång oftast inte är en bra bild, även om den är snygg. Men det finns ingen direkt koppling mellan snygga och bra bilder.
Mvh
Maverick