Bild och text?
Jag vill återkomma till frågan om en bild blir bättre om den är försedd med text. Jag har ju med eftertryck framhållit att jag vill ha text till bilderna, annars förloras en dimension. Denna tvärsäkerhet har framsprungit ur att jag tittat på många bilder utan någon text alls på fotosidan, och jag har ofta känt en nyfikenhet på olika saker och inte fått den nyfikenheten tillfredsställd.
Min deklaration i frågan har emellertid starkt ifrågasatts i ett antal debattinlägg. Någon går så långt som till att hävda att bildupplevelsen störs av pratande om bilden.
Det här har jag verkligen begrundat, och jag har kommit fram till att jag måste backa från vad jag sagt tidigare. Om text till bilden fyller en viktig plats eller ej, det beror faktiskt på bilden.
Vargbilden som inledde den nya tråden om bilddiskussion borde absolut ha försetts med mer förklarande text, eftersom den presenteras som en naturbild. För nu kan det starkt betvivlas att det faktiskt är en autentisk naturbild. Om den däremot bara presenterats som en bild, utan anspråk på att vinna pris i en naturfototävlan, då är texten kanske mindre viktig. Men nu är det ett hederlighetskrav. I detta speciella fall är det alltså bildens värde som dokumentation som gör att den kräver en text.
Men många, många bilder har inte alls denna dokumentära aspekt. De är verkligen bara just bilder, framsprungna ur fotografens inspiration och de möjligheter som funnits. Vare sig dessa möjligheter presenterat sig efter omsorgsfullt planerande i ateljén eller under en anspråkslös och vardaglig höstpromenad. Då spelar texten inte alls samma roll. Jag blir kanske fortfarande lite nyfiken på något, men min bildupplevelse är ändå det viktigaste. Det kan jag tydligt se när jag tittar på de bilder jag samlat bland mina favoriter. De flesta bilderna där står faktiskt alldeles utmärkt utan någon textkommentar.
Hur man än ser på detta, just här på fotosidan är det i alla fall fint om fotograferna t ex låter EXIF-data följa med bilden. Se detta som en tekniknörds bekännelse