Annons

Det bästa macroobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm.. 1:1.3 i 180mm läget var det visst..inte illa alls...klart man ska ha zoom :D

ok, det var det jag hade för mig att den inte nådde 1:1 så då faller den bort för mig. och testet såg ju inte så kul ut.

Jag söker i denna tråd det optiskt bästa macroobjektivet, och macro är 1:1 ;)

Om jag skulle köpa ett annat macroobjektiv än det jag har (Sigma 105/2.8 EX) så skulle det bli Sigmas excellenta 180/3.5 EX HSM...testerna visar att det är i absolut toppklass..och tillsammans med HSM och ett bra pris är det ett (för mig) givet val.

Och jag skulle tveklöst köpa Canons 180/3.5L om jag tröttnade på mitt EF 100/2.8 Macro

Frågan var vilket objektiv som var optiskt bäst till en Nikon - om vi inte bryr oss om vad det kostar. ;)

Senast ändrad:
Om Du kan tänka dig att använda riktigt gamla grejor försök att få en Micro-Nikkor 105/4,0 med mellanring PN11. Den går ner till 1:1 och är ruskigt bra, också med dagens mått.
Den finns tyvärr inte alls med AIS koppling, men AI finns, och då borde den fungerar åtminstone med Nikon F4, F5, F90, F100, F801 osv.

Nikons 105mm Macro glugg ska vara riktigt skarp och fin. Vissa säger bättre än Tamrons och Sigmas motsvarigheter. Inte den dyraste direkt men du sa den bästa oavsett pris =)

Den kostar drygt 10 000:-
Sedan finns där ju som nämnt innan, 200mm versionen men den tror jag blir för saftig på en DSLR. Det blir ju 300mm brännvidd. Nog lite väl jobbigt med vid macro fotografering även om den nog är precis lika bra.

Nikons macro-zoom AF Zoom Micro-Nikkor 70-180 f/4.5-5.6

Några fördelar med den är att den faktiskt har samma effektiva bländare över hela avståndsskalan (Fast å andra sidan bara 4.5-5.6), och rund bländaröppning på alla bländare.

Nikon säger:
Mångsidigt tele-zoom-objektiv för fotomikrografi. Närbilder till ca 37mm (avbildningsskala 3:4). Effektiv bländare varierar inte med det fokuserade avståndet.
Rund bländaröppning gör att element i oskärpeområdet ser naturligare ut.
ED-glaslinser garanterar skarpa bilder med hög kontrast.

Nikons PC-85:a blir ju dessvärre diskvalificerad av ditt ohemult hårda 1:1-krav :) ”tilt”-funktionen är annars guld värd vid närbilder.

Nikons ”Macro-Nikkor” (obs, macro inte micro), Leicas Photar och Carl Zeiss Luminar är några mer udda alternativ, vid skala 1:1 bör de längsta objektiven i dessa serier vara mycket, mycket bra.

Är du speciellt intresserad av skala 1:1 kanske den här gluggen kan vara något :)

PS. Om någon undrar över den slanka diametern på detta objektiv så kan ingångspupillen vid skala 1:1 mycket väl vara betydligt större än frontlinsen. (Vid oändligt avstånd är detta som bekant omöjligt!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar