Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det bästa macroobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Min fråga är enkel. Vilket är det absolut bästa macroobjektiv som finns på marknaden till en Nikonkamera, allt invägt, skärpa, dist, motljusegenskaper, o.s.v. Strunta i priset.

Svaret kan vara svårare.

Fanns det inte en grym Macro-zoom för Nikon?
Kan ha fel, men jag har för mig jag hörde att den var tokbra.

Proboarder skrev:
Fanns det inte en grym Macro-zoom för Nikon?
Kan ha fel, men jag har för mig jag hörde att den var tokbra.

Vet inte vilken du tänker på men jag har 28-105 (3,5-4,5) macro, Den har närgräns på ca 20 cm i ett speciellt makroläge som kan anv i omfånget över 50 mm och i mitt tycke en mkt bra skärpa. Enda nackdelen skulle vara ljusstyrkan, rekomenderas annars varmt!

Johan67 skrev:
Vet inte vilken du tänker på men jag har 28-105 (3,5-4,5) macro, Den har närgräns på ca 20 cm i ett speciellt makroläge som kan anv i omfånget över 50 mm och i mitt tycke en mkt bra skärpa. Enda nackdelen skulle vara ljusstyrkan, rekomenderas annars varmt!

och det var en Nikkor zoom.....

Jag har för mig jag läst nånstans att den inte håller 1:1 utan bara 1:3, men hittar inte nu. Nån som vet?

Svårt det här, när olika tester säger olika saker ;)

Vi har ju även kortare macrogluggar typ 60 och 105

Personligen så litar jag på FOTO..
photozone är "bara" en sammanfattning av andras tester...hur många tester som betyget bygger på står inom parantes, exempelvis:

Sigma AF 3.5 180mm APO Macro EX 4.30 (2) = excellent

Betyget i detta fall bygger alltså på två olika tester...vilka framgår inte.

Synd att jag inte har FOTO:s test av micro-Nikkor 200/4..

Enligt photozone är då Nikons 105-glugg jämförbar med den Tamron 90 jag redan har, medans Nikons 60/2.8 tydligen är "excellent"

Då kommer sånna svåra frågor som att jämföra objektiv som aldrig jämförs i tester.

Tamron/Sigma 180 eller Nikkor 60 ;)

Jag skulle tveklöst välja 180 framför 60...särskilt om jag redan hade 90.
180mm ger ju ett väldig bra arbetsavstånd, vilket är en stor fördel om man vill undvika att störa djur som man vill plåta inte minst.

Så även om 50 eller 60mm skulle vara något skarpare så är det (tycker jag) inte intressant i jämförelse med fördelen med en längre brännvidd.

Detta finns olika aspekter på. Men jag skulle vilja att vi i denna tråd håller oss till att försöka hitta den bästa gluggen rent optiskt och antar att vi kan lära oss jobba med den.

Jag ser din poäng, men ser även poänger med macro med 17mm

Om jag köper nytt kommer nog min 90mm att säljas.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar