ANNONS
Annons

Det är snart jul, ersättare för D300s och D700 på G

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom inte dragandes med fördomar för att Victor generaliserade lite om expert....

Och stick inte fram era ömma tår så fort någon säger något om personer över 35.

Kom inte dragandes med fördomar för att Victor generaliserade lite om expert....

En fördom är en icke evidensbaserad generaliserad felaktig föreställning om ett subjekt eller fenomen:

"En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.

Eftersom stereotyper kan vara positiva eller negativa, kan även de fördomar som de resulterar i vara antingen positiva eller negativa. En negativ fördom gentemot en person leder ofta till en positiv fördom om en annan. Vare sig en stereotyp är statistiskt riktig eller ej innebär en fördom en övergeneralisering av densamma."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fördom

Personer som handlar på expert är...

Nikonfotografer är...

Östgötar är...

Fördomar...

berliner skrev: Klientelet är ju i princip bara medelålders män som knappt vet hur man hanterar en kamera

.Är det en jävla folksport att bli kränkt eller?...

Äh, jag orkar inte...

Måste

En fördom vara felaktig? Är det ingen fördom om det är korrekt?
Det finns ju vissa fördomar som stämmer in på vissa personer.

Säg att "Rödhåriga har eldigt temprament" det är ju en klar fördom.
Men om jag hittar en rödhårig med eldigt temprament. Slutar det då vara en fördom?

:)

Teodorian: Den här tråden handlar om att eventuella ersättare till D300s och D700 och inte fördommar, så sluta gå offtopic är du snäll. ;)
Eller med andra ord: Lev som du lär.

9 av 10 trådar på FS är off-topic och har minst två personer förbannade innan den hinner nå sidan 3... statistik eller fördom...jag vet inte ; )

Och mina fördomar är:

1) Forum på nätet befolkas mer för det sociala självhävdandets skull än för att sakligt och seriöst diskutera sakfrågor,

2) Folk spekulerar om kommande produkter för att de är missnöjda med det de har och ytterst sig själva och det liv de lever.

En fördom vara felaktig? Är det ingen fördom om det är korrekt?
Det finns ju vissa fördomar som stämmer in på vissa personer.

Säg att "Rödhåriga har eldigt temprament" det är ju en klar fördom.
Men om jag hittar en rödhårig med eldigt temprament. Slutar det då vara en fördom?
Att det finns enstaka rödhåriga personer som har eldigt temperament är ingen fördom. Det är när du generaliserar (alla rödhåriga har eldigt temperament) som det blir en fördom.

Om generaliseringen är korrekt (t ex att rödhåriga personer är rödhåriga) är det ingen fördom.

Att det finns enstaka rödhåriga personer som har eldigt temperament är ingen fördom. Det är när du generaliserar (alla rödhåriga har eldigt temperament) som det blir en fördom.

Om generaliseringen är korrekt (t ex att rödhåriga personer är rödhåriga) är det ingen fördom.

Nä, och jag tror det var det alstersjö försökte illustrera...

Och Johan, en tautologi är det inte. Att rödhåriga har rött hår är en tautologi...

/P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar