Intressanta bilder allihop. Tror du svarar dig själv Makten. Optiken är enda skillnaden i upplevd kvalitet, tror jag. FF är grymt men inte för bildkvalitet jämfört med d7000 utan andra saker såsom 50mm får rätt utsnitt, större sökare och kortare skärpedjup.
Det beror nog på både och, samt förstås JPG-uppräkningen i respektive kamera. MEN, att en modernare kamera som D7000 ändå ger dassigare färger torde säga något. Jag har svårt att tro att man gjort en sämre JPG-motor än i D700.
Haken med fler pixlar och mindre sensor är – om man vill ha bra brusegenskaper, vilket D7000 har – att man måste tulla på något. Nämligen färg. Ett vekare bayerfilter med mer överlapp mellan R, G och B ger mer luminansinformation, men mindre färginformation. Samma sak verkar gälla skillnaden mellan D3S och D3/D700. Det lägre bruset hos D3S kommer inte gratis, vilket en del tester har visat.
Vad gäller optiken skulle det också kunna visa att FX-optik på DX inte är optimalt. Plötsligt är upplösningen per bildhöjd lägre eftersom förstoringsgraden är högre, men det verkar främst märkas vid låga frekvenser, alltså det vi kallar "lokal kontrast". Detta borde inte komma som en överraskning;-)
--------------------
Jag pysslar lite med film också, och skillnaden mellan formaten är samma där, trots att man kan använda precis samma film. Även när bildernas visningssstorlek är så liten att korn och upplösning inte spelar någon roll, ger ett större filmformat mycket bättre lokal kontrast och mer rikedom i tonövergångar, per bildhöjd. Mer information gör också att man kan behandla bilderna mycket hårdare (både vad gäller film och digitalt) utan att det ser illa ut.
Ett gammalt exempel på varför jag gillar FX:
http://www.zeissimages.com/gallery/674/U674I1274609260.SEQ.0.jpg
Detta är vid f/2,8 och kombinationen av knallskärpa och kort skärpedjup i vidvinkelbilder är omöjlig att uppnå med DX tyvärr. Som ni ser syns det tydligt även i skitlitet format.