Makten
Aktiv medlem
Eller tvärtom. Det är jättelätt att köpa fräsig fotoutrustning, men inte särskilt lätt att byta ut sig själv.Å andra sida den felkällan som borde vara enklast att åtgärda
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller tvärtom. Det är jättelätt att köpa fräsig fotoutrustning, men inte särskilt lätt att byta ut sig själv.Å andra sida den felkällan som borde vara enklast att åtgärda
Om du refererar till det jag skrev så handlar myten om att bruset skulle bli lägre om pixlarna är större. Det är visserligen sant för en enskild pixel, men bruset blir om något lägre per bildhöjd med fler (och därmed mindre) pixlar. Och det är rimligen bruset i hela bilden som är intressant, inte per pixel.
Edit: Man får inte glömma att fler pixlar = "högre signal", och att brus mäts i förhållande till signal. SNR, "signal to noise ratio". Det finns alltså mer information med fler pixlar och varje pixel tål därför mer brus utan att bilden ser brusigare ut.
Jag trodde tråden handlade om foto, så hur är det relevant för myten om att mindre pixlar på en kamerasensor skulle ge mer brus, menar du?Nej, inom fotonstatistik mäter man signal och brus per fotosite. Men som jag sa, det är ytterst sällan detta berör fotografi då man inte är fotonbegränsad. Jämför med t.ex detektorer för astrofysiktillämpningar där man kan räkna antalet fotoner på två händer (Jag har varit med och byggt sådana detektorer).
Jag trodde tråden handlade om foto, så hur är det relevant menar du?
Det gick ypperligt att låta InDesign att ignorera ppi i CS6, så det går gissningsvis nu också.
Inom foto får man dessutom räkna in hela signalkedjan med A/D-omvandling och hela baletten, och om jag inte minns fel så är mindre pixlar fördelaktigt på den fronten, så till den grad att det äter upp bruset "i" pixeln från den lägre laddningen (kanske just tack vare det?).Helt rätt, och poängen med mitt inlägg var att hålla med om att pixelstorlek i en sensor för fotografi inte är avgörande för brus eftersom skottbruset oftast är obefintligt. Som du sedan säger så finns det ett annat brus som uppstå när två närliggande pixlar får väldigt olika exponering under dåliga ljusförhållanden men det kommer inte vara särskilt beroende på pixlarnas storlek då de redan är väldigt små.
Fotonbruset är i allra högsta grad relevant för fotografi. Det är totalt dominerande vid normal fotografering. Det har dock inget med pixelstorleken att göra, eftersom som Makten säger antalet pixlar ökar när pixelstorleken minskar. Det går på ett ut.Helt rätt, och poängen med mitt inlägg var att hålla med om att pixelstorlek i en sensor för fotografi inte är avgörande för brus eftersom skottbruset oftast är obefintligt.
Fotonbruset är i allra högsta grad relevant för fotografi. Det är totalt dominerande vid normal fotografering. Det har dock inget med pixelstorleken att göra, eftersom som Makten säger antalet pixlar ökar när pixelstorleken minskar. Det går på ett ut.
Inom foto får man dessutom räkna in hela signalkedjan med A/D-omvandling och hela baletten, och om jag inte minns fel så är mindre pixlar fördelaktigt på den fronten, så till den grad att det äter upp bruset "i" pixeln från den lägre laddningen (kanske just tack vare det?).
Jo. Nästan allt brus du ser när du zoomar in i en bild tagen i normalt ljus är fotonbrus.Nej det är inte totalt dominerande.
Ja, dvs signal/brus-förhållandet är sqrt(antal fotoner).Skottbrus går som sqrt(signal)
Nej. Vi är inte intresserade av SNR för enstaka pixlar vid fotografering. Vi är bara intresserade av bildens SNR, och den är oberoende av pixelstorleken om vi bortser från pixlarnas läsbrus (vilket vi kan göra vid goda ljusförhållanden) och om vi antar att sensorns effektivitet är oberoende av pixelstorleken, vilket är mer eller mindre sant.och räknas per fotosite.
Så varifrån kommer bruset menar du, om det inte är från elektroniken och inte fotonbrus? Du kan säkert det tekniska bättre än jag, men det verkar som att vi talar om helt olika saker.Fast bidraget från brus i elektroniken är med dagens teknik inte en väsentligt bidragande faktor.
Jo men inte all den ljus som släpps in kommer att täcka en mindre sensor. Vilket kommer att förändra skärpedjupet. Du får en mycket tunnare skärpedjup på fullformat än när du använder samma lins på AP-C sensor. Vilket motsvarar en bild tagen med högre F värde på fullformat med inte så lika tunn skärpedjup.
Per yta ja, men det som påverkar bildkvaliteten är hur mycket ljus som släpps in totalt. Om "belysningen" är dubbelt så stark och sensorn hälften så stor är slutresultatet samma mängd insamlat ljus per tid.
Om man vill maximera förvirringen så kan man säga det, ja. Objektivet med större ljusstyrka släpper in mer ljus per yta, men inte mer ljus totalt.Det var nog mest formuleringen jag reagerade på.
En större bländare släpper in mer ljus. Det kan inte sensorstorlek göra skillnad på!
Men storleken på sensorn avgör hur den kan tillgodogöra sig detta insläpp.
Så även på en mindre sensor släpper f/2,8 in mer ljus än f/5,6. På samma sätt som att f/2,8 släpper in mer ljus än f/5,6 på en större sensor.
Man behöver inte byta ut sig själv, man kan ju vidareutveckla sig själv, gäller även alla oss farbröder här, men visst, det är lättare att köpa ett extra objektiv än att stiga upp kl 4 på morgonen för att fånga bättre ljus.Eller tvärtom. Det är jättelätt att köpa fräsig fotoutrustning, men inte särskilt lätt att byta ut sig själv.