Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den största myten

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det, har vi kommit in på myten att ett tunt glasfilter framför frontlinsen är rationellt motiverbart som skydd än?

Alltså. Är frontlinsen så känslig för putsduken att vi hellre bör sätta glas framför som vi putsar.
Och. Är frontlinsen så ömtålig mot pinnar och stötar att vi bör skydda den bakom ett glas.
Samt. Att ett extra filter framför linsen bidrar till att fukt och damm inte tränger in bakom frontlinsen.

För detta måste väl vara den absolut största myten de senaste 20 åren

Jag tror att man ska vara försiktig med att jämställa estetik med genusvetenskap. Det finns ett talesätt som säger att alla vetenskaper som innehåller ordet "vetenskap" inte är det. ;-)

Är historia en vetenskap? Du vet kanske att det finns flera etablerade inriktningar när det gäller det akademiska ämnet historia?
Det gjorde jag ju inte heller, jag bara tog ett annat exempel på att det finns akademiska ämnen som inte är vetenskaper.

Historia kan innehålla vetenskap, men är det (antagligen) inte generellt. Den här diskussionen har ju dock inget med ämnet att göra; alltså huruvida estetiska riktlinjer är "naturliga" eller kulturella. Som jag ser det är det helt uppenbart att merparten är kulturell. Det är ju bara att se hur formspråk, mode och design skiljer sig gravt inom olika kulturer.

Det gjorde jag ju inte heller, jag bara tog ett annat exempel på att det finns akademiska ämnen som inte är vetenskaper.

Historia kan innehålla vetenskap, men är det (antagligen) inte generellt. Den här diskussionen har ju dock inget med ämnet att göra; alltså huruvida estetiska riktlinjer är "naturliga" eller kulturella. Som jag ser det är det helt uppenbart att merparten är kulturell. Det är ju bara att se hur formspråk, mode och design skiljer sig gravt inom olika kulturer.
Det är alltså en myt att vi är ”fria i vårt skapande”. Vi styrs istället av genetiskt eller kulturellt baserade regler som avgränsar oss och lämnar in oss i en smal fålla.

alltså huruvida estetiska riktlinjer är "naturliga" eller kulturella. Som jag ser det är det helt uppenbart att merparten är kulturell. Det är ju bara att se hur formspråk, mode och design skiljer sig gravt inom olika kulturer.
Det finns säkert nån vetenskapare som har tagit reda på det. ;)

Hur är det, har vi kommit in på myten att ett tunt glasfilter framför frontlinsen är rationellt motiverbart som skydd än?

Alltså. Är frontlinsen så känslig för putsduken att vi hellre bör sätta glas framför som vi putsar.
Myt.
Och. Är frontlinsen så ömtålig mot pinnar och stötar att vi bör skydda den bakom ett glas.
Mestadels en myt.
Samt. Att ett extra filter framför linsen bidrar till att fukt och damm inte tränger in bakom frontlinsen.
Sant i vissa fall. (T.ex. en vidvinkelzoom från Canon där frontlinsen rör sig vid zoomning).

För detta måste väl vara den absolut största myten de senaste 20 åren

Myt för vissa, sanning för andra. Så är det. 😉

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar