Annons

Den nya tumnagelvisningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket snyggt. betydligt bättre än det gamla utseendet, det såg struligt och amatörmässigt ut,
Vore trevligt med fler bilder per sida, det ska vara enkelt att titta på foton.
Tänker på flickr tex.

Åter igen ska jag träda in som Negativa Nisse som jämnt ska klaga men detta är åter ett steg mot "appifieringen" av designen och jag tycker det går tvärs emot vad jag vill ha med min bildsida här. Varför kan man inte när man gör sådana här drastiska ändringar ge användaren möjlighet att välja vilken layout man vill ha?!

Nu är jag tvingad att ha vit bakgrund (vilket jag var emot när det infördes och tackade när jag fick alternativet att ha kvar det svarta) plus att samtliga rubriker försvinner och man måste hovra över bilden för att få fram det. Nej jag är EMOT denna layouten och vill väldigt gärna ha möjligheten att slå av det här för i mina ögon blir detta plottrigt och inte i linje med den "struktur" jag gärna har på en sida.

Edit; Dessutom gör denna nya visningen att vissa bilder blir betydligt mer framträdande i och med sin större storlek (Alltså, de som är i liggande format), jag tycker alla mina bilder är lika bra, vill att alla ska presenteras lika stort så att de tar lika mycket av betraktarens uppmärksamhet i anspråk.

TLDR - Tycker inte om, vill ha det som det var!

(Edit 2; Jag är dock glad att ni inte valde alternativet med det kvadratiska ursnittet som jag nu ser var på förslag för då hade jag gått APESHIT!!!)

Senast ändrad:
...och nu när jag satt och bläddrade bland mina bilder så dök följande fel upp. Den inringade raden är rejält beskuren både i överkant och underkant på bägge bilderna

Bilagor

• Fel på Fotosidan.jpg
    Fel på Fotosidan.jpg
    72.3 KB · Visningar: 71
L i t e bredare ram mellan varje bild skulle uppskattas. Allt för ofta flyter bilderna ihop, speciellt gäller detta naturbilder.

Jag tycker det ser helt okej ut inne på ens egen sida, i albumen (förutom nedersta raden, vilket jag kan förstå). Däremot så tycker jag det ser riktigt illa ut inne i bildpoolerna, där vill jag ha luft mellan bilderna. Som det blev nu så känner jag ingen lust att klicka på dem. Men det är bara min personliga åsikt.

Det är en konsekvens av att sista raden skall ligga kant i kant. Då kan det bli sådär.

Ursäkta, jag får bara se om jag har förstått detta rätt; "The powers that be" är alltså medvetna om detta problemet och beslutar åt användarna att det är acceptabelt att beskära deras bilder enkom av anledningen att följa en layoutmässig modefluga "för alla andra gör det ju"?!

Missförstå mig rätt, jag tycker Fotosidan är ett suveränt verktyg för fotografer och jag har använt mig av den i flera år. Därför vill jag säga att den grundläggande iden är bra och arbetet ni lägger ner på sidan är beundransvärt. Med det sagt anser jag dock att synen på "funktionell estetik och layout" mer och mer börjar likna hål i huvudet! Om ni brinner så för att följa vad "alla andra" gör så för all del, men tvinga inte på oss ett oöverskådligt och oestetiskt system bara för att det är modernt. Ge oss möjlighet att välja vår layout på samma sätt som vi får på våra portfoliosidor!

Ser man på Fotosidan som den community det är, tycker jag det är viktigare att det är ett enhetligt utseende i gallerierna, än att alla får välja precis hur de vill ha det (så man inte tror att man plötsligt hamnat på en annan sajt). Portfilo är annorlunda i och med att det är en tjänst man betalar för och där man kan visa upp sina bilder som man själv vill.

Det är dock min högst personliga uppfattning, så andra får förstås tycka annorlunda (och gör det) :)

"So long as we all look equally stupid, all is good"?

Enhetlighet får du ju likafullt med ramverk, rubriker, teckensnitt o.s.v. Tycker inte att det är ett riktigt korrekt argument, jag säger inte att du har fel, bara att det i mina öron känns som ett rättfärdigande av ett redan fattat beslut.

Vill jag ha en "bildtapet" av mina bilder är jag klart kapabel att göra det själv i bildbehandlingsprogram, jag vill ha ett galleri där varje bild representeras i sin egen rätt, inte som någon liten del i ett sammelsurium!

Måste den sista raden ligga kant i kant då? Jag har ett liknande system på mitt eget galleri, men behåller kanten ojämn för att bilderna ska behålla proportionerna. Värst ser det nästan ut om man tittar på en medlems bilder i Galleri FS. Om man bara har 2 bilder där ser det hur tokigt ut som helst.. :(

Se här: http://www.fotosidan.se/gallerifs/index.htm?authorID=193464

Bifogar hur änden på mitt galleri ser ut, mkt bättre om ni kan ha det så, min åsikt!

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    55.5 KB · Visningar: 33
Jo med få bilder (eller sista raden) blir det inte alltid helt perfekt så där får vi försöka hitta någon lösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar