Annons

Den Högre Skolan - flipp eller flopp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett juryförfarande är något även jag förespråkat förut. Tycker att idén är intressant och borde definitivt prövas. Men kanske inte i DHS utan i en egen grupp. Typ 'fotosidans favoriter' eller nåt sånt.
U

Som "lågprofilare" och snikmedlem här så brukar jag hålla mig utanför den här sortens politik. Här gör jag dock ett undantag.

För min egen del så tycker jag att tillräckligt många av bilderna som visas i DHS är tillräckligt bra för att inspirera eller i varje fall intressera. Och det är bra. Jag scannar regelmässigt av "nya kritikbilder" i jakt på just det här men finner alltför sällan guldkorn - tyvärr. Så jag tycker att den funktionen (Hr Elmfelt beskrev ju att den fanns med i grundavsikterna med att sätta upp DHS) är något så när uppfylld.

Sedan finns det naturligtvis andra vägar och säkert bättre vägar, men varför laga nåt som inte är trasigt? Mer allvarligt är kanske i så fall att det finns hela motivkategorier jag saknar. Var är natur- och landskapsfotografin, t.ex? Mycket svartvitt och naket är det.

Men sammanfattat: Jag tycker att DHS än så länge ger mig något positivt - och därmed är det bra.

Artificiell skrev:
Ett juryförfarande är något även jag förespråkat förut. Tycker att idén är intressant och borde definitivt prövas. Men kanske inte i DHS utan i en egen grupp. Typ 'fotosidans favoriter' eller nåt sånt.
U

Eller varför inte i en anonym pool som ältats ganska länge nu.

/Johan

Eller både 'fotosidans favoriter' med ett juryförfarande och 'anonympoolen'?

FS har ju utvecklats på ett bra sätt med olika gruppindelningar så varför inte komplettera med dessa?

Hejsan! Jag har under kvällen funderat lite på det inlägg som David Elmfeldt skrev i tråden 071025. Samtidigt har ytterligare några dagar förflutit igen som kanske skulle kunna ge indikationer på om något positivt håller på att hända med utvecklingen i DHS visavi naturfoto. Det lilla som händer är knappt märkbart enligt min uppfattning

David Elmfeldt skrev 071025 kl 19:02 följande i forumtråden Den Högre Skolan - flipp eller flopp?:
"För att bara klargöra varför vi skapade den gruppen så byggde den framförallt på det välanvända argumentet "alla bra fotografer lämnar FS" i kombination med att det inte gick att hitta ngn inspiration. Alla pooler var överfyllda med medelmåttiga bilder etc."

Ovanstående är förstås en grund till att göra förändringar och prova nya grepp på Fotosidan. Fast det är tråkigt att "ledningen" för Fotosidan missat att även flera naturfotografer har lämnat Fotosidan eller blivit allt mindre aktiva. De lägger inte upp nya bilder och kommentarfrekvensen från deras sida har sjunkit. Ett faktum som drabbar oss med naturinriktning som behöver hjälp och/eller inspiration. Så visst känns det viktigt med ökad möjlighet till inspiration. För alla inriktningar!

David Elmfeldt skrev 071025 kl 19:02 följande i forumtråden Den Högre Skolan - flipp eller flopp?:
"Så då tänkte vi - är det inte dags att skapa ett forum och ngt att sträva mot alla dessa duktiga fotografer som lämnar sidan!? Jo det gör vi."

Det här låter fortfarande jättebra. Jag kan inte annat än applådera tanken. Mer inspiration åt alla. Härligt! :)

"Vi tänkte att naturligtvis så måste vi bjuda in olika fotografer inom olika genrar så det blir en mysig mix. Men att få till den ultimata listan direkt trodde vi aldrig (jag menar hur skulle vi hitta en lista som 96000 medlemmar skriver under? F.ö så kikar man på K&B topp 100 lista så är kanske mixen rätt bra redan nu, sett till motivkategorierna!? Det är ju ca 85-90% sv/v porträtt och sen ngn naturfotograf på den listan)."

Om jag räknar väldigt hastigt både nu och för tid längre tillbaks, framstår det mellan tummen och pekfingret att det till nästan 50 % läggs upp motiv (i olika typer av pooler/grupper) med naturfotoinriktning på Fotosidan. Utgår man från dem som är aktiva och ger liv åt Fotosidan, kan jag inte förstå resonemanget att naturfotoinriktning ska vara så oförskämt dåligt representerad i Den Högre Skolan. Vad har en lista i Kamera och Bild med Fotosidan att göra? Handlar det inte om att försöka ge alla på Fotosidan inspiration inom respektive inriktning eller handlar det bara om att ge vissa grupper inspiration medan den största gruppen bara får vara med på nåder? Är det så att vi som är inriktade på naturfoto egentligen inte är en grupp som Fotosidan är intresserad av och därför ska/behöver inte fotografer från denna grupp lyftas fram oavsett om de har ett utmärkande drag av hög nivå, ambition, driv och kompetens? Det är ju den tolkningen som jag till sist hamnar i. Något annat kan jag inte utläsa av ditt inlägg och den ensidiga representation som Den Högre Skolan fortfarande har.

Vidare har jag i flertalet inlägg framfört att jag har inga invändningar emot vilka som finns med i Den Högre Skolan, men att något måste göras för att motverka den obalans som råder från start och även hur det fortsatt att utvecklas. Gruppen skickliga och renodlade naturfotografer är på tok för liten, baserat på hur aktiviteterna på Fotosidan är fördelade.

Och inte ger det nya påfundet, om hur inbjudningar ska ske, mig några större förhoppningar på ändring av detta efter att ha läst på DHS:s klotterplank följande rader:

Ulf Börjesson skrev 2007-10-18 kl 09:37 i Klotterplanket DHS:
"Hepp, nu är det ganska riktligt med naturbilder i DGS. Borde kanske stilla vissa belackare."

En försiktigt positiv signal ger dock följande inlägg som också återfinns i DHS:s klotterplank:

Alf Johansson skrev 2007-10-31 kl 23:50 i Klotterplanket DHS:
"Det finns ju flera riktigt duktiga naturfotografer här på FS. Ingen som lobbar för någon sådan? När det gäller röstningsförfarandet tycker jag det är ok, men tror att redaktören eller någon måste få ansvaret att se till att det inte blir för kraftig slagsida på medlemmarna. Det är lätt att prioritera sådana fotografer vars fotografi man själv är intresserad av."

Trevligt att någon i det illustra sällskapet börjar vakna till. Samtidigt bekräftar inlägget mina farhågor att bristen på utveckling avseende naturfoto troligen kommer att fortsätta på samma vis i sällskapet som det fram till dags dato gjort. I skrivande stund finns det tyvärr inget som talar emot detta.

Avslutningsvis vill jag deklarera att jag har inga som helst tankar på att jag personligen skulle ha tillräcklig utveckling i mitt fotograferande för att ta plats i DHS. Den som tror att mina inlägg handlar om avundsjuka eller missunnsamhet är helt ute och cyklar. Jag är tyvärr alltför väl medveten om mina brister vad gäller skicklighet och driv inom fotografering. Jag skriver detta rätt onödiga tillägg, men känner mig tvungen eftersom jag ibland har fått förvånas kraftfullt över hur somliga väljer att tolka det som skrivs.
/Nonno

lottawe skrev:
Du har sett att ytterligare en med naturfotoprofil kommit med i dhs nu va?
Samtidigt som hur många andra utan sådan profil kommit in?
Du behöver nog ta och räkna hur många som har naturprofil av totalt XX? Räkna sedan ut vilka procental vi talar om.

nonno skrev:
Samtidigt som hur många andra utan sådan profil kommit in?
Du behöver nog ta och räkna hur många som har naturprofil av totalt XX? Räkna sedan ut vilka procental vi talar om.
Jag? Jag har inga inbjudningar kvar, men båda jag bjöd in har laddat upp något och några motiv från natur. (Iaf om blad räknas.) Kanske jag rentav kommer att bidra sjäv med framöver.. Väldigt många av de som är med plåtar ju en och annan naturbild med. En gång plåtade jag t.o.m. en blåsippa;)

Jag har inget alls mot mer natur i dhs och tycker det var synd att naturfotograferna inte accepterat sina inbjudningar. Jag tycker att du bör ha i minnet när du beklagar antalet att flera faktiskt inbjudits..

lottawe skrev:
Jag? Jag har inga inbjudningar kvar, men båda jag bjöd in har laddat upp något och några motiv från natur. (Iaf om blad räknas.) Kanske jag rentav kommer att bidra sjäv med framöver.. Väldigt många av de som är med plåtar ju en och annan naturbild med. En gång plåtade jag t.o.m. en blåsippa;)

Jag har inget alls mot mer natur i dhs och tycker det var synd att naturfotograferna inte accepterat sina inbjudningar. Jag tycker att du bör ha i minnet när du beklagar antalet att flera faktiskt inbjudits..

Ja, du Lotta! Jag vet inte vad jag ska säga, men det är väl trevligt att du fotogarferat en blåsippa. Du kanske tycker att du är en renodlad naturfotograf efter det? Jag har faktiskt fotograferat en man som sitter i folkvimmlet på ett torg. Bilden är upplagd här på fotosidan - därmed är väl jag en fullfjädrad gatufotograf efter den tolkning som du verkar tillämpa?! Jippie!!! eller något... ;)

Din andra fråga/påstående har jag besvarat många gånger tidigare - men bara för dig - det kan inte finnas några problem som helst för t ex David E och co att bjud in mängder med naturfotografer i DHS för att fixa till obalansen. :))
/Nonno

Det är bra Nonno!

Om Lotta skall vara språkrör för DHS, så går det dom illa!
Att bara försvara kritik, leder ingen stans.....

En (1) blåsippa gör ingen sommar! Men en man i folkvrimmlet borde månne vara naken??

Re: Det är bra Nonno!

fujicanon skrev:
Om Lotta skall vara språkrör för DHS, så går det dom illa!
Att bara försvara kritik, leder ingen stans.....

En (1) blåsippa gör ingen sommar! Men en man i folkvrimmlet borde månne vara naken??

Äsch, han var fullt påklädd - men hela han var vitmålad från topp till tå. Det kanske duger det också? :))
/Nonno

Jag anser mig inte fullfjättrad på någonting och allra minst för att jag plåtat en blåsippa, men det jag menar är att faktiskt väldigt många i dhs plåtar natur också. Inte bara jag.

Jag tycker fö att snacket här om fördelningen är orättvist för att David tycks ha gjort allt för en jämn fördelning från start samt för att antalet med naturbilder inte är så extremlågt trots allt. Jag tycker nog faktiskt att skulden för att det inte är mer natur där bör läggas helt å naturfotograferna som inte gick in och bjöd in fler. Hade de gjort det hade nog ingen skillnad alls varit.

Lotta simmar ennu.....

..och skyller på.....vem då? Ju andra!
Har det inte slagit dej at naturisterna tycker DHS är ointeressant?

lottawe skrev:

Men Lotta, så här skrev du i början,

Jag citerar:
"Jag hoppas personligen inte att det ska bli överrepresenterade, för det har de altid varit på fotosidan annars och det finns en naturfotogrupp samt en biofotopool också. "

Ibland kanske man bör ställa sig frågan varför tackar en del nej, medan andra köper saker rakt av?

Som jag skrev i ett tidigare, - i några tidigare inlägg, så finns det jättemånga medlemmar som läser härinne, många naturfotografer bl.a - att då läsa inlägg som denna ovan, kan ju faktiskt få folk att känna, nä fy bubblan, bäst man håller sig undan från det sällskapet. Och någon vidare rättvis fördelning tycker jag knappast man kan påstå att det var!

Men å andra sidan, så tror jag inte så många bryr sig längre :eek:)

Re: Lotta simmar ennu.....

fujicanon skrev:

Har det inte slagit dej at naturisterna tycker DHS är ointeressant?
Erik menar du verkligen naturister?

Men om det vore det för alla naturfotoivrare hade väl diskussionen om fördelning aldrig uppstått?

(Nonno bryr sig uppenbart iaf..)

lottawe skrev:
Jag anser mig inte fullfjättrad på någonting och allra minst för att jag plåtat en blåsippa, men det jag menar är att faktiskt väldigt många i dhs plåtar natur också. Inte bara jag.

Jag tycker fö att snacket här om fördelningen är orättvist för att David tycks ha gjort allt för en jämn fördelning från start samt för att antalet med naturbilder inte är så extremlågt trots allt. Jag tycker nog faktiskt att skulden för att det inte är mer natur där bör läggas helt å naturfotograferna som inte gick in och bjöd in fler. Hade de gjort det hade nog ingen skillnad alls varit.

Jag efterlyser naturfotografer med tyngdpunkten på naturmotiv, men som också skulle kunna tänkas ha en eller annan sv/v-bild och kanske t o m någon konstfullt utfrätt bild? Jag kan faktiskt inte förstå vad det är i detta om renodlad naturfotograf som du inte kan ta till dig? De flesta andra verkar förstå vad jag menar - varför förmår inte du göra det?
Nu säger jag f ö god natt! Dröm om ljuvliga blåsippor!
/Nonno

Tammy du missade nog lite i inlägget du citerade?

Lotta skrev:
Jag har inget alls mot mer natur i dhs och tycker det var synd att naturfotograferna inte accepterat sina inbjudningar.

Jag lägger ner diskussionen nu iaf. Tycker att du Tammy bara verkar vara ute efter tjafs ändå och det kan du ta med någon annan.

lottawe skrev:
Tammy du missade nog lite i inlägget du citerade?

Jag lägger ner diskussionen nu iaf. Tycker att du Tammy bara verkar vara ute efter tjafs ändå och det kan du ta med någon annan.

Lotta - det citat som Tammy hänvisar till är något du skrev för länge sedan. Inte det du hänvisar till nu. Jag reagerade också på vad du skrev då.

God natt.

/Nonno

ANNONS