timeUnit
Aktiv medlem
clindh skrev:
För mig är det de som gått vidare i sin "utbildning", de som har ett extra driv, en extra hög ambition. Orden i en annan ordning då, "högskolan" - antyder det också människor som står över andra?
Tolkningar att ambition, driv och kompetens är likställt med att man hör till en grädda, att man står över andra - det tror jag är väldigt individuellt och får stå för en själv. Vi får väl byta namn på den gruppen då om det retar upp och leder till feltolkningar.
Jag tycker inte handlar inte om tolkning. De "kriterier" ni har ställt upp är exkluderande, namnet är exkluderande, och presentationen är exkluderande. Tack vare sin exklusivitet och namnet blir slutsatsen att detta är gräddan av FS fotografer.
Högskolan i Sverige, som faktiskt är meritokratisk, är en helt annan sak. Om du har kommit in på högskolan (urvalsprocess, öppenhet, etc) och läst ett antal ämnen och tagit en examen så står du, inom det ämnet/ämnena, över en person som inte kommit in på högskolan och tagit examen i ämnet. Eller hur?