lottawe skrev:
Jag tycker nog faktiskt att skulden för att det inte är mer natur där bör läggas helt å naturfotograferna som inte gick in och bjöd in fler.
Jag håller inte med om det.
Jag tror inte på att skuldbelägga överhuvudtaget, utan tror snarare på att fundera över vems ansvaret är [att göra något åt det], och hur man skall göra för att hitta rätt.
Om de tillfrågade naturfotograferna i anmärkningsvärt hög grad har valt att inte engagera sig så bör man rimligen fundera på vad det beror på, och vad man kan göra åt situtaionen. Att du har fotograferat en blåsippa en gång är knappast något som kommer att göra att Fotosidans mycket skickliga och drivna naturfotografer kommer att lockas till DHS.
David har deklarerat att skevheten ska fixas till och jag hoppas det blir så. Alla (?) vet att de bilder som ligger i DHS-poolen idag avviker rejält från det gängse inföldet av bilder till Fotosidan, men även om man jämför t.ex. med de bilder som fått mest kommentarer (nedan), och alltså i någon mån representerar vad Fotosidans medlemmar uppskattar och engageras av så är skevheten påfallande. Därmed inte sagt att naturfoto och -fotografer behöver
dominera i DHS naturligtvis!
Nu kanske det inte gör så mycket, eftersom FS har förkunnat att DHS
inte ska ses som det övre skiktet av Fotosidans medlemmar, och att gruppen dessutom är till mest för sin egen skull. Och det finns ju faktiskt flera olika pooler för Naturfoto, som är fint uppdelade på respektive undergenre. Anledningen till att jag ändå engagerar mig i DHS är att jag tror på iden att samla fotografer som har "ett utmärkande drag av hög nivå, ambition, driv och kompetens" - det skulle kunna vara en jättebra källa till inspiration och kunskap för mig som står en god bit längre ner på stegen. Sen är det inte så himla pjåkigt exakt vilka som ingår - det finns tillräckligt många guldkorn inom respektive genre att välja bland, och det kommer aldrig (och
ska aldrig) uppstå en konsensus om vilka som är de skickligaste skaparna.
Men som sagt - jag tror och hoppas att grabbarna FS kommer att fixa till det här! Jag tror på iden, och tycker dessutom att det vore mer juste mot de skickliga och aktiva fotografer som idag lägger in svartvita porträtt och gatufoto DHS, om dom fick tillhöra en vidare krets framstående fotografer och inte vara inlåsta i ett snävt fack.
Per
..och till sist alltså; vem kan gissa vilken halva som är DHS, och vilken halva som är bilder som engagerat och tilltalat fotografer på FS..?:
(hoppas det är ok att göra så?)