Givetvis behövs en samlingsplats för gräddan av bilderna som publicerats i Fs alla olika forum och grupper.
I seriösa sammanhang när det mest framstående materialet (t ex bilder eller texter) skall sållas fram ur en större mängd, görs detta ofta genom ett s k peer review-system. Det innebär att en oberoende expertgrupp skapas, och att det är denna grupp som avgör vilket material som håller måttet (utifrån ett antal definierade kriterier) .
När man från Fs ledningshåll inser att "de bra bilderna" behöver lyftas fram, varför låter man då inte ett gäng erkänt framgångsrika foto- och bildskapare regelbundet granska bildskörden på Fs, och samla de bästa på en bestämd plats? Denna samlingsplats för de bästa bilderna hade säkerligen fungerat som en viktig plattform för inspiration och diskussion för alla Fs medlemmar.
Denna granskningsgrupp med foto- och bildskapare behöver naturligtvis bytas ut med jämna mellanrum, och medlemmarna i den skall också givetvis i första hand INTE hämtas bland Fs medlemmar.
Granskningsgruppen skulle t ex kunna framrösta bilder inom olika kategorier, eller mer generellt kora veckans/månadens, eller årets bästa bilder. Bland flera andra positiva effekter skulle en oberoende granskningsgrupp tillföra prestige till Fs. Det vill säga, det skulle vara värt något om ens egen bild blev omnämnd av gruppen. Och så är inte fallet i nuläget.
Det finns flera strukturella brister i den grupp som samlats under det urfåniga namnet "Den Högre Skolan" (DHS). Systemet att medlemmar väljer andra medlemmar att tillhöra Den högre skolan, kommer oundvikligt leda till en uppfattad kvalitetsurvattning. Processen går inte att styra, och snart kommer flera av sällskapets egna medlemmar tycka att vissa fotografer inte platsar i sammanhanget. Och då kommer det uppstå ett nytt behov av en plats där det VERKLIGT bra bilderna samlas, varför då inte under sällskapsnamnet "Den HögeliHögHöga-Skolan" (DHHHS).
Tråkigt nog är ju fokus också just på fotografen, och inte på verket i DHS. Detta förhållande signalerar alltså att en given fotograf alltid skapar högtstående fotografier, eller att han eller hon alltid själv kan avgöra ifall verket platsar i DHS, och bara låter de bilder som verkligen håller hög kvalitet publiceras där.
Jag håller med de åsikter som framförts om att DHS mer liknar en klubb, än ett forum där kvalitetsbilden är i fokus. Och om man nu önskar skapa en (kompis-?) klubb så tycker även jag att man kan göra det utanför Fs hägn.
Noteras kan att det som defineras som "högt" i höga klubben inte har med sådana saker som "verkshöjd" att göra. Den höjden upplever jag f ö som ganska låg. När jag vill titta på fotografier i den högre skolan går jag inte till Fs, utan till sajter som t ex:
http://www.artphotogallery.org/02/index.html