ANNONS
Annons

Den Högre Skolan - flipp eller flopp?

Produkter
(logga in för att koppla)
cw-op skrev:

På andra håll bland DHS-arna har bilder varit en bristvara under en lång tid tyvärr? Man har inte "känt" för att ha bilder här. Man har inte "känt" för att inspirera andra. eller man har kanske rent av "städat"?
Exakt hur många rör detta sig om? Och gäller det bara kritikbilder eller har det X antalet du snackar om varit utan bilder även vad gäller andra möjligheter på fotosidan? ex. portfolio.

Tillägger att jag efter en snabb koll vill påstå att du tycks har fel redan där Janne om du räknar med portfolio som du nog bör, eller att du har en något udda uppfattning om vad "lång tid" är. Att det faktiskt inte är någon alls som matchar typen du talar om..

Jag tror det floppar, trots att det finns en del fina bilder där.

/Maverick
För att svara på trådens frågande rubrik.

Givetvis behövs en samlingsplats för gräddan av bilderna som publicerats i Fs alla olika forum och grupper.

I seriösa sammanhang när det mest framstående materialet (t ex bilder eller texter) skall sållas fram ur en större mängd, görs detta ofta genom ett s k peer review-system. Det innebär att en oberoende expertgrupp skapas, och att det är denna grupp som avgör vilket material som håller måttet (utifrån ett antal definierade kriterier) .

När man från Fs ledningshåll inser att "de bra bilderna" behöver lyftas fram, varför låter man då inte ett gäng erkänt framgångsrika foto- och bildskapare regelbundet granska bildskörden på Fs, och samla de bästa på en bestämd plats? Denna samlingsplats för de bästa bilderna hade säkerligen fungerat som en viktig plattform för inspiration och diskussion för alla Fs medlemmar.

Denna granskningsgrupp med foto- och bildskapare behöver naturligtvis bytas ut med jämna mellanrum, och medlemmarna i den skall också givetvis i första hand INTE hämtas bland Fs medlemmar.

Granskningsgruppen skulle t ex kunna framrösta bilder inom olika kategorier, eller mer generellt kora veckans/månadens, eller årets bästa bilder. Bland flera andra positiva effekter skulle en oberoende granskningsgrupp tillföra prestige till Fs. Det vill säga, det skulle vara värt något om ens egen bild blev omnämnd av gruppen. Och så är inte fallet i nuläget.

Det finns flera strukturella brister i den grupp som samlats under det urfåniga namnet "Den Högre Skolan" (DHS). Systemet att medlemmar väljer andra medlemmar att tillhöra Den högre skolan, kommer oundvikligt leda till en uppfattad kvalitetsurvattning. Processen går inte att styra, och snart kommer flera av sällskapets egna medlemmar tycka att vissa fotografer inte platsar i sammanhanget. Och då kommer det uppstå ett nytt behov av en plats där det VERKLIGT bra bilderna samlas, varför då inte under sällskapsnamnet "Den HögeliHögHöga-Skolan" (DHHHS).

Tråkigt nog är ju fokus också just på fotografen, och inte på verket i DHS. Detta förhållande signalerar alltså att en given fotograf alltid skapar högtstående fotografier, eller att han eller hon alltid själv kan avgöra ifall verket platsar i DHS, och bara låter de bilder som verkligen håller hög kvalitet publiceras där.

Jag håller med de åsikter som framförts om att DHS mer liknar en klubb, än ett forum där kvalitetsbilden är i fokus. Och om man nu önskar skapa en (kompis-?) klubb så tycker även jag att man kan göra det utanför Fs hägn.

Noteras kan att det som defineras som "högt" i höga klubben inte har med sådana saker som "verkshöjd" att göra. Den höjden upplever jag f ö som ganska låg. När jag vill titta på fotografier i den högre skolan går jag inte till Fs, utan till sajter som t ex: http://www.artphotogallery.org/02/index.html

Senast ändrad:
Vad jag kan utläsa av din kritik här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1024634#post1024634

så är det väl just DHS som du skulle vilja delta i eller eftersökte. Och tanken var att DHS skulle kunna vara det du eftersökte.

När jag letar inspiration så går jag till www.patagonia.com. Där är bilderna jag vill ta. Och Intressegruppen Action&Äventyr ger faktiskt en hel del smaksensationer i den riktningen. Vilka grupper har du testat att ladda upp i?

Hjompe skrev:
Noteras kan att det som defineras som "högt" i höga klubben inte har med sådana saker som "verkshöjd" att göra. Den höjden upplever jag f ö som ganska låg. När jag vill titta på fotografier i den högre skolan går jag inte till Fs, utan till sajter som t ex: http://www.artphotogallery.org/02/index.html

Ja, jämför man med några av de bästa fotograferna någonsin så är ju förstås fotosidan korpserie men frågan är ju hur relevant en sådan jämförelse är. :)

Nej, jag vill inte vara med i DHS. Och orsaken är just att fokus läggs på vem som fotograferat, eller skapat bilden, och inte på verket, dvs bilden. Tanken är säkerligen mycket god, men strukturen gillar jag inte alls.

Däremot hade jag blivit mycket glad och smickrad om en dylik expertgrupp hade valt ut en av mina bilder som framstående i någon bemärkelse. Ett sådant system hade jag tyckt varit mycket stimulerande.

Jag är inte med i någon grupp alls på Fs, har funderat på Konstfoto-gruppen. Men, har lite svårt att engagera mig i Fs.

Hej David

Jo, en jämförelse kan nog ha sitt värde. När man söker inspiration så vill man väl jag sikta på stjärnorna, snarare än trädtopparna?

Hjompe skrev:
Hej David

Jo, en jämförelse kan nog ha sitt värde. När man söker inspiration så vill man väl jag sikta på stjärnorna, snarare än trädtopparna?

Visst, jag kollar också på bilder av dessa mästare men nämn ett foto-community som kommer upp till nivån med fotografer som Salgado, Arbus, Meyerowitz m.fl? Med den jämförelsen så kan det väl rimligtvis inte finnas något som lever upp till den nivån du efterfrågar? En sån jämförelse kan ju endast uppfattas som pretentiös.

Jag har lurat på DHS ett tag nu, och jag håller med flera tidigare talare, bl a Jan Buse.

Problemet med DHS, som jag uppfattar sällskapet, är att det är fotograforienterat. Det borde vara bildorienterat. Att det dessutom är godtyckligt, det finns ingen ansökningsprocess eller liknande, gör att dess relevans och legitimitet är låg.

Jag kan tänka mig att man har ett sällskap som väljer ut bilder, antingen genom att de är inskickade av en av FS medlemmar till DHS, eller att de är utvalda direkt av en DHS-medlem, och dessa bilder går igenom en snabb röstningsprocess. Godkäns de av en majoritet DHS-medlemmar hamnar de i DHS-poolen. Givetvis ska den fotografen som tagit bilden ha vetorätt.

Om man tittar på innehållet i DHS idag finns där en spretig skara bilder. Flera av bilderna är LÅNGT ifrån nån högre skola. Det urholkar begreppet och tar ner hela idén upplever jag.

Sen är jag osäker på om medlemmarna i DHS är med på att motta den kritik som automatiskt blir relevant när man publicerar en bild i DHS-poolen.

Observera att gruppen DHS primärt är till för dess medlemmar, vi startade den för att ge de som kommit en bra bit på väg ett eget "rum" att mötas i, likväl som de med specifika intressen fått intressegrupper nu. Något som efterfrågats.

DHS skall inte ses som "gräddan" av FS-fotografer; speciellt inte med det inbjudningsförfarande gruppen har. Långt ifrån alla duktiga är med och inte heller har alla inbjudna valt att vara med.

Så se inte DHS som något mer än en grupp duktig fotografer, som själva väljer ut vilka som skall vara med. David kickstartade gruppen med några inbjudningar, men nu lever den ett eget liv. Se DHS som en sajt i sajten, ungefär som de bloggar och mindre fotosajter som finns och som väljer in vilka som får visa bilder där.

Som en bieffekt får DHS gärna bli ett till ställe för andra att se många intressanta bilder och läsa kommentarer om dem - men målet är alltså inte detta. Jämför med tex BioFoto som är till för deras medlemmar, men ändå en grupp där alla kan se fina naturbilder.

Men - vi lyssnar och har idéer för att få fram fler urval av bra bilder; dels genom sökningar bland Favoriter (redan nu kan ni söka fram Favoritmarkerade bilder) och varianter på topplistor, dels genom en "granskad pool" som föreslås här - där ett antal personer granskar inlagda bilder innan de syns. Så det kommer, jag behöver bara koda "lite"...

Jag tror faktiskt att det ska vara fotograforienterat. Ska det vara bildorienterat så blir det nog rätt mainstream bara.

Det är enskilda fotografer som med eget huvud kan driva fotografin framåt när de vet att deras plats är tryggad. Annars kommer merparten bara vara anpassat utefter vad en bred publik vill ha.

Problemen som jag ser det är flera. Dels att folk väljs in okontrollerat från godtyckliga andra fotografer. Som då antingen sett en eller flera bilder på FS och tycker att de är fina. Fast det säger inget om fotografen. Christer Strömholm lär ha sagt att vem som helst kan ta en vacker bild. Tar man många bilder så blir det flera fina bilder.

För mig som numera mest jobbar bildjournalistiskt så finns det väldigt få bilder i DHS som lever upp till mina förväntningar om högre bildskolor.

För mig är en högre skola de fotografer som testar nya vägar och som har ett syfte med sina bilder. Inte ytliga kopior av kända mästarfotografer.

Problem enligt ovan leder till att andra bara kommer se DHS som ytterligare en klubb för inbördes beundran och i stora drag bojkotta den. Jag såg på deras sida att de undrade varför ingen kommenterade dem. Men vem skulle vilja gör det? Dels för att de genom sin grupptillhörighet redan blivit utpekade som att de vet vad de gör och varför ska en amatör lägga sig i då? Det andra för att vad gör gruppen för amatörerna? Jag tror de flesta vill ha ett utbyte av en sån här sajt eller grupp. Känner man att man inte får det så engagerar man sig inte, åtminstone inte jag och jag tror inte att jag är så olik andra. Det räcker inte med att man skulle vara nått slags utpekad inperationskälla.

Man har skapat en situation där folk inte kan prata om bilder på jämlika villkor. Den ena är utvald att representera god fotografi och den andra står under det.

Det är väl lite till orsakerna varför jag tror att detta kommer att floppa.

Mvh
Maverick
Fast det är bra att FS försöker hitta på saker för att förändra. Fast jag är en jäkligt pessimistisk jävel... :O)

clindh skrev:
Observera att gruppen DHS primärt är till för dess medlemmar, vi startade den för att ge de som kommit en bra bit på väg ett eget "rum" att mötas i, likväl som de med specifika intressen fått intressegrupper nu. Något som efterfrågats.

DHS skall inte ses som "gräddan" av FS-fotografer; speciellt inte med det inbjudningsförfarande gruppen har. Långt ifrån alla duktiga är med och inte heller har alla inbjudna valt att vara med.

Så se inte DHS som något mer än en grupp duktig fotografer, som själva väljer ut vilka som skall vara med. David kickstartade gruppen med några inbjudningar, men nu lever den ett eget liv. Se DHS som en sajt i sajten, ungefär som de bloggar och mindre fotosajter som finns och som väljer in vilka som får visa bilder där.

Ok, men tycker ni att denna information framgår överhuvudtaget i presentationen eller i namnet Den Högre Skolan? Det tycker inte jag, och knappast någon annan med huvudet på skaft heller. Ni har kommunicerat att det är gräddan, de bästa, de med extra driv och kompetens -– Den Högre Skolan.

timeUnit skrev:
Ni har kommunicerat att det är gräddan, de bästa, de med extra driv och kompetens -– Den Högre Skolan.
Nu lade du in några fler ord än det står. Såhär lyder beskrivningen:
Detta är ett sällskap av Fotosidan.se medlemmar som har ett utmärkande drag av hög nivå, ambition, driv och kompetens. De första medlemmarna är utvalda av Fotosidan.se redaktion och sen kan varje medlem välja att bjuda in en ny medlem.

Ingenstans står att det är "toppen", de allra bästa, någon slags grädda - dock framgår det vilka kriterier som skall gälla för medlemmarna i gruppen.

Vad betyder orden "den högre skolan" för dig? Kan du tolka det på något annat sätt än att det är gräddan, de som nått högre, de som står över, som tillhör denna högre skola? Med det namnet och den beskrivningen har ni kommunicerat att detta är gräddan av FS. Anser jag. Jag tror ni ska acceptera att det är så det uppfattas, därav denna diskussion.

Om det inte var er ambition, så har ni förmodligen misslyckats, eller?

Personligen, kan jag tycka att det är mycket intressant med ett sätt att välja ut bilder, och kanske fotografer, som har det där lilla extra. Men det sättet det görs på och det sättet ni kommunicerar "sällskapet" på tycker jag är helt fel.

timeUnit skrev:
Vad betyder orden "den högre skolan" för dig?
För mig är det de som gått vidare i sin "utbildning", de som har ett extra driv, en extra hög ambition. Orden i en annan ordning då, "högskolan" - antyder det också människor som står över andra?

Tolkningar att ambition, driv och kompetens är likställt med att man hör till en grädda, att man står över andra - det tror jag är väldigt individuellt och får stå för en själv. Vi får väl byta namn på den gruppen då om det retar upp och leder till feltolkningar.

Om man kollar in de ställen där Höga Klubben diskuteras, kan man upptäcka att vissa av dess egna medlemmar uttrycker sig i termer av att det behövs en plats att samla "de bättre bilderna". Det verkar m a o inte råda konsensus ens bland sällskapets medlemmar vad poängen är med gruppen.

Om Fs stödjer klubbildning, kan man ju tänka sig många mer eller mindre exklusiva sällskap, och vi kan ju då alla förvänta oss att få hålla till på Fs domäner. Ok?

Oj, oj ! Att jämföra Den Högre Skolan med Fine Art Photography (http://www.masters-of-fine-art-photography.com/02/index.html) kan alltså "endast uppfattas som pretentiös". Vem är prentatiös? Jag för att jag hellre hämtar inspiration från de bästa? Eller, ett gäng ur gärsgårdsserien som väljer att kalla sig för Den Högre Skolan?

Senast ändrad:
clindh skrev:
Vi får väl byta namn på den gruppen då om det retar upp och leder till feltolkningar.

Nej för ¤"%¤%", gör inte det. Det här gnället kommer fortsätta vad än ni kallar den.

Skrev följande för en tid sedan angående DHS's tillkomst:

"Ja, allt-åt-alla-gänget lär skära tänder i dessa dagar"

Jag tror det är dags för ett tillägg och det är att de som inte kom med på dhs-tåget gnisslar också ganska bra :)

/Johan

Hjompe skrev:
Oj, oj ! Att jämföra Den Högre Skolan med Fine Art Photography (http://www.masters-of-fine-art-photography.com/02/index.html) kan alltså "endast uppfattas som pretentiös". Vem är prentatiös? Jag för att jag hellre hämtar inspiration från de bästa? Eller, ett gäng ur gärsgårdsserien som väljer att kalla sig för Den Högre Skolan?

Jag må tillhöra gärsgårdsserien men jag tycker likväl att det är pretentiöst att jämföra en bildpool på ett community som fotosidan med några av världens bästa fotografer någonsin. För övrigt tycker jag att några av de mest högljudda kritikerna av kvalitet inte har så mycket själva att komma med varken bild- som kritikmässigt.

Ett community som fotosidan kommer aldrig att i sin helhet behaga alla smaker och inriktningar och i detta har jag sett den senare tidens uppdelning i intressepooler som positiv. Fotosidan har behövt detta tycker jag eftersom jag och flera med mig har upplevt en tilltagande likriktning.

Det mest positiva med DHS är dock de reaktioner som uppkommit där en del anser att fotograferna som valt att gå med "anser sig för mer än andra". Andra att de tillhör "gärsgårdsserien" och jämför med historiens största fotografer. Måste man ta allt på så jävla stort allvar alltid, frågar jag mig?

hansen2 skrev:
Nej för ¤"%¤%", gör inte det. Det här gnället kommer fortsätta vad än ni kallar den.

Skrev följande för en tid sedan angående DHS's tillkomst:

"Ja, allt-åt-alla-gänget lär skära tänder i dessa dagar"

Jag tror det är dags för ett tillägg och det är att de som inte kom med på dhs-tåget gnisslar också ganska bra :)

/Johan
Där tror jag att du är oerhört fel ute - så fel att man knappt kan tro att det är möjligt. :)

Det är inte de som inte kom med som gnäller, utan det är i stor omfattning vi som sett fram emot en grupp att inspireras av - en grupp där kriterierna är "ett utmärkande drag av hög nivå, ambition, driv och kompetens" oavsett fotografisk inriktning.

Jag kan bara konstatera att det är synd att läsförståelsen haltar så skrämmande hos somliga.

/Nonno

ANNONS