Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Högre Skolan - flipp eller flopp?

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Jag skulle hellre formulera det såsom:

"..många börjar fota naturmotiv, en liten klick utvecklar sedan på sikt "hög nivå, ambition, driv och kompetens" och..."

... tar naturfotografin till en högre nivå bortom den vardagliga naturfotografin.

/Johan

Exakt! Och det är de naturfotoraferna vi hoppas på att få se i DHS!

Per

Per skrev:
Exakt! Och det är de naturfotoraferna vi hoppas på att få se i DHS!

Per

Håller med och jag föreslog t ex Stina Deurell men hon hade inte tid.

Men jag välkomnar verkligen riktigt duktiga och inspirerande naturfotografer i DHS!

Och jag bjöd in Erik Malm i morse när vi fått fler inbjudningar att använda, så han har också fått en inbjudan under dagen.

(Min lista på bra naturfotografer här skulle dock se annorlunda ut än listan ovan. Bl.a så är några viktiga namn glömda tycker jag.)

Senast ändrad:
dJb skrev:
Nja.. man ska väl inte dra för stora växlar på just det. Att jag plockade bort bilden var nog mer en stundens ingivelse. Jag var på lite dåligt humör av andra orsaker hehe

Men samtidigt så får jag känslan att en bild som inte får nån respons inte riktigt lever upp till mina egna förväntningar så det är ju en kritik i sig.

När det gäller DHS så skulle jag gärna se att kritiken som kommer fram i de här trådarna också hamnar som bildkritik. Det har talats om gärsgårdsfotografer och Cartier-Bresson-copy-cats. Rätt hårda ord egentligen vilket är helt okej utifrån tanken med DHS. De som har valt att tacka ja bör tåla verkligt svidande kritik och därför tycker jag alla hugade kritiker bör ta tillfället i akt och sätta igång och såga. ;)

/David, som är hyfsat mosig efter nästan ett dygn på tåg i sittplats och med kattbur.

Ja, kanske har du rätt David ang att en bild som inte får någon respons?!

Ja, ang kritik på bilderna som tagits upp flertal ggr i dessa trådar i forumen, för det har ju trots allt vart många trådar ang det här med dålig kritik, dålig kvalité på kommentarerna m.m.

Så kan jag konstatera nu iaf att den har iaf inte förändrats inom DHS, och ej heller medlemmarna emellan, kan vara någon där som sticker ut, men dom är få. Annars låter det som det alltid låtit på FS :eek:) Lite underligt trots allt..!

Själv anser jag att var och en måste få kommentera just så som den känner.

Och nog tusan tycker jag som du att man får nog allt tåla svidande kritik i DHS, om den är befogad först och främst, vilket ingen egentligen kan vara rätt man att säga,- då vi aldrig ens vet vad fotografen ville uppnå, utan vi kan bara gissa oss till det.

Men bilder för mig som ska ligga i den högre skolan, dom ska tycker jag hålla en högre klass -iaf när jag jag läser alla kriterier. Eller jag förväntar mig att här finns det finfina bilder, för dessa är inbjudna för att dom uppfyller kriterierna.

Kanske är det dumt att förvänta sig det? Vad säger du David?

Man vill se bilder som sätter sig, bilder som berör, omskakar en, ruskar tag och fångar betraktaren, jag vill minnas de bilder jag ser där, åtminstone ha en önskan att jag fångas så totalt av en bild att jag aldrig, aldrig någonsin glömmer den.

Bara min personliga åsikt och kanske blir det så småningom, finns ju en del sköna där redan :eek:)

Mvh Tammy

dJb skrev:

...När det gäller DHS så skulle jag gärna se att kritiken som kommer fram i de här trådarna också hamnar som bildkritik. Det har talats om gärsgårdsfotografer och Cartier-Bresson-copy-cats. Rätt hårda ord egentligen vilket är helt okej utifrån tanken med DHS. De som har valt att tacka ja bör tåla verkligt svidande kritik och därför tycker jag alla hugade kritiker bör ta tillfället i akt och sätta igång och såga. ;)
...

Ok - jag har gett lite hård och i mitt tycke motivedrad kritik i DHS, bla den här bilden:
http://www.fotosidan.se/pools/view/5155/1039384.htm
Och fått (fortfarande i mitt tycke) helt "oseriösa" svar. Vad göra? Se DHS-medlemmarna som oförmögna till självkritik? För fotografen ifråga är ingen "kompis" som halkat in på ett bananskal utan inbjuden av redaktören själv - altså måste han anses representera DHS "anda" och målsättning. Eller???

Och så finns det bilder som får inga eller kommentarer, som denna:
http://www.fotosidan.se/pools/view/5155/1154086.htm?_q=1
En bild som verkligen skulle behöva lite konstruktiv kritik. För jag som van "beställare" ser faktiskt en hel del brister - gör inte ni det?

Och så finns ju följande kännsla:
att om jag kritiserar bilderna i DHS för hårt så lär jag ju inte bli invald om jag till äventyrs skulle komma på förslag.

Så snälla David B mfl - säg mig att jag har fel!!!
/johan e

Senast ändrad:
CreativeMind skrev:
Så snälla David B mfl - säg mig att jag har fel!!!
/johan e
Du har fel:)
Eller, jag kan bara snacka för mig själv, men mina skulle du iaf vara välkommen att såga, nutida som framtida. Personligen skulle jag inte dra mig för att föreslå inbjudan av en bra fotograf om än den gett lite vass men uppriktig kritik.

(men jag har inte läst under bilden du länkade så svaret är helt generellt.)

Som superamatör vad gäller foto håller jag med Per, bilder måste beröra för att ha värde.

Pretentiösa, grådaskiga kompositionsstudier är ointressanta om de inte mer eller mindre omedelbart fångar betraktarens öga.

En bra bild stannar man automatiskt upp inför och studerar med glädje, nyfikenhet och stor noggrannhet helhet och detaljer. Sen minns man bilden länge.

I DHS är det bara ett liten, liten minoritet av alla bilder som har något värde för mig.

/BC - semesterfotograf

pareli skrev:
Den subjektiva kritikens dom är hård. :-]
Finns inget intresse, finns inget liv.

Jag blir en smula förfärad när jag tittar på DHS. Det mesta jag ser är tråkigt grådaskiga svartvita bilder, uppblandade med någon enstaka färgbild, och av snapshot-karaktär. Tyvärr så inspireras jag inte, utan jag börjar snarare fundera över om jag har dålig bildsmak. Å andra sidan så brukar jag gilla en hel del andra bilder som får positiv kritik. Det verkar helt enkelt som om jag har för mainstream smak vad gäller bilder. Jag saknar tex bilder från Stellan Karlssson, Anders Skoglund har också tagit en del riktigt bra bilder, Ola Damberg har några riktiga guldkorn, Per Vallentin (fast han är med, men utan foton), Fred Strömme, Eva Blixman m.fl.

Jaja, jag behöver kanske inte oroas. Med 20st inbjudningar per ny medlem så finns risk att DHS kommer att växa exponentiellt så mina favoriter hamnar nog där till slut ändå.

Vad jag menar är, som jag sagt innan, skaffa en bildpool med portvakt i form av en anonym jury, som byts med jämna mellanrum, som bedömer anonyma bilder och där kritikgivningen initialt ges till anonyma bilder. Den behöver inte ersätta DHS utan kan vara ett komplement. Om det nu finns människor som orkar ställa upp som jury, kan det vara något att fundera över.

/erik

Dels ska det vara bara nya bilder, dels ska det vara de bästa och så ska det vara mängd? (Enligt dessa trådar.) Och att klaga på bilderna i här forumet lockar ju många, men det bästa tror jag vore om ni ändå gick in dit (åtminstone också) och kommenterade bilderna det gäller. Då slipper alla 60 fundera på om det är deras bilder det snackas om och ni själva får tillfälle att tänka lite runt bilderna ni skriver till. Och kanske ni rentav upptäcker något positivt på den vägen då?

epep skrev:
.
.

Jag blir en smula förfärad när jag tittar på DHS. Det mesta jag ser är tråkigt grådaskiga svartvita bilder, uppblandade med någon enstaka färgbild, och av snapshot-karaktär. .
.
.
/erik

Jo det är väl ungefär så jag själv har beskrivit mina intryck från bilderna i gruppen. Jag tror inte att DHS är en grupp med fotografer som har "populärfoto" som inriktning. Men detta kanske inte heller är tanken.... Det jag saknar är stämningsfulla bilder, gladbilder och bilder som "strålar". Utbudet nu känns rätt vemodigt och dystert. Visst, foto kan va konst o konst kan va foto. Men var är alla mästeverk av mer "naturlig" art? Inte en vacker naturbild kan jag skåda tex. Knapast någon leenede människa (jo en snapshot...). Var finns det vackra, var finns skönheten??

För egen del tycker jag det överlag är fina bilder men ganska likriktat med mycket gatufoto, porträtt och svart/vitt. Saknar t ex duktiga reklamfotografer i DHS.

/Mikael

lottawe skrev:
Dels ska det vara bara nya bilder, dels ska det vara de bästa och så ska det vara mängd? (Enligt dessa trådar.) Och att klaga på bilderna i här forumet lockar ju många, men det bästa tror jag vore om ni ändå gick in dit (åtminstone också) och kommenterade bilderna det gäller. Då slipper alla 60 fundera på om det är deras bilder det snackas om och ni själva får tillfälle att tänka lite runt bilderna ni skriver till. Och kanske ni rentav upptäcker något positivt på den vägen då?

Dels så väljer jag gärna mitt eget urval i vilka bilder jag vill kommentera. Dels så finns det andra som antagligen behöver hjälpen bättre. Ytterligare så är jag med i två andra grupper så rimligtvis så borde jag väl kommentera där först? Som jag redan skrivit så tror jag detta effektivt har sett till att grupperna lär få kommentera varandra och i de mer specialinriktade grupperna kan det till och med vara bra.

Tror inte DHS kan vänta sig nån större tillströmning av kommentarer som jag redan redogjort för. DHS får nog axla ansvaret de gör anspråk på själva.

/Maverick

Min subjektiva åsikt är att den högre skolan nivå är skrattretande låg. Jag är helt för elitism och att folk ska få visa att de är bättre än oss andra men det blir bara löjligt när man inte levererar varan.

ANNONS