Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag avstår nästa omgång. Jag känner att jag har för mycket att stå i för att hinna med, men jag skall jobba för att få till min bild i denna omgång i helgen.
 
Tobias Jansson
Leif Eliasson
Ove Lundqvist [FM]
Kenneth Eriksson/BF
Elisabeth Gustafson/BF
Niels Jörgensen
Anders Wikström [FM] (mycket uppmutrad idag)
 
Tobias Jansson
Leif Eliasson
Ove Lundqvist [FM]
Kenneth Eriksson/BF
Elisabeth Gustafson/BF
Niels Jörgensen
Anders Wikström [FM]
Anna Hallin
 
Jag ska försöka övertala mig själv att inte vara med i nästa omgång för jag hinner egentligen inte - men det är inte säkert att jag är tillräckligt övertygande för att jag ska gå på det... Det är ju kul!
 
Tobias Jansson
Leif Eliasson
Ove Lundqvist [FM]
Kenneth Eriksson/BF
Elisabeth Gustafson/BF
Niels Jörgensen
Anders Wikström [FM]
Anna Hallin
Tomas Engström
 
Tobias Jansson
Leif Eliasson
Ove Lundqvist [FM]
Kenneth Eriksson/BF
Elisabeth Gustafson/BF
Niels Jörgensen
Anders Wikström [FM]
Anna Hallin
Tomas Engström
Cecilia Bergman
 
Tobias Jansson
Leif Eliasson
Ove Lundqvist [FM]
Kenneth Eriksson/BF
Elisabeth Gustafson/BF
Niels Jörgensen
Anders Wikström [FM]
Anna Hallin
Tomas Engström
Cecilia Bergman
Ulrika Nilsson
 
Ulrika73 skrev:
Tobias Jansson
Leif Eliasson
Ove Lundqvist [FM]
Kenneth Eriksson/BF
Elisabeth Gustafson/BF
Niels Jörgensen
Anders Wikström [FM]
Anna Hallin
Tomas Engström
Cecilia Bergman
Ulrika Nilsson

Kul med så mycket intresse. Jag vet att det är fler som läser denna tråd än som deltager - det är öppet för alla här :)
 
jkene skrev:
Kul med så mycket intresse. Jag vet att det är fler som läser denna tråd än som deltager - det är öppet för alla här :)
Det unika med det här konceptet är att man får utveckla flera saker i ett uppdrag.

1. Att utveckla sitt sätt att se på bilder och analysera budskap, djup känsla, form, tillvägagångsätt etc.
2. Att sätta ord på de känslor/uppfattningar man får för en bild och formulera det till en analys för tredje person.
3. Tolka en analys och sätta igång ett kreativt tankearbete.
4. Försöka att återskapa den bild man har i sitt innre till ett fotografi. Bara det kan innebära att man måste lösa praktiska frågor, vänta på ljus etc. Man kanke har flera bildideér som kan fungera som back-up om vissa saker inte går att genomföra.
5. Att sedan se om andra uppfattar ens tolkning korrekt och överensstämmande med analysen.

Sedan är det ju riktigt kul också, och det är nog den största anledningen till att haka på.

mvh/Ove
 
Tobias Jansson
Leif Eliasson
Ove Lundqvist [FM]
Kenneth Eriksson/BF
Elisabeth Gustafson/BF
Niels Jörgensen
Anders Wikström [FM]
Anna Hallin
Tomas Engström
Cecilia Bergman
Ulrika Nilsson
Annelie Worgard
 
Tack för uppmuntrande ord, de värmde!
Skönt att vara på benen igen.
Har tillbringat en stund bland era alster.
Tycker alla har gjort väldigt bra tolkningar.
Imponerande.

Har hittat mitt objekt, inte drömobjektet med man får göra som Kajsa Warg och taga vad man haver.
Har ett förslag klart men drar på det i hopp om
att både få sol och dramatisk himmel :)

Nu ska jag fortsätta med Tomas och Ulrikas bilder.

Credit till Kennet för ett lysande initiativ!
Det här är svettplågande, demonframkallande men framför allt superroligt
 
Mitt bidrag till ligger nu här:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/799623.htm

Det ska försöka visa:
"Mitt första intryck av bilden är ett direkt obehag. Med tiden jag tittar går känslan över i ett lugn, som ändå rymmer en viss spänning. Ljuset i bilden drar i mig, samtidigt som det skrämmer mig. Kanske ändå tryggast att stanna kvar här?"

Jag vill tillägga att detta motiv inte var mitt förstahandsval, det hade en riktig orm som låg och solade och sov på en häll varit, men i brist på ormar och hällar så... Hoppas du inte skrattar för mycket nu, Anna H :)
 
Fyndigt!

od_foto skrev:
Mitt bidrag till ligger nu här:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/799623.htm

Det ska försöka visa:
"Mitt första intryck av bilden är ett direkt obehag. Med tiden jag tittar går känslan över i ett lugn, som ändå rymmer en viss spänning. Ljuset i bilden drar i mig, samtidigt som det skrämmer mig. Kanske ändå tryggast att stanna kvar här?"

Jag vill tillägga att detta motiv inte var mitt förstahandsval, det hade en riktig orm som låg och solade och sov på en häll varit, men i brist på ormar och hällar så... Hoppas du inte skrattar för mycket nu, Anna H :)

Ditt förstaalternativ låter klockrent. Passar ju oerhört väl in med texten.
Ge inte upp: Ut med en lång elkabel och ansikts-solarie. Kanske ormen dyker upp :)

Skall försöka recensera din bild ikväll när jag kan se den på en vettig bildskärm. Skärmen på jobbet är under all kritik.

/AnWi
 
Men bilden i sig är nog inget vidare, rent fotomässigt, det var tok-platt ljus... UTan det var själva temat som jag försökte fånga. Är jättenyfiken på vad det egentligen var, på den första bilden.
 
od_foto skrev:
Men bilden i sig är nog inget vidare, rent fotomässigt, det var tok-platt ljus... UTan det var själva temat som jag försökte fånga. Är jättenyfiken på vad det egentligen var, på den första bilden.

Titta på illustrativa bilder i dagspressen, de som skall illustrera en artikel. De fotona är oftast under all kritik, du visar i alla fall att man kan komponera rätt även om det rådande ljuset inte är det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.