Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
anwo skrev:
Kul att höra lite statusrapporter.
Själv ligger jag för ankar i feber och förkylning....
Men det är ju en hel vecka kvar :D

Jag behöver en sorgsen förmedlare men med hopp. Jag kan kan få plåta dig och din nässprej?

Krya på dig!
 
Godmorgon. Själv är man pigg som en lärka, nyss hemkommen från Kvismaren. Stack iväg 05:00 då det fortfarande var mörkt ute. En del bra bilder blev det (tror jag, sitter precis och tankar ur).
Men du får krya på dig Annelie,

mvh/Ove
 
Ja, jag har också väderproblem... Har försökt få till det ett par gånger - men kommit hem med bilder som inte håller måttet. Färgexplosion, natur och mänsklig påverkan ger en del associationer - allra mest till höstfärger - men de är inte på gång på länge än här, så det måste bli något annat. På fredag åker jag till London, så jag måste vara klar innan dess!
/Christina
 
Finn dig några lönnar - här i Danmark börjar de få höstfärger nu. Kan inte tänka mig att Sverige ligger efter :)
 
Det är badväder i Malmö också, men några av lövträden har ändå börjat skifta färg. Men inte några ordentliga färgkaskader förstås : )
 
Tack för det

Jag upptäckte tråden just nu och deltar inte (för närvarande) i övningen. Jag vill bara uttrycka min beundran för idén i sig och initiativtagaren. Övningen innehåller mycket mer än bildtolkning. Den omfattar och berör egentligen fundamenten för kommunikationen människor emellan. Varseblivning, hur vi klassificerar sinnesintryck, synintryck och ny information samt hur vi tolkar dessa genom analogier och skapar oss en bild av hur omvärlden ser ut och därmed vår "verklighet". Vår socialt konstruerade verklighet. Har en gång i tiden sysslat med kunskapssociologi och den här idén fick mig att studsa till och börja fundera. Övningen visar att fotografering är mycket mer än att plåta. Tack för det. Jag kommer med stort intresse att följa vad som händer här.
Mvh Nikolaos
 
Annelie och Niels, tack för era kommentarer. Kul att det föll i god jord. Å du Annelie, jag är rätt nyfíken på att se den bild du analyserat. Jag har en känsla av att jag är långt ifrån närheten av den, men det är kanske så det ska vara ;0))

mvh/Ove
 
Re: Tack för det

ntz skrev:
Jag upptäckte tråden just nu och deltar inte (för närvarande) i övningen. Jag vill bara uttrycka min beundran för idén i sig och initiativtagaren. Övningen innehåller mycket mer än bildtolkning. Den omfattar och berör egentligen fundamenten för kommunikationen människor emellan. Varseblivning, hur vi klassificerar sinnesintryck, synintryck och ny information samt hur vi tolkar dessa genom analogier och skapar oss en bild av hur omvärlden ser ut och därmed vår "verklighet". Vår socialt konstruerade verklighet. Har en gång i tiden sysslat med kunskapssociologi och den här idén fick mig att studsa till och börja fundera. Övningen visar att fotografering är mycket mer än att plåta. Tack för det. Jag kommer med stort intresse att följa vad som händer här.
Mvh Nikolaos

Oj, nu börjar sociologerna studera oss också :)

Intressanta synpunkter Nikolaos. Vi hoppas att du hoppar på tåget till nästa start så kan du studera oss inifrån pudelns kärna :)
 
jkene skrev:

Hur går det för resten av folket? Själv är jag i vånda, kval och allmänt elände...

Jag är i samma mörka elände som du Kenneth! Jag våndades i förra omgången men detta..
Jag måste gå å få magmedicin tror jag.. Ideerna har flödat, sedan har jag gjort dumheten att läsa analysen igen och då har jag insett att jag inte ens är i NÄRHETEN av kalla medelhavskänslor, eller kretslopp eller ogjorda tillstådsförändringar!

Börjar få lite panik nu faktiskt och funderar på att göra revolt med att skicka in en blank bild, (inspirerad av valet) och lämna till folket att fylla den med din analys till mig Kenneth!

Snart kommer ett mail till dig om ett fördelaktigt erbjudande, men säg inget till någon, det kallas visst muta och bestickning..

/
Bettan
 
Det känns sååå skönt att vara klar ;09)
Det kommer säkert att gå bra Elisabeth, pepp, pepp ;0)

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Det känns sååå skönt att vara klar ;09)
Det kommer säkert att gå bra Elisabeth, pepp, pepp ;0)

mvh/Ove
Åh men TACK Ove! ;o) Jag ska köra ett mantra idag när jag funderar vidare, Pepppepppepppepp..osv!

Jag har tittat på din bild och skall säga vad jag tycker när jag är klar med dagens vedermödor!

Ha en skön söndag!
/
Bettan
 
Thank you ;0)
Det blir mest att städa idag men det kan kännas skönt det också. Om jag hinner ska dra ut och plåta lite på em/kväll.

Glöm aldrig: pepppepppepppepp...

mvh/Ove
 
Boop skrev:
Jag är i samma mörka elände som du Kenneth! Jag våndades i förra omgången men detta..
Jag måste gå å få magmedicin tror jag.. Ideerna har flödat, sedan har jag gjort dumheten att läsa analysen igen och då har jag insett att jag inte ens är i NÄRHETEN av kalla medelhavskänslor, eller kretslopp eller ogjorda tillstådsförändringar!

Börjar få lite panik nu faktiskt och funderar på att göra revolt med att skicka in en blank bild, (inspirerad av valet) och lämna till folket att fylla den med din analys till mig Kenneth!

Snart kommer ett mail till dig om ett fördelaktigt erbjudande, men säg inget till någon, det kallas visst muta och bestickning..

/
Bettan

När jag associerar till något är det oftast i färger (hint-hint).

Gjorde ett allvarligt försök denna förmiddag på att lösa din gordiska knut (hittade för övrigt massor av andra intressanta motiv, objekt och väsen typiskt nog), men jag nådde endast 10-15%:

"Den har en svärta i både uttryck och motiv. Förmedlaren av denna känsla blickar mot mig med intensitet. Bilden är minimalistisk utan svulstighet."

Resten saknas dock och nu är nog plan B nära förestående. Plan B reser en del etiska frågor - blir den av bör vi ha en diskussion runt den bildens uppkomst. Den bilden kommer i så fall nästa söndag.
 

Bilagor

  • kaja.jpg
    kaja.jpg
    52.6 KB · Visningar: 404
Förtydligande till Elisabeth

Haka inte up dig på denna fras "Det cykliska illustreras eminent på två olika sätt.". Så här i efterhand inser jag att jag uttryckt mig lite dumt. Det finns mycket i naturen som är cykliskt - tex en lökblomma som växer upp, blommar och vissnar ihop, växer upp, blommar etc.

Bilden jag har sett visar inga cykliska förlopp, utan bara delmoment i cykliska förlopp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.