Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen har jag lyckat kommentera allas bilder, har jag nu glömt någon, vänligen tala om det för mig om du känner dig bortglömd!

Sitter på "nödlina" men i morgon skall jag ha mitt eget bredband och hoppas få igång det oxå!

Tackar för en trevlig omgång!

Har nu en hel del projekt på gång som tar min tid så jag måste passa nästa omgång.. Med lite sorg i hjärtat då detta är så roligt!

Men jag återkommer om jag får! ;o)
/
Bettan
 
Re: Du får gärna...

AnWi skrev:
Överdrifter är mycket ofta fantastiskt roliga om man tar dem bokstavligt.
Elisabeth, du får gärna komma hem till mej och se på bilderna. Det tar inte mer än en dag fram och åter vilket är oerhört mycket snabbare än 100år :)

Välkommen!
/AnWi

HA HA HA!!!
Ja men du, har jag ingen lina inom den närmsta tiden knackar jag på hos dig för att se hur ni fixar nästa omgång! ;o))
Tack för erbjudandet!
/
Bettan
 
Jonas Johansson
Kenneth Eriksson
Thomas Engström
Niels Jörgensen
Cecilia Bergman
Christina Fryle
Ove Lundqvist
Leif Fryle
Anders Wikström
Ulrika Nilsson
Annelie Worgard
Lars Hägglund
Anna Hallin
 
jkene skrev:
Det kallar jag engagemang - att gå upp mitt i natten för att anmäla sig till Den Andra Bilden!

Det är ju ett bra sätt att börja vänja sig. När vi närmar oss deadline ligger de flesta av oss, om inte sömnlösa, i alla fall knappast skönsovande.

/AnWi
 
Re: Re: Pushar igen

k-oskarina skrev:
Jag kommer (troligen...om allt fungerar)) att befinna mig på Fotomässan på fredag. Har inte programmet i minnet, men har ännu inte anmält mig på någon föreläsning/lektion.
Vi kanske kan ses en stund och "snacka bild".
Efter 12-1300 kanske blir bäst.

/Ulla

Tack Ulla för trevligt sällskap på mässan. Det är 100ggr roligare att ha någon, förutom säljare, att prata med och särskilt när det är en så trevlig person som du.

I övrigt kan mässan rekommenderas men en heldag blir för mycket om man inte hoppar på någon workshop eller något seminarium.

Hemresan på tåget somnade jag med Green Day spelande i hörlurarna. Undrar om jag snarkade också för en del tittade roat på mej när jag slog upp blicken. Men ingen sa nåt...

Köpte ett nytt SanDisk Extreme III 2GByte efter mycket grottande bland ovetande försäljare. SanDisk "bundlar" ju sina Extreme-kort med licensnyckel till Capture One LE sedan en månad tillbaka men nästan ingen visste hur försäljningen skulle gå till.
Till slut, 10 minuter innan jag måste hem, fick jag snacka med Robert. Han var representant för AxCom och enligt egen utsago representant för Capture One i Sverige. Enligt honom ligger licensnyckeln som en fil på flash-kortet, när man köper det, men det syns inte på förpackningen. Ont anande avkrävde jag honom hans visitkort och löfte om att fixa nyckeln om den inte fanns med vid köpet.
Jag blev inte förvånad när kortet var helt tomt!
Det som däremot förvånade mig var att det var mer plats på det nya kortet än på mitt tidigare kort med samma märkning. Kameran indikerar också 121 bilder isf normalt 120 bilder när kortet är nyformatterat.

Jag förutsätter i alla fall att problemet blir löst annars kommer jag att vråla ut min frustration här på fotosidan.

/AnWi
 
Jag kunde tyvärr inte komma ifrån och åka till mässan men det var några andra från Örebro som gjorde det. Efter mässan så åkte de till Scandinavian Photo och var vänliga nog och ringde mig och frågade om jag behövde något därifrån. En Spyder svarade jag och Johan Maxe hade vänligheteten att lägga ut pengar åt mig tills i dag. Jag kalibrerade min skärm med en Spyder i sommras och trodde nog att min skärm hållit sig. Men för tre veckor sedan efter en studioplåtning så tyckte jag att mina utskrifter drog vansinnigt mycket åt rött. Jag började undra om det var skrivaren som börja balla ur. Men effter att ha tittat på bilderna på en annan skärm började snabbt fatta misstankar. Min skärmkalibrering sög stenhårt. Inget bra alls. Idag kalibrerade jag skärmen och det var som jag misstänkte när jag såg före och efter. Min skärm drog åt grönt. Därav min kompensering av rött i min raw-konverterare. Jaha, nu är det veckovis kalibrering som gäller framöver.

Lite fattigare men bra mycket lyckligare :0))

mvh/Ove (som var tvungen att skriva av sig lite.)
 
Tack själv Anders för sällskapet. Det var mysigt. :) Som du märkte så låg inte mitt tekniska kunnande i kameravärlden på topp. Men du kunde ju dela med dig en del. Jag har faktiskt tappat lite av mitt tidigare kunnande när jag började använda digitalkameran lite mer. Men, men... brukar inte ha problem med att hitta motiv i alla fall, tack och lov!

Presentationen av fotograferna gm film, skulle man kanske kunnat kolla lite mer på. Men jag trodde bara att det stod några stolar där och att man väntade på någon föreläsare. Lite kameradiskussion och funderande runt min ev. uppgradering blev det också. Några fina bilder såg vi också på utställningen.

Jag tyckte i alla fall att det var kul att komma iväg och även få sällskap med en analytisk person.
Ikväll har jag använt en maskin (?) till en enkel måltid -pasta carbonara- klippt mager bacon och lagt på ett hushållspapper i maskinen. Som naturligtvis var av märket... ;-) Jag ser på den med ett gedignare intresse nu.

Till er andra, vi diskuterade alltså teknik på många fronter. Man får passa på när man träffar någon teknikkunnig. ;-)

Lyssnade nu på Green Days American Idiot någon sekund som jag just nu hittade på nätet. Somnade inte.

/Ulla
 
Hm, sen var det detta med drogen...analysdrogen.
Jag chansar en omgång till... men jag lovar mig själv att inte vara sysselsatt med denna 24 tim/dygn. Kanske, nej, kanske, nej, kanske, NEJ!
Men ganska mycket, inget slarv.

Jonas Johansson
Kenneth Eriksson
Thomas Engström
Niels Jörgensen
Cecilia Bergman
Christina Fryle
Ove Lundqvist
Leif Fryle
Anders Wikström
Ulrika Nilsson
Annelie Worgard
Lars Hägglund
Anna Hallin
Ulla Larsson
 
Det är rätt - ambitiösa fotografer går upp före soluppgången för att fånga den och ljuset. Själv är jag både morgon- och kvällstrött så jag kan tyvärr inte räkna mig till den skaran (och missar därmed en hel del godbitar).
 
Den Andra Bilden - november 2006

Slumpen har återigen jobbat hårt, och vi har följande parindelning och därmed startskottet


Par 1: Kenneth Eriksson - Anders Wikström
Par 2: Lars Hägglund - Ulla Larsson
Par 3: Ove Lundqvist - Thomas Engström
Par 4: Cecilia Bergman - Ulrika Nilsson
Par 5: Peter Olesen - Christina Fryle
Par 6: Anna Hallin - Leif Fryle
Par 7: Annelie Worgard - Jonas Johansson - Niels Jörgensen



För par 7 gäller: Annelie ger sin analys till Jonas, som ger sin analys till Niels, som ger sin analys till Annelie.

Som i den tidigare omgången gäller att de tre obligatoriska inläggen (analys, länk till egen bild, länk till originalbild) skall postas i en separat omgångstråd. Den tråden är nu skapad och finns här: Den Andra Bilden - november 2006. Inga andra inlägg i den tråden - använd denna tråd för frågor och spontana utrop.

Liksom tidigare - har er partner inte aktiverat sig inom 24 timmar - knacka på hos denne, t ex via kontaktlänken.

Se till att skicka era bilar på service i början av dena period :)
 
Innan jag postar min analys vill jag bara ha en sak förtydligad. Är detta en uppgift som skall hålla sig i kategorin "Landskap, nattbild" eller är man fri att analysera/fotografera valfritt motiv?

Analysen kommer till kvällen eller tidigt på torsdag.
 
Vi försöker hålla oss inom "naturkategorin" fritt tolkad. Ingen kommer att smiska dig om du inte gör det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.