Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Ove för kommentaren om min bild. Visst ser man saker på olika sätt och att min bild inte ger en kick åt rätt håll vid första betraktelse kan jag hålla med om.
Först när jag läste analysen om ett delat land, barriär och förgiftning snöade jag helt in på rasism. Något jag inte hade för avsikt att försöka skildra i någon form. Så småningom framkom andra alternativ och slutligen denna idé.
Ibland kommer bildidén lätt men genomförandet är svårt, ibland, som i mitt fall, det motsatta.
Nu är det i alla fall avklarat för denna omgång men tokig som jag är har jag redan anmält mig till nästa...

/AnWi
 
Pushar igen

för en träff på fredag. Det är inte så lätt, förstår jag, men det vore kul att träffa några av er.

/AnWi
 
Det skulle vara jättekul att träffas men jag har problem att ta ledigt på fredag. Det går en bild (eller två) från Örebro med folk från FS och FotoMitt till mässan. Tyvärr så kan inte jag följa med, men jag tror att Susanne A ska med.

mvh/Ove
(som ska försöka lirka till sig lite ledig på fredag om det nu överhuvudtaget är möjligt.)
 
Jonas Johansson
Kenneth Eriksson
Thomas Engström
Niels Jörgensen
Lars Bengtsson
Cecilia Bergman
Christina Fryle
Ove Lundqvist
Leif Fryle
Anders Wikström

Lägger till Anders. Hade gärna kommit på mässan, men det är liiite för långt att åka för mig.
 
Oscar och Leif blir utan kommentarer denna gång, eller hur? Hoppas att jag räknat rätt sedan. Detta var ett pusslande...eller lätt oskicklighet från mig. Några brister bör man ju ha...;-)

Skall kolla imorgon om jag kan ta ledigt på fredag. Kanske en kopp med någon isåfall...återkommer. Fotomässan, alltså!
 
jkene skrev:
Jonas Johansson
Kenneth Eriksson
Thomas Engström
Niels Jörgensen
Lars Bengtsson
Cecilia Bergman
Christina Fryle
Ove Lundqvist
Leif Fryle
Anders Wikström

Lägger till Anders. Hade gärna kommit på mässan, men det är liiite för långt att åka för mig.

Lägg till Ulrika Nilsson också.
Och samma gäller oss vad angår mässan, det blir för stort ett projekt tyvärr.
 
En undran kring innehållet/motiven kring bilderna i "Andra bilden". Behöver de inte vara fokuserade på naturiblder? En chans att kunna utveckla sitt naturfotograferande/gestaltande?
 
Fyller på listan. Klart jag vill vara med igen.
PS. Fyllde på med Ulrikas namn också från Niels
inlägg DS

Jonas Johansson
Kenneth Eriksson
Thomas Engström
Niels Jörgensen
Lars Bengtsson
Cecilia Bergman
Christina Fryle
Ove Lundqvist
Leif Fryle
Anders Wikström
Ulrika Nilsson
Annelie Worgard
 
Hej på er. Min bild från första etappen av "den andra bilden" http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/767962.htm skickades i något ljusare variant till hälsingetidningarnas gemensamma fototävling (tyvärr inte presenterad på nätet).

Idag publicerades de vinnande bilderna. Spänd av förväntan var jag tvungen att hämta tidningen direkt jag vaknade imorse (den brukar jag annars hämta upp på väg till jobbet). Slog upp mittupslaget och visst var min bild där! Störst dessutom. Men det var en separat bilaga och vinnaren var på första sidan, På andra uppslaget kom 2:an och sedan kom vi 10 som fick hedersomnämnande på nästföljande två uppslag. Sättet som min bild var publicerad på och det faktum att jag stod överst i listan gör att det känns som en riktig tredjeplacering, även om juryn förmodligen inte tänkt så. Kul var det iallafall! 833 bidrag var inlämnade.

Jag själv tycker väl inte det var så märkvärdigt, å priset var väl inte heller såvärst å komma med, 300 spänn. Men det var stort ståhej på jobbet. Många som kollat mitt bildarkiv idag.

Jaja, hade jag haft tid skulle jag fortsätta med "andra bilden", helt klart hjälper den till att skapa intressanta bilder. Men jag misstänker att svårighetsgraden kommer att öka nu när vintern kommer. Om det inte blir såhär:

"bilden har mycket vitt i sig, men man tänker lätt på kyla och mörker"

Japp, vintern är här.
 
Jamas skrev:
En undran kring innehållet/motiven kring bilderna i "Andra bilden". Behöver de inte vara fokuserade på naturiblder? En chans att kunna utveckla sitt naturfotograferande/gestaltande?

Bra fråga Tobias. Jag glömde helt naturaspekten i första bilden jag analyserad....bättrade mig till den andra(det fanns gräs med :) ...och en häst)

Så här står det i första inlägget:
" Vi försöker i möjligaste mån hålla oss inom
naturfotogenren (vitt tolkad) genom hela
övningen, det blir dock ingen kvarsittning om
man avviker från detta."
 
anwo skrev:
Bra fråga Tobias. Jag glömde helt naturaspekten i första bilden jag analyserad....bättrade mig till den andra(det fanns gräs med :) ...och en häst)

Så här står det i första inlägget:
" Vi försöker i möjligaste mån hålla oss inom
naturfotogenren (vitt tolkad) genom hela
övningen, det blir dock ingen kvarsittning om
man avviker från detta."

Precis. Jag vill utveckla mig som naturfotograf, men jag tycker inte man ska spärra sig inne i sitt fack om man vill utvecklas. Vi har mycket att lära från andra genrer, och den här övningen handlar till syvende och sist om att tolka och skapa under rogivande, stöttande och kreativa former.
 
anwo skrev:
Fyller på listan. Klart jag vill vara med igen.
PS. Fyllde på med Ulrikas namn också från Niels
inlägg DS

Jonas Johansson
Kenneth Eriksson
Thomas Engström
Niels Jörgensen
Lars Bengtsson
Cecilia Bergman
Christina Fryle
Ove Lundqvist
Leif Fryle
Anders Wikström
Ulrika Nilsson
Annelie Worgard

Jag vill också vara med.
Lars Hägglund
 
jkene skrev:
Du kan ju använda dem att köpa en ny kokkaffekittel - den gamla måste vara duktigt sotig efter den bilden :)

Grattis!

Näh, inte lägger jag stålar på nåt som har med kaffe att göra. Men det räcker nästan till tre veckors socker/koffeinknarkande med annan dryck...

Hm, om ni kisar lite så kan ni kanske se att jag just gjort helgläxan, för ni ser väl likheten med Andy Warhols soppaburk? Eller hur?
 

Bilagor

  • cola.jpg
    cola.jpg
    13.9 KB · Visningar: 231
jkene skrev:
Precis. Jag vill utveckla mig som naturfotograf, men jag tycker inte man ska spärra sig inne i sitt fack om man vill utvecklas. Vi har mycket att lära från andra genrer, och den här övningen handlar till syvende och sist om att tolka och skapa under rogivande, stöttande och kreativa former.

Javisst är det så, genom att inspireras av och pröva andra genrer så utvecklas man som fotograf. Jag inspireras helt tiden ser väldigt lite på naturfotobilder längre.
Oavsett så tycker jag det vore mest utvecklande att
resultatet tillslut kommer tillbaka till naturfoto, det här är ju trots allt en tråd i Naturfoto forumet.
 
Re: Pushar igen

AnWi skrev:
för en träff på fredag. Det är inte så lätt, förstår jag, men det vore kul att träffa några av er.

/AnWi

Jag kommer (troligen...om allt fungerar)) att befinna mig på Fotomässan på fredag. Har inte programmet i minnet, men har ännu inte anmält mig på någon föreläsning/lektion.
Vi kanske kan ses en stund och "snacka bild".
Efter 12-1300 kanske blir bäst.

/Ulla
 
Jag har efter lite betänketid kommit fram till att jag avvaktar med min medverkan i detta. Jag kommer troligen inte att ha någon tid alls utanför studierna nu ett tag framöver.

Därför drar jag mig ur redan nu. Den senaste listan blir alltså följande nu då...

Jonas Johansson
Kenneth Eriksson
Thomas Engström
Niels Jörgensen
Cecilia Bergman
Christina Fryle
Ove Lundqvist
Leif Fryle
Anders Wikström
Ulrika Nilsson
Annelie Worgard
Lars Hägglund
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.