Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

De vanliga nybörjarfrågorna :)

Produkter
(logga in för att koppla)

makini

Medlem
Hej allihop!

Heter Martin e 17 år och har börjat fota sedan farfars och pappas kameror kom ner från vinden. Har allt som behövs, en relativt bred utrustning för att inte ha betalat en spänn. Tycker det är roligast att fota ute i naturen, och har hittils hållit mig i närheten av där jag bor - men har tröttnat. Efter ett år av fotografering behöver jag nåt nytt.

För det första skulle jag vilja ha några enkla tips om bra ställen att fota på - kanske tips på fina parker, platser eller tips om vad jag ska tänka på när jag ger mig ut för att fota.
För det andra skulle jag vara väldigt tacksam om lite grundläggande tips om vad man ska tänka på vid naturfoto. Några av mina bilder blir riktigt fina, men går jag igenom samlingen hittar jag en hel del gemensamma nämnare i alla bilderna - som på så vis gör det hela lite tråkigt. Jag behöver komma in på nya tankar om hur jag ska fota - men har helt enkelt svårt att tänka på nytt sätt utan lite hjälp på traven.

Skulle vara tacksam för era tips, även om de bara består i korta kommentarer eller anvisningar.

Tack så mycket :D

Leta roliga vinklar. Hitta motiv som är helt absurda och gör något kul utav dem.

Ge dig ut under dygnets olika timmar, tidig morgon och kväll kan ge nya trevliga upplevelelser.

Eller försök dig på makro, bara det är en ny värld har jag själv nyligen kommit på. :)

MVH
Erik

En bra regel är att titta på andras bilder och influeras och följa med i kritikpoolerna!

Några tips:

Stanna slumpmässigt när du är ute och går och bestäm dig för att ta minst 30 bilder utan att förflytta dig mer än en meter åt alla håll. Återkom gärna till samma plats och gör om det efter några veckor.

Välj ett vanligt förekommande motiv, t ex maskros eller björklöv och fota det dagligen under en längre tid.

Sätt på ett fast objektiv och använd bara det i minst en vecka, gärna flera. Gör att du måste välja nya sorters utsnitt.

Kisa med ögonen när du ser dig omkring. Då försvinner detaljerna och de stora linjerna framträder tydligare.

Vänd huvudet i olika vinklar, det ger nya perspektiv. Sätt dig ner, Lägg dig ner.

Använd en digital pocketkamera och fota med displayen. Ger frihet till nya vinklar och du ser "bilden" på ett annat sätt än i en sökare.

Gå på konstutställningar av alla slag.

Glada hälsningar!
Stina

Vad är du intresserad av? Börja i den änden. Har man inget intresse för det man fotar så kommer det att visa sig i bilderna.

Tack för alla bra tips! Vad glad jag blir :)

Makro ska jag ta och pröva mig på, har nån tips på ett bra (och gärna inte alltför dyrt) makroobjektiv som är kompatibelt till min Nikon EM? Kanske finns det nåt i E-serien som duger? Jag är inte så insatt.

Vad gäller mina intressen - så kan jag väl säga att naturen intresserar mig på alla sätt och vis. Har alltid varit fascinerad av naturen och att fota i den, men kanske vissa saker intresserar mig mer. Vattendrag, fåglar och växter är väl det jag tycker är roligast att ta kort på - men jag har lite problem med fåglarna eftersom mitt "bästa" objektiv bara är 75-150mm zoom. Lite svårt att komma nära :/ Vidare så är träd i roliga formationer något jag försöker hitta i min omgivning - träd och andra saker som på något sätt fångar blicken. Men pådet hela taget vill jag fota allt möjligt i naturen - saker värda att ta bild på. Eller kanske snarare - saker som har möjlighet att förmedla något till åskådaren som ser bilden.

Ös gärna på mer tips :) Tacksam för allt!

makini skrev:
har nån tips på ett bra (och gärna inte alltför dyrt) makroobjektiv som är kompatibelt till min Nikon EM?
Håll koll bland radannonserna efter ett Micro-Nikkor 55/3.5. De går ofta väldigt billigt nu. Jag fick mitt för 350 kr och det är ett superobjektiv.

makini skrev:
Makro ska jag ta och pröva mig på, har nån tips på ett bra (och gärna inte alltför dyrt) makroobjektiv som är kompatibelt till min Nikon EM? Kanske finns det nåt i E-serien som duger? Jag är inte så insatt.

Jag har iofs en manuell Tamron SP 90mm f/2,5 med tillhörande 2x-konverter som jag inte har så enorm nytta av längre. Du kan leta lite på nätet om denna. Grymt skarp och härlig byggkvalitet. Tung och gedigen med lagom trög fokus för makro. Vet inte vad de kostar nuförtiden i perfekt skick, men eventuell kan du ta över den. Någon som har ett prisförslag inkl konverter?

/Pontus

Pongu skrev:
Jag har iofs en manuell Tamron SP 90mm f/2,5 med tillhörande 2x-konverter som jag inte har så enorm nytta av längre. Du kan leta lite på nätet om denna. Grymt skarp och härlig byggkvalitet. Tung och gedigen med lagom trög fokus för makro. Vet inte vad de kostar nuförtiden i perfekt skick, men eventuell kan du ta över den. Någon som har ett prisförslag inkl konverter?

/Pontus

Det låter bra, ska ta och läsa på lite om makro-objektiv för att kunna ta reda på vad jag behöver. Kan vara bra att veta vad man vill ha :)
Hur fungerar en konverter?
Skulle gärna ta över din Tamron, vad jag läst än så längre verkar bra.

Som sagt - tacksam för alla tips ni kan pumpa ur er!

Senast ändrad:
makini skrev:
Hur fungerar en konverter?

Den "förlänger" brännvidden två gånger, dvs detta 90mm objektiv motsvarar 180mm. Dock äter den också upp en del ljus, vilket får till följd att man tappar två ljussteg med en 2x-konverter (teleförlängare). Dvs objektivet motsvarar 180mm f/5. Utan konverter går den bara till 1:2, dvs det du fotograferar blir hälften så stort på filmen som i verkligheten. Med konvertern blir det 1:1, dvs lika stort, och fortfarande grym skärpa.

Det är inte bråttom för mig att bli av med gluggen. Hör av dig när du läst på om du är intresserad. Behöver du inte det längre arbetsavståndet kan kortare manuella Nikkor Micro vara bra också, som nämnts ovan. Lika skarpa.

Lycka till!
/Pontus

Jag ska läsa på lite!

Men nu hittade jag ett av mina egna objektiv. På det står det ordagrant "Nikkor-P Auto 1:2,5 f=105mm". När använder det verkar det nästan vara av makro-typ, är det det?

Dessutom, vad menas med "Auto"?

Stina.D skrev:
Stanna slumpmässigt när du är ute och går och bestäm dig för att ta minst 30 bilder utan att förflytta dig mer än en meter åt alla håll. Återkom gärna till samma plats och gör om det efter några veckor.
Njae
Det låter som ett digitalkameratips.

Gör som Jim säger leta upp ngt du tycker om och praktisera Stinas metod och gå 4 varv runt objektet innan du börjar.

makini skrev:
Men nu hittade jag ett av mina egna objektiv. På det står det ordagrant "Nikkor-P Auto 1:2,5 f=105mm". När använder det verkar det nästan vara av makro-typ, är det det? Dessutom, vad menas med "Auto"?

Nej, det är ett vanligt kort tele av rätt gammal modell och inget makro. Auto betyder automatisk nedbländning, dvs du ställer skärpan på full glugg och sedan bländar objektivet ner automatiskt när du tar bilden. Det var en nymodighet när din glugg kom! Innan dess var man tvungen att manuellt blända ner efter att man ställt skärpan.

/Pontus

Jaha, då förstår jag. Jo far min nämnde något om att det var ett avancerat objektiv på sin tid, så jag ska använda det väl :) Det hade tydligen kostat en slant.

Som sagt, ös gärna på tips - jag är verkligen glad att folk tar sig tid till att delge sig av sina erfarenheter till mig - det hjälper enormt mycket.

Djur blir aldrig tråkiga. Lättillgängliga änder och måsar finns överallt. Ett zoo erbjuder hur mycket fotomöjligheter som helst.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar