Annons

De bästa bilderna..

Produkter
(logga in för att koppla)
självklart, men jag hoppas att du inte menar att du har förståelse för att folk då och då har rätt att på rent jävulskap gå in och såga en bild. Ett sånt beteende har jag svårt att acceptera.

tycker det är helt okej att hoppa på fotografer o fotografier, sen använder var och en det språk som den behärskar. Kommentarer som "skit" och "du suger" säger mer om den som kommenterar än den som blir kommenterad. Det finns bättre sätt att uttrycka sej, men det där är ju ett vanligt problem på hela internet, folk tycker att de kan säga vad som helst bara för att de är relativt anonyma.
En tråkig grej är däremot att kritisera en modell på en bild "din modell ser ut som en rysk traktor" t ex. Det kan göra mycket ont om modellen ifråga får se kommentaren. Tycker inte det är innehållet som så som ska kommenteras utan hur väl man lyckats återge det. Inte sant?

Kim7i skrev:

ja, det är just därför det är viktigt hur man uttrycker sig.

Jamen, det har vi väl varit överens om hela tiden. Jag har skrivit det med fet stil i reglerna. Vad jag menar är att den som får kritikkommentarer måste vara beredd på att det kan svida (vilket också står i reglerna).

Dilemmat är snarare att medlemmar maskerar sågning i ngt som skall se ut som en välgrundad kritikkommentar, men som bara har syftet att såga. Och det är nog den fulaste typen av kritik!

elmfeldt skrev:
självklart, men jag hoppas att du inte menar att du har förståelse för att folk då och då har rätt att på rent jävulskap gå in och såga en bild. Ett sånt beteende har jag svårt att acceptera.

nej, det menar jag inte.

jag menar bara att man ska ha förståelse för att mäniskor är irrationella.

elmfeldt skrev:

Jamen, det har vi väl varit överens om hela tiden. Jag har skrivit det med fet stil i reglerna. Vad jag menar är att den som får kritikkommentarer måste vara beredd på att det kan svida (vilket också står i reglerna).

Dilemmat är snarare att medlemmar maskerar sågning i ngt som skall se ut som en välgrundad kritikkommentar, men som bara har syftet att såga. Och det är nog den fulaste typen av kritik!

tja..det är svårt att veta..inte sant?
hur ska man kunna bedömma det?

u tell me! Du har förmodligen läst fler kritikkommentarer än jag gjort. Du har defintivt skrivit fler kritikkommentarer, så du har kanske kunnat se när det lyser igenom.

För jag tycker att det är ganska uppenbart ibland!

Varför frågar du hur man skall bedömma det? Svaret ligger i din fråga, nämligen att det inte går och det är ju just därför som det är så fult. Vissa medlemmar har natuligtvis listat ut att detta är ett bra sätt att såga folk på.. och sedan kunna säga "nä, men jag gav ju bara konstruktiv kritik"

hm..det är svårt..det är klart man kan ha en åsikt om saken..men är man säker?

huvudsaken..(som jag ser det) är att det inte leder till personangrepp..vet man (eller tror man) att det är frågan om hämnd kommentar/betyg..så vad spelar det för roll? bara att strunta i.

elmfeldt skrev:

förklara vad du menar? Självklart är det så, men vad har det för praktisk betydelse på fotosidan?

jag menar helt enkelt att man får ha förståelse för att folk inte alltid lever som de lär..även på fotosidan.

det finns alltid de som tar kritik hårt, så en bra regel är väl att försöka hitta nåt bra i varje bild. Är den riktigt dålig kan man ju alltid berömma fotografen för att han/hon inte gjort den större t ex *s*
Men en sofistikerad sågning är väl aldrig fel, där fotografen till att börja med suger i sej o tror att allt är beröm, men så småningom begriper att det nog inte riktigt är så.
Fast på fotosidan har jag inte sett nåt bra exempel på sånt... själv är jag alldeles för snäll för att kommentera bilder jag inte gillar... jo... kommenterade nån som jag inte alls förstod o fick svar på tal *s*. Jag borde hålla käften tyckte den kritiserade. Starkt.

jag har slutat kritisera "dåliga" bilder..det blev bara massa tjaffs..orka inte.

så kommenterar jag en bild "nu för tiden"..så är det för att jag gillar den.

Kim7i skrev:
jag ger femmor till bilder som jag skulle vara stolt över att ha tagit, inga andra.

Då kanske du ska editera din profil och ta bort hänvisningen till Fotosidans betygskriterier...

Kim7i skrev:

jag har slutat kritisera "dåliga" bilder..det blev bara massa tjaffs..orka inte.

så kommenterar jag en bild "nu för tiden"..så är det för att jag gillar den.

Sedan när? Sedan 2002-11-24 01:06? Eller sedan 2002-11-17 00:57?

joker skrev:

Då kanske du ska editera din profil och ta bort hänvisningen till Fotosidans betygskriterier...

finns ingen anledning till det, fotosidans betygskriterier för en femma stämmer exakt ihop med beskrivningen av en bild jag skulle vara stolt över att ha tagit.

joker skrev:

Sedan när? Sedan 2002-11-24 01:06? Eller sedan 2002-11-17 00:57?

sedan jag kommentera den senaste "dåliga" bilden..givetvis.

Jag upplever att man kan påpeka brister i en bild utan att göra fotografen upprörd. Det gäller bara att göra det på ett hyfst konstruktivt och "pedagogiskt" sätt, på ett sådant sätt att fotografen kan ha praktisk nytta av kommentaren.

Man kan ju exemplevis konkret föreslå hur bilden skulle kunnat göras...

Man skall heller inte glömma att det säkert finns något bra i även en dålig bild. Detta bör man också kommentera.

Så Kim, försök att kommentera dåliga bilder igen :)

Tack, Janne..skulle gärna gör det, och håller helt med dig i resonemanget.
men tyvärr är det många som inte tål kritik, och även några som håller på med personförföjleser, ger personliga påhopp och ägnar tid till att leta upp exakta tidpunkter för olika saker m.m..allt för att kunna fortsätta förföljandet av personer som inte delar deras uppfattning.

det gör det naturligtvis svårt att fortsätta kommentera bilder man uppfattar som dåliga (och det är väl det som är meningen)

Jo tyvärr verkar det ju vara många som inte vill ha kritik på sina bilder. Jag har inte kommenterat många bilder med låga betyg, fast flera av de gånger jag gjort det på ett vad jag tycker hjälpande sätt har jag dels ändå sett något intressant i bilden, och dels har jag fått arga email och hämndkommentarer? tillbaka. Lite trist så nu har även jag slutat kommentera bilder som jag anser lite sämre. Sen får de vara hur intressanta som helst, jag vill inte ha utskällningsmail för att jag försöker ge lite konstruktiv kritik. Kanske fel, men det känns i alla fall bäst så.
/Lotta

Ny redovisningsmodell

Jag tycker att det är bra att topplistorna försvann, men skulle gärna se att det fanns någon möjlighet att snabbt hitta de bästa/populäraste bilderna.

Mitt förslag är att göra en lista där namnen på de fotografer som har bilder på fotosidan som visat sig populära genom antal visningar och betyg redovisas. Däremot redovisas inte betyg eller exakt vilken bild det handlar om. Man skulle dessutom kunna sätta begränsningen till att bara visa medlemmar på fotosidan. (blir ytterligare ett initiament till att bli medlem)

Jag tror att det är viktigt för nya beökare på fotosidan att snabbt kunna hitta de bättre bilderna på fotosidan. Risken är att folk tröttnar innan de hinner hitta bilder som är bra.

Genom detta system tror jag man slipper problemet att det blir en fokusering på placeringar på listan utan antingen är man med bland de om publicerat en populär bild eller så är inte.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar