Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

De bästa bilderna..

Produkter
(logga in för att koppla)
jag menar:

en bra kommentar är värdefull!

ett betyg som motsvarar den bra kommentaren är värdefull!

en bra kommentar därför att den lär mig något om hur bilden kan förbättras till nästa gång.

betyget, därför den talar om hur långt jag är ifrån att göra den "perfekta bilden"

båda sakerna är värdefulla alltså..enligt min mening.

ok
men av de två faktorerna är väl ändå kommentaren det värdefullaste?
På sigen förekommer en massa tramsigt "hämnande" genom att dela ut dåliga betyg till dem som ger en själv dåliga betyg och liknande...
Den enda nyttan poängen gör där är att avgöra hur ofta man får lägga in nya bilder. Och det kan nog vara bra eftersom en del bara går in för att provocera *s*

Om jag ger dig en femma tycker du då att du tagit den perfekta bilden? Nästa steg i resonemanget blir alltså att det finns otroligt många perfekta bilder på fotosidan (eftersom väldigt många bilder får femmor). Vilket jag tror är en sanning med modifikation.

tja...allt är subjektivt!

för det första..att man ger låga betyg tillbax behöver inte betyda att man hämnas, utan kan lika gärna betyda att man ger ärliga betyg tillbax, som man subjektivt tycker. (det är ju helt naturligt att man har motsatt smak som den som ger ens bilder låga betyg..inte sant?)

sen får man naturligtvis ta alla betyg och kommentarer med en "nypa salt" det är trots allt ENBART en persons åsikt..inget mer..inte sant(2)?

Senast ändrad:
prexis david... och den perfekta bilden finns ändå inte... och en misslyckad bild kan ändå vara perfekt beroende på sammanhanget. Jag försöker vara sparsam med femmorna, men ibland måste man ju markera att en bild är bättre än en annan som man nyss gav en fyra *s*

jorå Kim, låga betyg är inget problem, speciellt inte om man inte bryr sej om betygen *s* men för att förklara så är det så att om du råkar sätta ett bra betyg på "fel" bild så kan du drabbas av flera hundra minuspoäng på några minuter på SIG´en och samma sak om du är kritisk mot någon av sitens kelgrisar... *s* Det är det jag menar med hämndaktioner.Personligen har jag flera gånger gjort tvärtom... alltid retar det någon!

håller helt med dig Kim om att betygen har varit och är ibland ett problem och precis av den anledningen som KGS skriver så tog vi bort topplistorna. Om jag inte missminner mig så tyckte du Kim, också att det var bra att topplistorna togs bort.

Redaktionen får oftare "problemmail" vad gällande betyg i kritikkommentarer, jmf med mail om textkritik.

japp, jag tycker det var kanon att topplistorna försvann.

låga betyg stör mig inte, men personliga påhopp därimot..det har varit en hel del sånt...

Både vad gällande låga betyg och kritik så måste man vara beredd på att det svider. Är man med i leken får man leken tåla, utan att bli purken. Det är ngt som alla måste tänka på.

självklart, men det är skillnad på att ge kritik på bilden, och att kritisera fotografen, och man kan deffenitivt tänka på hur man uttrycker sig.

exempel:

"ren skitbild..du kan läga kameran på hyllan, du suger" betyg 1

eller

"detta fungerar inte..men det är bara att fortsätta! gör det och det bla--bla.." betyg 1

stor skillnad.

Senast ändrad:
Javisst, men det är ju fotografen som tar bilderna, och kritiserar man bilderna så kritiserar men indirekt fotografen och det är väl det som svider. Men personangrepp är alltid fel. Men lever alla som de lär och står för vad de säger och gör, så blir det inga problem. Tyvärr gör folk inte det!

vi är alla mäniskor..alltå är vi både inkonsekventa och irrationella.

men kan man hålla sig till att kritisera bilden..och undvika personangrepp..så bör det fungera bra anser jag iaf.

såg att du redigerat medans jag skrev mitt inlägg, så här kommer en komplettering. Som jag skrev ovan så är ju en hård kritik på bilden, indirekt hård kritik mot fotografen. Skillnaden är ju praktiskt taget, noll mellan:

"ren skitbild" och

"ren skitbild, du suger"

Kim7i skrev:
vi är alla mäniskor..alltå är vi både inkonsekventa och irrationella.

ja, men vad har det med saken att göra, när det gäller det vi pratar om här? Menar du att man har rätt att vara labil och smälla av då och då?

jag kastar mig in i diskusen och föreslår att man måste vara medlem i 3 månader innan man får skriva en enda komentar.
Så man kan ta del av andras bilder och "lära" sig hur man skriver en komentar.

Sorry att jag la mig i.

Adam

elmfeldt skrev:

ja, men vad har det med saken att göra, när det gäller det vi pratar om här? Menar du att man har rätt att vara labil och smälla av då och då?

rätt och rätt..svår fråga..vi är ju mäniskor och vi gör alla fel, men gör man fel ska man oxå be om ursäkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar